woensdag 12 februari 2014

Tussendoortjes

Zoals de titel al aangeeft ben ik een aantal keer kort gaan vissen, de zogenoemde tussendoortjes. En laat ik nou eens gek zijn op die tussendoortjes.

Toen ik aankwam langs de waterkant begon ik met de 4play swim&jerk. Bij de 2e worp had ik al een snoek van een geschatte 70/75cm achter de bait aanzwemmen, maar wat ik ook probeerde hij hapte niet. De snoek bleef tot aan de kant volgen en draaide helaas vlak voor de kant weer zijn rug naar me toe. Daarna heb ik de snoek niet meer gezien. Nog even verder gevist en toen besloten om de "gewone" 4play aan de speld te hangen. Na een worp of wat krijg ik vlak voor mijn voeten een aanbeet van een snoekje van een cm of 30. Deze gaat heftig tekeer en schiet net voordat ik hem kan pakken los. Dat is dus een automatische release.

Na een aantal worpen wordt de 4play weer gegrepen en begint het gevecht weer van voor af aan. Ditmaal komt er een bijzondere snoek het water uit. Na het opmeten blijkt deze maar 48cm te zijn, maar wel een zeldzame snoek. Het is namelijk een two tone, dat wil zeggen dat deze op een of andere manier een 2 verschillende kleuren heeft. Waarschijnlijk een pigment stoornis?????





Zoals jullie op de foto's zien is de verkleuring halverwege het lijf in een keurig rechte lijn verdeeld.
Hierna had ik geen tijd meer en ben ik weer huiswaarts gereden.

Gisteren had ik een dagje BHV cursus en natuurlijk hou je dan tijd over om even een hengeltje uit te gooien. Ik had een stek uitgekozen die ik op streetview had gevonden, helaas zag ik bij aankomst dit bord.


Ik ben natuurlijk wel zo eigenwijs dat ik daar gewoon ga vissen, maar toch kijk je dan telkens over je schouder of er niemand aankomt. Na een tijdje kwam ik nog een andere visser tegen, maar deze had ook nog niets gevangen. Na een tijdje begint het erg hard te waaien en regenen en ik besluit om weer richting de auto te lopen. Aangezien ik nog wel even de tijd heb rij ik nog naar een andere stek. Daar aangekomen besluit ik om de 4play nog maar eens aan de speld te hangen, dit blijkt later geen verkeerde keuze. Als ik eigenlijk al richting huis wil gaan, besluit ik plotseling om toch nog even dat ene hoekje mee te pakken. Na een 3-tal worpen is daar ineens de aanbeet. Als ik aansla ontploft het water en begint het gevecht met de vis. Tijdens het drillen komt er een islamitische man aangelopen (weet ff het merk niet). Hij zegt dat het een mooie vis is, en ik geef aan dat het wel een leuke vis is inderdaad. Hij blijft staan kijken terwijl ik de snoek in de nek pak en ga onthaken.



Ik onthaak de snoek en meet deze nog even op, het meetlint stopt bij 58cm. Hierna maak ik nog even een foto van deze snoek.


Als ik deze vis weer terug wil zetten gebeurt het. Ik hoor achter me ineens, Hé, wat ga jij doen?
Ik draai me om en zeg dat ik de snoek terug ga zetten. Volgens de man is dat niet goed en moet ik de snoek aan hem geven, nou dacht het dus ff niet! Dan wil hij hem kopen voor € 5,-, maar ook daar begin ik niet aan. Hij draait zich om en zegt, tttsss domme hollander. Ik roep nog dat ik wel een domme hollander ben met vis. na het terugzetten besluit ik om nog een paar worpen in de zijsloot te maken. Bij de eerste worp schiet er een kleine snoek uit het niets op de 4play. Als ik aansla gaat deze kleine spruit er als een raket vandoor. Dit snoekje gaat nog 2x taildancend door het water en maakt dan als een krokodil een deathroll. Helaas voor de snoek wikkelt de titanium onderlijn hierdoor helemaal om de bek heen en kan hij daardoor geen kant meer op. Ik pak de snoek uit het water en besluit om de onderlijn in één beweging van de bek te halen. Na het onthaken maak ik eerst even een foto.



Na het foto momentje wordt de snoek gemeten en het blijkt een kleine donder van 47cm te zijn. Hierna nog één foto en hij mag weer zwemmen.


Het blijkt een behoorlijke wildebras te zijn, want zodra hij het water raakt schiet hij er wederom als een raket vandoor. Helaas blijkt dat de onderlijn, bait en gevlochten lijn bij het onthaken dusdanig in de knoop zijn geraakt dat ik de lijn er opnieuw aan moet zetten. Dit is echter een klusje voor later, het is tijd om naar huis te gaan.

Tot een volgend avontuur......








Geen opmerkingen:

Een reactie posten