zondag 5 januari 2014

De kop is er vanaf

Zo vandaag de allereerste keer vissen in 2014!! Voor het jaar 2014 heb ik me voorgenomen om wat vaker op nieuwe stekken te gaan vissen, en had al wat voorwerk gedaan via streetview en een hoop (voor mij) nieuwe stekken gevonden. Vandaag zou er ook op één van deze nieuwe stekken gevist gaan worden.

Rond 10:00 uur gooi ik de hengel en het kunstaas in de auto en vertrek richting de nieuwe stek. Als ik er vlakbij ben zie ik nog een leuk watertje en kan de auto er ook nog in de berm parkeren, dus ik besluit om dat dan ook maar te doen. Als de auto is geparkeerd besluit ik om te starten met de Salmo Fatso. Na een aantal worpen besluit ik om het iets verderop te proberen, er staan hier nog behoorlijk wat waterplanten. Als ik verderop een aantal worpen maak krijg ik de bekende tikken op de hengel, een teken om aan te slaan. Als ik aansla begint het eerste gevecht van 2014, en ik moet zeggen de snoek vecht echt voor wat hij waard is. Na de felle dril, waarbij de snoek de hengel behoorlijk krom trekt, kan ik de snoek in de kieuwgreep pakken. Helaas was deze felle donder nog niet helemaal klaar en besluit om ook nog even te spartelen als ik hem in mijn handen heb. De regel is nou eenmaal als je de snoek vast hebt deze ook niet meer los te laten. Dit i.v.m. de schade aan de snoek als deze valt en je ook nooit weet waar de dreggen van je kunstaas heengaan. Nou hield ik de snoek dus vast, maar op een of andere manier zat de onderste dreg van de Salmo Fatso vast in de mouw van mijn jas. Gelukkig had ik de onthaaktang binnen handbereik en heb eerst mezelf en daarna de snoek kunnen onthaken. De volgende keer maar iets beter opletten waar de haken aan de buitenkant zitten, voordat de dreg de volgende keer in mijn hand of arm zit. Na het onthaken, wat gelukkig vrij makkelijk ging, heb ik de snoek natuurlijk even opgemeten. Het meetlint stopte bij 66cm en daarna moest er natuurlijk ook nog even een foto gemaakt worden.



Voor het geval jullie het niet zien, dit is dezelfde snoek. Alleen ben ik even een stukje gedraaid door het zonlicht was ik bang dat de foto mislukt was namelijk.

Hierna doorgereden naar de stek die ik in eerste instantie op het oog had. Na 2 minuten was ik uiteindelijk op  de stek aanwezig. Als het stoplicht niet op rood had gestaan was ik er iets sneller geweest hahaha. Daar aangekomen zie ik dat ze waarschijnlijk kort geleden de kanten onderhanden hebben genomen, aangezien het op streetview nog met gras begroeid was.


Daar laat ik me natuurlijk niet door uit het veld slaan en begin er gewoon te vissen. Het water is er wel heel erg helder en ik kan zo naar de bodem kijken. Dat is wel handig want dan kan je ook zien of er snoeken liggen, maar als je helemaal geen vis ziet zwemmen loopt het vertrouwen in deze stek hard achteruit. Op de foto zie je in de verte een brug daar had ik op een gegeven moment een snoekje van een centimeter of 20 achter mijn kunstaas aanzitten, maar gelukkig beet hij er niet in. Hij mag wel een keer terugkomen als hij/zij flink gegroeid is.

Als ik 2 uur later geen stootje meer heb gehad, en wat aan het wegdromen ben tijdens het vissen is daar opeens een kolk in het water gevolgd door een tik op mijn kunstaas. Helaas was ik  hierdoor te laat met aanslaan. Meteen gooi ik het kunstaas een aantal keren over de betreffende plek heen, maar de snoek heeft het spelletje door en laat zich niet meer foppen.

Dan besluit ik dat het tijd is om naar huis te gaan. Het was alweer een taaie dag met maar 1 vangst, maar ik heb de eerste visdag van 2014 in ieder geval iets gevangen. Dat het de laatste tijd zo moeizaam gaat qua vangsten komt volgens een hoop vissers door het "warme" weer van afgelopen periode. De natuur loopt op dit moment niet volgens schema (wat dat schema dan ook moge zijn). Wel heb ik vandaag meerdere keren waterplanten van mijn dreg af moeten halen, die normaal pas ergens in Maart in het water zitten. En deze waren niet bruin alsof ze aan het afsterven waren, maar echt een fris groene kleur. Laten we maar hopen dat de winter toch nog even om de hoek komt kijken, al moet het water wel gewoon vloeibaar blijven ;-).

Tot een volgend avontuur, groeten JP


Geen opmerkingen:

Een reactie posten