zondag 2 februari 2014

Als de verf nog aan je handen hangt, is de kans groot dat je snoek vangt ;-)

Het schilderwerk loopt gelukkig allemaal op schema. Evelyn gaat als een volleerd schilder de deuren, kozijnen, plinten en zelfs spiegels te lijf, terwijl ik de muren en het plafond voor mijn rekening neem. Zaterdag hebben we de hal op de bovenste verdieping onder handen genomen en deze ziet er weer uit om door een ringetje te halen. Omdat al het schilderwerk op schema loopt heb ik vandaag dan ook tijd om even te vissen. Ik besluit om het deze keer dicht bij huis te proberen, op deze manier verspil ik geen tijd met het rijden naar de visstek.

Aangekomen bij de stek besluit ik om de rapper weer eens aan de speld te hangen, het is alweer een dikke 2 maanden geleden dat ik op mijn favoriete kunstaas wat gevangen heb. (gelukkig heeft mijn andere kunstaas me niet in de steek gelaten)

Na een worp of 10 besluit ik om het fietspad over te steken, richting de grote weg. Langs deze weg loopt namelijk een brede sloot, waar toch snoek moet zitten denk ik. Als ik die kant op ga, loop ik langs een klein miezerig slootje. In de hoek van de sloot ligt veel vuil en takken. Ik besluit om de rapper er toch eens tussen te gooien en na een paar tikken op het kunstaas zie ik ineens een flits en een grote muil schiet vol over de rapper heen. Wat een schitterend gezicht was dat!!!! Dan begint het echte werk, want de snoek heeft zich inmiddels gedraaid en wil richting de takken zwemmen. Als ze daar tussen belandt raak ik deze vis zeker kwijt. Ik zet dus flink kracht op de hengel en gelukkig keert de snoek om, wat is deze vis sterk zeg. Dan springt ze nog een keer een behoorlijk stuk uit het water en komt zelfs half op de kant terecht. Als ze weer terug in het water valt gaat ze er nog één keer vandoor, maar geeft zich dan gewonnen. De kant is hier vrij steil, maar het water ondiep, dus ik besluit om het water in te stappen om de vis te pakken. Het onthaken gaat gelukkig vrij makkelijk, zat keurig in het "scharnier" gehaakt. Even de rolmaat langs de vis en het blijkt dat deze snoek 86cm lang en daarnaast ook lekker dik is. Toevallig komt er net een vrouw langslopen en ik vraag of ze misschien even een foto wil maken. Dat wil ze wel doen, ze zegt dat ze stomverbaasd is dat zo'n beest uit dit slootje komt. Als ik haar mijn telefoon geef om de foto te maken gaat de snoek nog even spartelen en blijven mijn vingers aan de kieuwboog hangen. Maar als een echt acteur hou ik mijn gezicht in de plooi voor de foto ;-)






Nadat ik deze snoek weer heb teruggezet, besluit ik door te lopen naar de sloot die ik voor ogen had. Na een aantal worpen zit ik plotseling vast, gggggrrrrr, geweldig dat vissen in de stad. Heel langzaam krijg ik het mijn kant op en dan zie ik dat het een enorm kettingslot is met zo'n hoes er omheen. Zo te zien is het een vrij nieuw slot, maar de dreg zit muurvast in de hoes. Als ik met mijn onthaaktang de dreg eruit probeer te krijgen, buig ik de dreg krom. Ik besluit om de dreg eraf te knippen, en omdat ik geen zin heb om er een nieuwe op te zetten vis ik verder met een MaTo. Helaas krijg ik op deze plek geen aanbeet meer en ik besluit om het ergens anders te proberen.

Daar aangekomen zet ik toch ff snel een andere dreg op de rapper. Deze mag daarom weer aan de speld. Na een aantal worpen merk ik dat het tijd is om de honden uit te laten hier. Binnen een kwartier heb ik al zeker 20x "goedemiddag" gezegd tegen de mensen die de hond aan het uitlaten zijn. Niets mis mee natuurlijk, maar ik heb ook al een keer of 5 in de stront gestaan. Ik vraag me af welke hond het geweest zou zijn. Als ik het formaat drol voor me haal zal het geen kleine hond geweest zijn. Maar ik vis vrolijk door als er plotseling een man vraagt of ik al iets gevangen heb. Op het moment dat ik me omdraai duikt er een snoek op de rapper. Hierdoor ben ik te laat met aanslaan en na wat gespartel is de snoek weg. Nou zegt de man "had je hem bijna gehad". Ja dat klopt antwoord ik, maar soms zit het mee en soms zit het tegen. Ik besluit om het hier op deze stek maar te laten voor wat het is en het nog even ergens anders te proberen.

Als ik op de stek aankom krijgt de rapper weer de gelegenheid om vis op de kant te halen. Ik heb ongeveer een stuk of 15 verschillende jerkbaits,pluggen,streamers en spinners bij me maar vandaag heeft de rapper mijn vertrouwen weer gewonnen, dus deze wordt vaak ingezet dan. Na een aantal worpen zie ik een snoek vlak achter de rapper langs schieten. Bij de volgende worp is het raak. Er hangt plotseling een lomp gewicht aan de andere kant van de hengel en ik sla voor de zekerheid maar aan. Dan voel ik dat ik beet heb, maar zo sterk als de eerste vis, zo mak is deze. De vis laat zich gewillig naar de kant halen en pas vlak voor de kant merkt de snoek dat het niet goed zit. De snoek besluit om een aantal vluchtpogingen te doen, maar geeft al snel op.

Als ik de snoek in de kieuwgreep pak en onthaakt heb, meet ik haar even op. Het meetlint stopt precies bij 70cm. Nog even snel een fotootje.



Als ik haar wil terugzetten roept er een man vanaf de overkant van de sloot dat het een mooie vis is. Hij heeft naast hem een grote hond staan, en ik weet niet of snoeken kunnen horen (kan namelijk geen oren ontdekken op bovenstaande foto), maar die hond begint te blaffen en de snoek begint me daar toch een partij te spartelen. Voor de 2e keer vandaag zit ik met mijn vingers "vast" in de kieuwbogen met die fijne weerhaakjes.

Maar dat hoort er nu eenmaal bij, dus ik vis vrolijk door. Na een aantal worpen zie ik weer een schim achter de rapper langs duiken. Bij de volgende worp duikt deze vol op de rapper, maar na een korte dril schiet deze helaas los.

Dan besluit ik dat het weer mooi is geweest en ga naar huis, waar ik mijn eigen hond in het gras ga laten schijten. De vissers onder ons hoeven niet bang te zijn dat ze hierin trappen, er ligt namelijk geen water in de buurt.

Tot een volgend avontuur..........

3 opmerkingen:

  1. Ken het gevoel...is over het algemeen meer bloed dan pijn! :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, klopt inderdaad. Ik sta altijd weer te kijken hoeveel bloed er uit die kleine sneetjes komt. Het schijnt ook dat er een bepaald enzym in je bloed komt waardoor het heftiger gaat bloeden.

    BeantwoordenVerwijderen