woensdag 30 januari 2019

It only counts on fly

Tja de titel zegt het eigenlijk al. Ben er weer tussenuit geweest met de vliegenhengel. Ditmaal een korte sessie van 2 uurtjes in Kortenhoef. Leuk water en er zwemt vis.

Ik parkeer de auto, maak de hengel in orde, hang de mintgroene streamer er maar weer aan en werpen maar. Het is een vrij drukke straat, dus voor elke worp even kijken of het kan. Regelmatig moet ik wachten op auto’s en/of fietsers. Maar dat hoort er nou eenmaal bij als je gaat vliegvissen langs een drukke weg. Na een tijdje heb ik een volger die tot wel 3x de streamer blijft volgen. Ik schat de snoek ergens tussen de 50 en 60cm, maar het blijft bij schatten aangezien ik hem niet kan vangen. 

Vele en vele worpen later is er dan ineens een ruk aan de lijn. Ik zet de haak en merk dat het een behoorlijk sterke vis is. Om met de woorden van Marco Kraal te spreken, KICKEN DIT!!!

Als de snoek is uitgedrild pak ik de in de kieuwgreep uit het water en maak snel een foto. 



Ik onthaak de snoek en vraag even snel aan de postbode of ze een foto wil maken. Helaas meld ze noet dat er nog een stuk van een waterplant aan de snoek hangt, maar je kunt ook niet alles hebben. 



Na het terugzetten komt een man met zijn hond aanlopen en wijst een plek aan waar hij eens een hele grote snoek heeft zien jagen. Ik bedank hem voor de tip en bestook deze plek wat extra met mijn kunstaas, maar de jagende snoek laat zich aan mij niet zien. 

Hierna komt de korte sessie op zijn einde en is het tijd om op te ruimen. De vliegvissers op snoek zeggen wel eens dat een gevangen snoek alleen telt op een streamer (It only counts on fly). Die mening deel ik niet, een gevangen snoek tel ik namelijk altijd al vang ik hem met mijn handen. Ik moet wel zeggen dat het enorm gaaf is om een snoek met de vliegenhengel te vangen. 

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten