zaterdag 22 februari 2014

Roofvisdag AUHV


Zoals ik in de vorige blog al eens gemeld had, ben ik vandaag met de roofvisdag van de AUHV meegeweest. Allereerst was er vrijdag de generale repetitie. Ik besloot om mijn geluk in een stuk polder te zoeken waar ik al een tijdje niet geweest was. Op de plek aangekomen hing ik de 4play swim&jerk aan de speld (die ene zonder staart). De staart heeft deze dus niet nodig om vis te vangen. Na een aantal worpen is daar de bekende bonk op de hengel. Als ik aansla begint de dril. Ik zie dat de snoek niet al te groot is, maar wel erg fel. De snoek springt nog een aantal keer uit het water, maar geeft zich dan gewonnen.
Als ik de snoek in de nek pak komen er een man en vrouw langsfietsen. Ze stoppen even om te kijken en ik zie dat de vrouw wat ongerust kijkt. Ik kijk haar aan en zeg dat ik de snoek na het opmeten gewoon weer laat zwemmen. Ze gelooft niet dat de snoek het zal overleven en is bang dat deze niet meer weg zal zwemmen. Ik meet de snoek op en maak nog even een foto. De snoek is 57cm en heeft een mooie tekening over zijn lijf, een echte tijgersnoek.
Als ik de snoek weer terugzet in het water vraag ik of de vrouw nog even wil kijken. Ik zeg dat ze wel op moet letten, want als ze met haar ogen knippert is de snoek weg. Weer gelooft ze het niet, maar zodra de snoek het water voelt schiet deze er als een raket vandoor. De vrouw stapt op haar fiets en gaat er vandoor. Ik had haar bijna nog achterna willen schreeuwen "zie je wel" maar ik vind het wel best. De 4play vangt dus ook zonder staart vis, maar besluit na een tijdje om weer eens met de rapala j-11 te gaan vissen. Na een tijdje duikt er weer een kleine druktemaker op de rapala. Ook dit is weer een felle dwerg van maar liefst 45 cm.
Na de release van de vis is het weer tijd om van kunstaas te wisselen. De j-11 gaat weer in de tas en de screaming baby devil in snoek kleur moet de klus gaan klaren. Als ik bij een plek aankom waar allemaal bomen staan zie ik een stukje van hooguit 1,5 meter breed waar geen bomen en struiken staan. Laat ik daar ook maar een paar worpen maken. Bij de eerste worp is het al raak. Als ik de baby devil binnendraai explodeert het water zodra de snoek het kunstaas gegrepen heeft. Ook dit blijkt weer een hele felle snoek te zijn. Uiteindelijk is de snoek uitgeraast en kan ik ook deze in de nek pakken. Na het onthaken meet ik de vis even op en het meetlint stopt op 52cm. Na het meten is er natuurlijk een foto momentje.
Van deze snoek heb ik ook nog een mooie close-up gemaakt met de camera op mijn nieuwe telefoon.

Vandaag was het dus tijd voor de roofvisdag. We moesten 's ochtends vroeg verzamelen in café de schans in Vinkeveen. En van daaruit werden de vergunningen uitgedeeld. Ik was al vroeg onderweg, want ik reedt om 7:30 al op de A2. Eigenlijk was ik natuurlijk weer aan de (te) vroege kant en besluit  om onderweg nog even bij een mij bekende stek wat worpen te maken. Ik doe de rapper aan de speld die speciaal is overgespoten door MaTo Baits. Na een aantal worpen zie ik een snoek de bait missen. Ik vis de rapper nu iets langzamer verder en zie de snoek alsnog toeslaan. 



Hierna begint een kort gevecht en kan ik de snoek uiteindelijk in de nek pakken. Na het meten kom ik erachter dat ook deze vis 52 cm is. Nog even een foto en dan kan deze weer zwemmen.
Aangekomen bij het café wordt iedereen aan elkaar voorgesteld en als de vergunningen geregeld zijn gaan we in groepen van 5 personen de polder in. Het is een erg mooi gebied.


Wel moet je soms een circusartiest zijn om op bepaalde plekken te komen, kijk maar eens op onderstaande foto.
Helaas blijken de snoeken er vandaag niet zoveel zin in te hebben. Aangezien de natuur een aantal weken voorloopt met de zachte winter zijn de snoeken waarschijnlijk al druk aan het paaien. Als ik een stukje door het weiland loop valt mijn oog ergens op. Als ik erheen loop zie ik dat waarschijnlijk een vos zich tegoed heeft gedaan aan deze vogel.

Het was leuk om eens met de Roofvisgroep mee te gaan van het AUHV, alleen jammer dat de vangsten wat tegenvielen. Maar het was zeker voor herhaling vatbaar.

Volgend weekend wordt er niet gevist, maar in ieder geval tot een volgend avontuur....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten