woensdag 7 augustus 2019

Ook slechte worpen leveren vis op!

Gistermiddag kreeg ik plotseling last van vangdrang en er was een mogelijkheid om te gaan vissen. Nou, 1 + 1 = 2 dus gaan met die banaan....

Aangezien ik van de week een aantal nieuwe streamers heb gebouwd wil ik deze natuurlijk even testen, dus gaat de vliegenlat mee richting de waterkant. Hier nog even de foto's van de bouwsels.



Op de stek aangekomen begin ik maar met de acheponis te vissen ;-). Helaas blijft het lang stil en is er geen enkele actie te ontdekken in het water. Wel zie ik tekenen dat er vandaag al een visser actief is geweest, aangezien er behoorlijk wat platgetrapte stukken gras zijn langs de waterkant. Maar dat gebeurt nou eenmaal en ik vis gewoon verder.

Als ik na de zoveelste worp de streamer uit het water til is er een enorme klap net onder/naast de streamer. Achgrrr, net te snel uit het water getild dus. Snel maar weer een worp maken dan. Weer kom ik vlak voor de kant met de streamer en ik laat deze voor de kant zweven, maar er gebeurt niks. Een worp of 3 verder zweeft de streamer weer voor de kant en ik laat voor mijn gevoel de steamer zeker een halve minuut voor de kant verschillende capriolen uithalen, maar er gebeurt niks. Op het moment dat ik deze het water uit til om de volgende worp in te zetten is er uit het niets weer een aanval op de streamer. Jammer genoeg til ik deze net weer uit het water en schiet de snoek er dus onderdoor. Gloeiende, gloeiende, snel maar weer een worp inzetten dan. Jammer genoeg laat de snoek zich daarna niet meer zien.

Na een tijdje wissel ik de streamer om voor de witte met de bruin/rode kop. Ik heb in het begin mijn twijfels over de streamer aangezien deze erg langzaam zinkt. Voor de winterperiode zal deze perfect zijn, maar nu wil ik de streamers toch iets sneller kunnen vissen. Na een aantal worpen is de streamer goed nat en zinkt deze wat sneller en aangezien de staart toch wel erg mooi door het water gaat en de streamer in het troebele water goed te volgen is laat ik deze toch aan de speld hangen.

Als ik na een tijdje een vrij slechte worp maak en de streamer bovenop een waterlelie terecht komt probeer ik deze heel rustig naar de rand van de waterlelie te schuiven zonder dat de haak in het blad terecht komt. Dat gaat prima en de steamer duikt mooi over het randje van de waterlelie zo het water in. Ik laat de streamer afzakken, maar meer tijd krijg ik niet. Onder de waterlelie ligt een moordenaar te wachten en deze twijfelt niet en gaat recht op zijn doel of. Binnen de kortst mogelijke tijd heeft deze de streamer in de bek en als ik de haak zet gaat deze er vol gas vandoor. Wat volgt is een heerlijk gevecht waarbij ik uiteindelijk als winnaar uit de bus kom. Tijdens de dril heb ik voldoende toeschouwers en één ervan vraagt zich af hoe ik de vis uit het water ga halen zonder schepnet. Nou geen probleem, ik pak de snoek in de kieuwgreep uit het water en onthaak deze. Snel even opmeten en het blijkt dat de snoek 80 cm lang is. Al die toeschouwers heeft ook één voordeel, er is er altijd wel één die een foto wil nemen.


De snoek gaat zoals jullie zullen begrijpen weer snel terug het water in en ik vis verder. Aangezien die slechte worp me een mooie vis opleverde probeer ik deze techniek nog een paar keer. Voorzichtig op de voorste lelie de streamer werpen en deze voorzichtig in het water laten glijden. Het blijkt een perfecte techniek te zijn want een paar meter verderop klapt er weer een snoek op de streamer. Jammer genoeg schiet deze en na een keer schudden met de kop ook wee los.

Verder krijg ik geen actie meer, maar het was weer een geslaagde middag.

Tot een volgend avontuur.....!!

4 opmerkingen: