zondag 16 februari 2014

Het viswater neemt, het viswater geeft.

Vandaag stond weer eens een langere visdag gepland. Ik stond dan ook al rond 9:00 uur aan de waterkant. Ik had van de week een tip van iemand gekregen dat er op deze stek behoorlijk wat snoek moest zitten, dus daar moest ik even kijken. Ik parkeer de auto en het is hier echt helemaal verlaten. Als iemand nog geen jaar geleden mijn auto hier had zien staan had ik toch wat uit te leggen, maar de schuiten zijn verlaten dus parkeerplek genoeg. Ik maak de hengel in orde en stap over het hekje heen richting de sloot, welke langs ziekenhuis overvecht loopt. Ik begin te vissen, en te vissen, en te vissen, etc.......

Inmiddels is het al rond 11:30 en heb nog geen vis gezien. Ik loop inmiddels al een heel eind op de brailledreef, langs het oude expeditiecentrum loopt namelijk ook een sloot. Helaas zijn de snoeken waarschijnlijk ook getipt en lachen ze me onder water uit. Ik besluit om terug te lopen naar de auto en ga het ergens anders proberen.

Op de andere stek aangekomen besluit ik de rapper maar aan de speld te hangen en begin met vissen. Na een aantal worpen voel ik vis aan de rapper en sla aan. Helaas valt deze na 1x spartelen van de dreg af, gloeiende, gloeiende dat is balen. Ik werp nog maar een keer in en meestal als de snoek de haken heeft gevoeld bijten ze geen 2e keer meer. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen en deze snoek klapt er dan ook vol overtuiging bovenop. Na de dril zie ik dat deze snoek wel heel erg enthousiast was en deze dreg zal met de mini betonschaar geknipt moeten worden. Als ik de dreg in 3 stukken heb geknipt kan ik deze er makkelijk en zonder al te veel schade aan de vis uithalen. Na het meten blijkt deze vis 49cm te zijn. Ik maak nog even snel 2 foto's en de snoek mag weer zwemmen.


Nadat de snoek weer is weg gezwommen pak ik alle materialen op en stop ze weer in mijn tas. Ik besluit om ook nog een aantal worpen in het slootje hier recht tegenover te maken. Na een aantal worpen in het kleine slootje zie ik ineens een schim richting de rapper schieten en de snoek pakt de rapper. Helaas spuugt ze de bait meteen weer uit en ben ik dus te laat met aanslaan. Ik gooi deze nog een aantal keer in het water en haal de rapper langs dezelfde plek, maar deze vis heeft het trucje door en laat zich helaas niet meer zien.
Als ik verder loop zie ik in een boom ineens een 4play hangen in koi kleur. Dat valt best wel op, aangezien ik nog nooit een vis in de boom heb zien hangen. Ik pak mijn zelfgebouwde kunstaasredder uit de tas en begin te gooien. Helaas kan ik zo meedoen aan de Paralympics en heb ik dus zeker wel een kwartier nodig om de bait te pakken te krijgen. Dat is een meevaller zeg. De haken zijn verroest, maar de bait zelf is nog helemaal goed. Thuis even een paar andere dreggen eraan en vissen maar. Op dat moment krijg ik van Chiel een appje of ik zijn kant op kom. Ik besluit dus samen met Chiel verder te vissen en rij richting een nieuwe stek. Daar aangekomen begin ik met de Salmo Fatso. Ik maak een aantal worpen en dan zit ik muurvast aan de bodem. Als ik mijn kunstaasredder weer tevoorschijn haal komt Chiel aanlopen. Samen halen we de bait weer boven water. Al vissend lopen we samen op, als ik plotseling Chiel hoor roepen dat hij beet heeft. Er zat een snoek achter zijn bait aan en uiteindelijk heeft deze hem gegrepen. Terwijl Chiel de vis uitdrilt pak ik de onthaaktang en meetlint alvast. De snoek blijk 81cm te zijn en behoorlijk dik. Ik maak nog even wat foto's en de snoek mag weer zwemmen. Op het moment van de foto's maken komen er wat mensen langs en de Surinaamse man zegt dat deze vis in Suriname zeker in de pan was geëindigd. Gelukkig doen wij dat niet en de vis zwemt weer vrij rond. Hieronder nog een foto van de dikke snoek.


Na een tijdje zie ik een plug vlak voor mijn voeten drijven. Ik kan deze zonder al te veel moeite uit het water halen en ik heb er weer een mooie plug bij.
Normaal gesproken ben ik degene die het kunstaas verliest, maar vandaag zijn de rollen dus omgedraaid. kortom: het viswater neemt, het viswater geeft.

Aangezien de gevonden plug nog niet erg lang in het water heeft gelegen zien de dreggen en de plug er nog goed uit en besluit ik om deze aan de speld te hangen. Ik maak nog wat worpen en zie ineens een snoekje van een centimeter of 30 achter de bait zwemmen en als het lijkt alsof deze de plug wil pakken buigt de snoek af en zwemt weg. Kort daarna vind ik het tijd om richting huis te gaan. Hieronder nog een foto van de 2 gevonden baits.


Volgende week zaterdag ga ik een dag met de auhv mee. Zij hebben namelijk een roofvisdag in Wilnis georganiseerd, en omdat je daar niet zomaar mag vissen heb ik me aangemeld. Ik hoop dat de vangsten daar beter zijn dan die van vandaag, hoewel ik niet mag klagen, ik had ook niets kunnen vangen. Ik zal volgende week sowieso een verslag van de visdag in Wilnis plaatsen, en ik hoop natuurlijk met een aantal mooie vangsten.

Tot een volgend avontuur........

1 opmerking: