donderdag 2 januari 2014

terugblik 2013 (deel I)

Zo, het jaar 2013 zit er weer op en het is dus tijd om eens terug te kijken op de vangsten van afgelopen jaar.

Januari
De eerste keer vissen in 2013 was op 6 januari waar ik deze mooie dikke snoek van 83cm ving op de Ratling funfish. Dit was tevens de grootste vis in Januari.


Februari
In Februari ving ik mijn allereerste snoek ooit op een streamer, de snoek was maar 50cm maar dat maakte de pret er niet minder om.



Ook had ik in Februari een vreemde bijvangst op de ratling funfish, namelijk een brasem van 52cm welke in zijn rugvin gehaakt was.

Ook leerde Quinten in Februari voor de eerste keer de kieuwgreep toepassen en hieronder staat hij dan ook voor de eerste keer zelf met een snoek op de foto.


De grootste snoek van Februari was 65cm lang, ook deze is gevangen met de ratling funfish. Helaas heb ik deze plug kort hierna tegen een brug kapot gegooid. hieronder de foto van de vis(ser).


Maart

In Maart ben ik begonnen met het vissen met een jerkbaithengel met daarop een reel. Hierdoor kon ik dus met heel ander kunstaas vissen. Het leuke van het vissen met jerkbaits vind ik over het algemeen de aanbeten die je vaak heel duidelijk ziet gebeuren. De eerste vis gevangen met een jerkbait staat heel toevallig ook op film.

Ook is deze snoek natuurlijk nog even op de foto gegaan.

Ook heb ik in Maart mijn mooist getekende snoek ooit gevangen, deze was 63cm en bijna goudkleurig namelijk. (vergelijk de kleur maar eens met de snoeken hierboven)

Eind Maart was het nog erg koud. Ik kan me nog een zondag herinneren dat ik samen met Quinten ging vissen en dat er op veel plaatsen nog ijs lag. We zijn toen midden in een woonwijk gaan vissen waar een gedeelte nog ijsvrij was. De temperatuur lag die dag rond het vriespunt en we moesten telkens de ogen van de hengel ijsvrij maken, aangezien deze bevroren. Ik had na een half uur al geen gevoel meer in mijn duimen en ik kan je vertellen, dat maakt het vissen er niet makkelijker op. Ik had het na 45 minuten dan ook wel gezien, maar Quinten wilde toch doorvissen. Uiteindelijk werd hij daarvoor beloont met een snoek van 61cm.



Op de laatste dag van Maart moest er natuurlijk nog gevist worden, aangezien er van 1 April tot de laatste zaterdag in Mei niet op snoek gevist mag worden. Het leek de laatste dag maar niet te lukken om een visje te vangen, maar vlak voor we naar huis gingen was het dan toch raak. Een kleine snoek van 48cm had zich in het kunstaas vergist.


De grootste vis in Maart was tevens de mooiste vis, namelijk de 63cm lange "goudkleurige"snoek.


In de gesloten tijd hebben Quinten en ik natuurlijk niet stilgezeten en zijn regelmatig met de vaste hengel gaan vissen, maar daar zijn verder geen spectaculaire vangsten mee gedaan.

Mei
Zodra we weer op snoek mochten vissen zijn Quinten en ik dat ook weer gaan doen. Quinten had de eerste snoek na de gesloten periode gevangen op de savage gear 4play. De snoek was 63cm lang.


Aangezien er pas weer vanaf de laatste zaterdag in Mei gevist mag worden zijn er in deze maand ook nooit zoveel vangsten te melden. Wel heb ik op de laatste dag in Mei nog een mooie vangst gedaan. We zouden na het vissen eigenlijk naar huis gaan toen ik in het water vlakbij de auto wat kolken in het water zag. Toen ik de rapper er tussen gooide was het dan ook meteen raak. Een mooie snoek van precies 80cm had deze vol gegrepen.

Juni
De eerste zondag van Juni heb ik 2 snoeken gevangen en daarnaast nog een hele grote snoek verspeeld. Ik zag deze gigantische snoek vlak voor de kant liggen en heb de rapper er heel langzaam naartoe gevist. Toen deze op een cm of 30 voor de vis was sloeg de snoek met veel geweld toe op mijn kunstaas. Wat een adrenalinekick was dat zeg!! Na een aantal seconden (voor het gevoel minuten) schoot de rapper los en weg was dit monster.

Op 4 Juni moet Quinten naar de orthodontist en deze zit vlakbij een mooi water, aangezien we aan de vroege kant zijn en de hengel mee is gaat Quinten nog heel even vissen. Bij zijn eerste worp staat hij al met een kromme hengel. Een leuk snoekje van 60cm mag even op de foto.



Hierna moeten we echt even tempo maken om nog op tijd te zijn bij de orthodontist.
Op vrijdagavond 7 Juni gaan Quinten en ik samen met mijn vader even de polder in. Mijn vader vist niet op snoek maar gaat gewoon voor de gezelligheid mee, en hij wil Quinten wel eens een snoek zien vangen. Nou dat gaat ook gebeuren kan ik zeggen.
Als Quinten een paar worpen maakt met een spinner heeft hij plotseling beet, en dan kan het feest beginnen. Hij blijkt dus de vis gevangen te hebben welke ik enige dagen daarvoor gelost had.

Natuurlijk zijn er na deze vangst van dit monster van 110cm nog een aantal foto's gemaakt.



Quinten heeft met de onderste foto dan ook de hoofdprijs gewonnen in het blad Rovers.
Ik ben ik Juni meerder keren gaan vissen, maar heb bijna de hele maand niets gevangen, tot 30 Juni.
Quinten ging na het avondeten met de buren mee naar de schaatstraining van de buurjongen en ik ben dus nog even de polder ingedoken. Geloof het of niet maar ook ik heb bovenstaande vis toen gevangen. Gelukkig fietste er 2 Portugese vakantiegangers voorbij en deze hebben dan ook even een paar foto's gemaakt.


Tijdens het onthaken ging het even mis en klapte de bek van de snoek dicht met mijn wijsvinger er nog tussen. Gelukkig had ik de snoek nog in de kieuwgreep en was haar bek ook zo weer open. Ik heb er echter nog wel een tijdje last van gehad en ben uiteindelijk ook maar een tetanusinjectie gaan halen. Deze snoek van 110cm is dan ook mijn grootst gevangen snoek ooit en dat geldt ook voor Quinten.

Einde deel I

1 opmerking:

  1. JP, ik heb weer genoten van je verhalen en hoop ook in 2014 weer een keertje met je/jullie te kunnen vissen!
    groet, Harry ( en Petra en Jesper)

    BeantwoordenVerwijderen