woensdag 30 januari 2019

Blog nummer 250!!

Ik zie zojuist dat dit mijn 250e blog gaat worden. Dat is best een mijlpaal al zeg ik het zelf. Ik hoop dat er (nog) steeds mensen de blog met plezier zullen lezen, ik vind het namelijk nog steeds leuk om deze te schrijven en ben niet van plan om te stoppen ;-)

Gistermiddag stond er een middagje met de nieuwe vliegenhengel op de planning. Ik had besloten om een woonwijk in te gaan, dus zo gezegd is zo gedaan.

Bij de eerste stek aangekomen is het water glashelder. Iets te helder en ondanks ik een grote school met witvis zie zwemmen, is er geen snoek te bekennen. Op naar een andere stek in de buurt dan maar. 

Ook hier blijft het lang stil, maar het vreemde aan vliegvissen is dat ik ook kan genieten van een gelukte worp. Maar dat zal wel aan mij liggen. Ik begin te wisselen met streamers en zie een streamer in de doos liggen welke ik afgelopen week heb gebonden. Zo op het oog is het niet eens een mooi ding, maar de actie in het water is geweldig. De kop is lichtblauw met flash erin en de het lichaam loopt dan over van blauw naar een groene staart met flash. 




Zoals ik al zei, ziet er niet heel super uit. De actie maakt eigenlijk alles goed. Ik besluit deze dan ook aan de speld te laten hangen. 

Binnen 10 worpen schiet er een snoek achter de streamer langs. Ik werp nogmaals in maar er gebeurt helaas niets. Nog maar eens proberen dan, en nog eens, en nog eens. Bij de 5e of 6e worp is het dan toch raak. De snoek grijpt de streamer en na een leuke dril ligt de snoek voor de kant. Ik maak even wat foto’s voordat ik de vis de kant op haal. 




Ik haal de snoek de kant op en ik zie dat er een kieuwboog los hangt. Dit is al van een tijd geleden want alles is reeds geheeld. Het blijft toch zonde om zo’n vis beschadigd te zien. Hoe het komt kan ik alleen maar naar raden. Het meest voor de hand liggende is onkundig onthaken en niet de haak doorknippen als deze in de kieuwboog zit. Gelukkig heeft deze snoek het overleefd en zwemt nu ook weer verder zoals het hoort. Hieronder nog wat foto’s van deze 65cm lange vis. Op de foto hieronder zie je een klein stukje van de kieuwboog onder het kieuwdeksel vandaan komen.




Na het terugzetten is het tijd om naar de laatste stek van vandaag te gaan. Ook hier ligt op sommige plekken nog ijs, al is gelukkig het grootste deel ijsvrij. 

Ook op deze stek mag de mintgroene streamer aan de speld en maak ik worp na worp. Veel stukken waren met mijn vorige vliegenhengel niet te bereiken, maar met deze hengel gaat het wel. Als ik de streamer een inham inwerp en binnen strip wordt de streamer plotseling weer gegrepen. Het blijkt een kleine druktemaker te zijn. Ik pak deze in de nek uit het water en moet even kijken hoe ik deze ga onthaken. Deze gulzige snoek is vol over de streamer geschoven en heeft de kaken op elkaar. Met de kieuwgreep krijg ik de bek open, maar zie dan een haarbal zitten. Even wat opzij schuiven en daar is de haaksteel. Nu even kijken waar de bocht van de haak is en dan weet ik welke kant ik de haak op moet trekken. Klinkt misschien ingewikkeld, maar een kind kan de was doen. Na het opmeten blijkt de snoek 44cm te zijn. 



Ik zet de snoek terug en vis verder. Als ik op een brug sta maak ik een perfecte worp over een meter of 40 precies langs een rietkraag. Ik strip de streamer binnen en zie de snoek dan ook in het heldere water schitterend op de streamer duiken. Ik sla aan en kan de kleine rakker mijn kant op dirigeren.



Deze vis was 42cm, en heb er maar geen verdere foto van gemaakt. Hierna blijft het stil en na een tijdje is het tijd om de spullen weer op te ruimen.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten