woensdag 9 januari 2019

Gluiperd.

Vandaag moest de hond weer naar de trimsalon en zoals gebruikelijk wordt de tussentijd opgevuld met vissen.

Vandaag alleen de vliegenhengel meegenomen, dus vol aan de bak met zelfgebouwde streamers. Al bij de eerste worp zie ik een snoek zwemmen, maar die toont geen enkele interesse.  Een tijd later heb ik een volger achter de streamer aan zwemmen maar ook deze wil niet tot een aanval overgaan. Dat gaat dus lastig worden vandaag. Zo kort na elkaar 2 snoeken die geen of nauwelijks interesse hebben dan kan het wel eens moeilijk worden. 

Maar ik geef natuurlijk niet zomaar op, dus vis vrolijk door. Na een tijdje heb ik de zoveelste volger. Deze snoek weet ik toch te triggeren om de streamer te pakken. De snoek pakt de streamer heel rustig in de bek en ik zet meteen de haak. Alles gebeurt in een paar seconden en ik ben te snel, of te laat met aanslaan. De snoek hangt heel even aan de haak, maar weet deze dan los te schudden. 

Lange tijd ben ik aan het werpen en als ik voor mijn gevoel bij worp nummer 1000 ben is de maat vol. Op naar een andere stek!

Daar aangekomen staat het water lager dan verwacht maar ook nu geldt, ik maak er gewoon het beste van. Na een tijdje schiet er vlak onder mijn voeten een snoek weg. Een half uur later zie ik weer een modderkolk in het water verschijnen, maar dat is de enige actie op deze stek. 

Ik spring in de auto en op de laatste stek moet het dan maar gaan gebeuren. Ook hier blijft het lang stil, tot een dikke snoek van een geschatte 80 á 90cm de streamer volgt, en volgt, en volgt. Ook deze snoek blijft lekker dicht achter de streamer zwemmen en zelfs als ik de streamer ineens de andere kant op draai draait de snoek mee. Ik wissel van streamer en de snoek laat zich niet meer zien. 

Op de terugweg naar de auto maak ik nog wat worpen en zo kom ik aan bij de plek van de gluiperd. Hier ligt een snoek welke erg slim is. Ik heb hier vaker gevist en na een aantal worpen met verschillend kunstaas begint deze snoek te jagen. Maar wat ik ook in het water slinger, nog nooit een aanbeet gehad. 

Vandaag eigenlijk op de heenweg hetzelfde verhaal. Op de terugweg hangt er een andere streamer aan de speld en probeer ik het nog maar eens een keer. Ik werp de streamer in het water en strip deze binnen. Even let ik niet op en als ik weer naar de streamer kijk zie ik dat de snoek zijn bek open doet en ik trek de streamer uit zijn bek. Ik had helemaal niks gemerkt en als ik het niet had gezien dacht ik dus dat er niets gebeurt was. Ik werp de streamer snel weer in en zie de snoek volgen in het wat troebele water. Als ik de streamer stil laat vallen, een ruk aan de lijn geef, en weer stil laat vallen pakt de snoek heel voorzichtig de streamer. Niet twijfelen, aanslaan! Hangen!! Na een leuke dril kan ik de snoek uit het water tillen. De gluiperd is eindelijk gevangen!!!

Deze vis blijkt 76cm lang te zijn en mag natuurlijk na al dat getreiter van zijn kant nog wel op de foto.






Hierna is het tijd om de spullen op te ruimen. Het was vandaag niet makkelijk, maar een van de  moeilijkste vissen is toch over de streep getrokken. 

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten