zondag 10 februari 2019

Bekijk het van de zonnige kant

Nu ik de titel heb ingetikt denk ik eigenlijk meteen, man dat is makkelijk praten. Er zijn zoveel mensen die het op dit moment veel en veel slechter hebben. Maar goed, waar gaat dit over?

Zaterdagnacht is mijn zoon naar een feestje geweest en ik zou hem ophalen. Op de terugweg rijdt ik over een tweebaansweg met rechts een kanaal en links sportvelden. Een aantal jaar geleden viel dit gedeelte buiten de bebouwde kom, maar zowel Utrecht als Maarssen namen geen verantwoording voor dit deel. Utrecht heeft het dus bij de stad getrokken en valt het nu dus binnen de bebouwde kom. Ik rij daar dus rond 1:30 als er ineens een agent de weg opduikt. Er stond dus een ninja achter een boom met een lasergun, en ik ging iets te hard. Er is 78km per uur gemeten BINNEN de bebouwde kom. Na de meetcorrectie komt er een boetebedrag uit de pet van ongeveer €260,- tik uit je winst!
Tja dat is enorm balen natuurlijk, maar het had ook erger kunnen zijn. 5km harder en ik was mijn rijbewijs kwijt, of ik had even niet opgelet en die agent voor zijn flikker gereden ;-)

De volgende dag stond er in ieder geval vissen op de planning. Ik rij naar de stek die ik vorige week ook op het oog had, maar toen lag er nog een laag ijs op. Daar begin ik te vissen, maar het water is op zijn zachts gezegd best troebel. Hoe dan ook, gewoon doorgaan zei Barrie Stevens altijd dus daar houden we ons aan. Voor de jonge lezers, kijk maar op Google.

Na een half uurtje vissen komen er een man en vrouw aanlopen en we maken een praatje. De man vertelt dat het vandaag wel lastig zou kunnen worden. Er was daar gisteren namelijk een roofvisdag en 11 vissers hebben samen 19 snoeken gevangen. Tja, bekijk het maar van de zonnige kant. Het was op dat moment droog in een leuke omgeving en er zal vast nog wel een snoek zijn die toch nog honger heeft. Kortom, vooral doorgaan.

Als ik mijn shad een splitsing ingooi zie ik tijdens het binnendraaien veel speldaas wegspringen. Dat is en teken dat er vis zit en waar vis is kan snoek nooit ver weg zijn. Na de 3e of 4e worp zie ik een snoek dan ook vol over mijn shad heen vliegen. Ik sla aan en na een korte dril kan de eerste snoek van vandaag de kant opgehaald worden.


Ik onthaak de snoek en het meetlint kan ik uitrollen tot 61cm, hierna mag de snoek nog één keer poseren.


De vis mag weer zwemmen en ik ga ook weer verder. Nu blijft het een tijdje stil en ik maak wat foto's van de omgeving.




Ineens wordt uit het niets de shad weer gegrepen, maar na een aantal seconde lost de vis. Balen, maar we bekijken het aan de zonnige kant! Ik had ook geen aanbeet kunnen krijgen. De boel is weer op scherp gezet en we gaan weer door.

Ik kom bij een inham aan waar voor mijn gevoel gewoon snoek moet liggen, en bij de 2e worp wordt dat bevestigd. De snoek is vol over de shad heen geschoven en na een leuke dril waarbij de snoek met een salto uit het water sprong kan ik de snoek in de kieuwgreep pakken. Op dat moment komt er een man aanlopen en die kan dan natuurlijk mooi een foto maken.



Ik meet de snoek op en deze is 79cm, de man vraagt of deze vis nu een klap op zijn kop krijgt. Ik ontken dat natuurlijk en zet de snoek weer terug in het water waarna deze er als een speer vandoor gaat.

Hierna gebeurt er een hele tijd niets bijzonders meer en ik besluit aan de terugweg te beginnen. Ik heb de plek van de losser onthouden en daar maak ik wat worpen met een streamer. Uit het niets is er vlak voor mijn voeten een aanval op de streamer. Aangezien het vlak voor mijn voeten gebeurt en er weinig lijn uitstaat denk ik dat dat de reden is waardoor ik deze snoek voor de 2e keer los. Ik maak weer wat worpen maar de vis laat zich niet meer zien. Ik wissel snel om naar een jerkbait en als deze weer vlak voor mijn voeten ligt duikt de snoek er weer bovenop. Wonder boven wonder weet de snoek voor de 3e keer vandaag de haken te lossen. Zonnige kant: 3x een mooie aanbeet gehad waarvan 2 recht voor mijn voeten. Heerlijk spectaculair en zeer goed voor de adrenaline.

Hierna is het weer klaar voor vandaag en kan ik nog maar één ding zeggen:

Tot een volgend avontuur.....!!

1 opmerking: