woensdag 26 februari 2014

Afsluiting van de beste maand ooit (tot nu toe)

Vandaag voor de laatste keer gaan vissen in Februari. Dit was tot aan de dag van vandaag de op één na beste maand ooit. De beste maand had ik vorig jaar in Maart met 11 snoeken in 1 maand tijd. Deze maand sta ik op 10 snoeken, maar ik heb vandaag dus nog even tijd om dit te evenaren en hopelijk zelfs te verbeteren.

Eenmaal aangekomen op de stek begin in te vissen met de Salmo Sweeper, maar na een kleine 20 minuten besluit ik om de soft 4play aan de speld te hangen. Ik vis een sloot af die langs een volkstuinencomplex loopt en maak een flink aantal worpen. De weg hierlangs is niet al te breed, zeg maar gerust vrij smal eigenlijk. Verderop zijn werkzaamheden en telkens rijden er trekkers het weiland in en uit. Helaas moeten deze over de smalle weg waardoor ik telkens genoodzaakt ben om te stoppen met vissen als er weer een trekker aankomt. Aan de andere kant van de weg is namelijk een kleine groenstrook met wat bomen waar ik veilig kan staan, aan de kant van de sloot is slechts 15cm tussen de trekker en de sloot. En ik weet heeeel zeker dat ik daar niet tussen pas. Maar die mensen moeten nou eenmaal ook hun werk doen, dus het is niet anders. Als ik bij een mooi hoekje aankom wil ik de soft 4play in de hoek gooien, maar daar drijven 1 eend en een meerkoet gezellig samen. Ik besluit om dan maar iets van het hoekje af te gooien. Uiteindelijk moet ik de eend en de meerkoet bedanken, want na het binnendraaien wordt de soft 4play ineens gegrepen. Als ik aansla begint de snoek toch een partij te spartelen. Gelukkig zit de haak mooi door de onderkaak van de snoek en kan niet zomaar losschieten. De snoek springt wel een keer of 6 uit het water, maar geeft dan op. Als ik de snoek op de kant haal komt er natuurlijk weer net een trekker aan. Nou die moet dan maar even geduld hebben, kan er op dit moment ook niets aan doen. De boer stapt uit de trekker en bekijkt de snoek en vraagt of ik deze vanavond op ga eten. Ik antwoord dat ik de snoek nog even opmeet en op de foto zet en dat deze daarna weer mag zwemmen. Hij biedt aan om een foto voor mij te maken, maar helaas is deze mislukt. Gelukkig had is zelf ook al een aantal foto's gemaakt dus hierbij nog een aantal foto's van de snoek. Deze was trouwens 48cm lang.


Na het terugzetten van de snoek steek ik de weg over om het daar nog even te proberen. Deze snoek betekend dus een evenaring van mijn maandrecord van vorig jaar met 11 snoeken in 1 maand tijd. Ik besluit de sloot verder te volgen en steek de weg over om daar verder te vissen. Na wederom een flink aantal worpen schiet er onder uit de kant een snoek op de soft 4play. Deze heeft echter alleen de staart kort te pakken gehad en schiet eigenlijk meteen al los. Aangezien de snoek geen haken heeft gevoeld gooi ik nog een keer over dezelfde plek heen, maar de snoek pakt hem niet. Bij de volgende worp over dezelfde plek is het wel raak. Een snoekje van 50cm komt op de kant en bij het onthaken komt wederom de trekker er weer aan. Aan deze kant van de weg is het gelukkig wat breder en kan deze er omheen. Na wat foto's mag ook deze snoek weer zwemmen. Dit snoekje was een stuk magerder dan de snoek van 48 cm, ik vraag me af of ook de snoeken al eerder begonnen zijn met paaien door het warme weer.



Hierna heb ik nog een tijdje door gevist en nog 2 snoeken gelost. 1 snoek van een geschatte 70cm pakte de soft 4play tot 2x in de staart. Dat is dus tegelijk het voordeel en nadeel van deze pluggen. Het voordeel is dat het rubber is en dat de snoek hier vaak wel meerdere keren in kan bijten voordat hij argwaan krijgt. Het nadeel is de enkele dreg in het midden van de bait. Hierdoor heb je vaak lossers/missers. Ik zal de volgende keer eens kijken of ik iets met een stinger kan doen, mits dit de actie niet nadelig beïnvloed. Daarna kwam ik bij een stukje uit waar ze de stop uit de sloten hadden getrokken, op sommige stukken stond nog geen 10cm water meer. Met het meeste kunstaas pakte ik hierdoor teveel vuil van de grond mee. Daardoor besloot ik om met een bucktailspinner te gaan vissen. De bucktail over de dreg hield het meeste vuil tegen en ik kon hiermee dus prima vissen in dit ondiepe water. Plotseling krijg ik een flinke dreun op de hengel. Helaas stormt de snoek met de spinner in zijn bek mijn kant op, waardoor ik niet goed aan kan slaan. Na een keer flink schudden schiet de spinner uit de bek van de snoek. Helaas, Pindakaas.

Uiteindelijk mijn maandrecord met 1 snoek weten te  verbeteren. Dit is een leuk gegeven, maar het allerbelangrijkste is toch dat je plezier hebt in het vissen. Natuurlijk helpen de vangsten daar wel in mee, hahaha.

Komende maand is de laatste maand dat er op snoek gevist mag worden voor de gesloten tijd, dus hoop hier nog wel een aantal verslagen te plaatsen.


So long, and thanks for all the fish

Geen opmerkingen:

Een reactie posten