maandag 5 augustus 2019

Nou eenmaal niet mijn favoriete seizoen.

Tja, de meeste mensen zijn gek op de zomer, maar geef mij toch maar de herfst. Dan heb ik het wel over het roofvisseizoen, maar die 40 graden van 2 weken geleden hoeft van mij ook niet hoor.

Ik heb vorige week een nieuwe reel aangeschaft. Het is de Shimano Curado DC geworden. Een technologisch hoogstandje kijk maar eens naar onderstaand filmpje!


Als lijn heb ik gekozen voor de Berkley X9 dus de reel is klaar om de strijd met dikke vissen aan te gaan.

Ik heb vorige week even een uurtje de reel getest en hij werpt als een zonnetje. Gisteren was dan de echte test om eens te kijken hoe de reel zich houdt als er een vis aan de lijn hangt.

Op de stek aangekomen moet ik eerst door het hoge gras heen, en aangezien het nog vroeg is ligt er allemaal dauw op. Ik heb wel mijn laarzen aan, maar binnen een aantal seconden is mijn spijkerbroek zeiknat. Even doorbijten, na een paar meter kom ik op de stek achter het hoge gras en kan mijn broek opdrogen. Ik begin te werpen met een kleine Savage Gear 4play van 9,5cm en maak behoorlijk wat worpen. Halverwege de stek begin ik te wisselen maar het blijft stil. Het water is best troebel, maar ik zie geen enkel teken van leven in de sloot. Ik besluit om aan de terugweg te beginnen en hang voor de terugweg een jerkbait aan de speld. Na een tijdje zie ik een snoek achter de bait langs schieten en kort daarna nog een keer. Het beste wat je in zo'n situatie kan doen is gewoon doorvissen. De snoek zwemt nu achter de bait aan en ik laat deze heel even stilvallen om deze daarna met een draai van de reel vooruit te laten schieten. Dat is het moment waarop de snoek een aanval doet en als ik aansla ontploft het water. De snoek gaat meteen flink tekeer en wil er vol gas vandoor. Met deze watertemperatuur kan je het beste de snoek zo kort mogelijk drillen en de slip flink strak zetten. Het geeft helaas wel wat minder sport zo'n strak afgestelde slip, maar het gaat om het welzijn van de vis met deze watertemperatuur. Die spectaculaire drils komen wel als het allemaal weer wat is afgekoeld. Hoe dan ook, ik haal de snoek na een korte dril uit het water en onthaak deze.


De vis blijkt 71cm lang te zijn en gaat weer terug het water in. Hierna blijft het stil op deze stek en besluit ik om het eens in de vecht te gaan proberen. Ik ben daar al een aantal keer geweest maar nog nooit iets gevangen. Ik heb het gevoel dat daar toch eens verandering in moet gaan komen.

Eenmaal bij de vecht aangekomen begin ik met een spinner in de hoop dat ik hiermee een vis kan foppen. Het blijft echter lang stil en ik wissel na een tijdje de spinner om voor een timber tiger. Als je deze plug uit Amerika nog wilt aanschaffen moet je snel zijn. Deze worden namelijk niet meer gemaakt en er zijn er nog maar enkele exclusief aan te schaffen bij Traditional Hengelsport in Utrecht. Ik maak een aantal worpen met de timber tiger en plotseling schiet er een baars vol op de plug. Ik schep de baars uit het water en onthaak deze. Na het opmeten blijkt deze vis 29cm te zijn en gaat het water weer in.

Na de volgende worp til ik de plug te snel uit het water en een andere baars schiet onder de plug door. Balen, maar snel weer inwerpen dan maar. Jammer genoeg laat de baars zich niet meer zien en blijft het de rest van de tijd stil.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten