zaterdag 31 mei 2014

JAAAAA, We mogen weer snoeken!!!!!!!

Het is op het moment van schrijven 29 Mei (Hemelvaartdag) en dus nog maar 2 dagen voor we weer mogen vissen met kunstaas. Vandaag had Quinten een voetbaltoernooi in Zeist waar een 4e plaats werd behaald. Op de heen en terugweg ben ik langs een aantal stekken gekomen waar ik wil gaan vissen aanstaande zondag, tot mijn schrik staat het gras en onkruid op sommige stukken zeker een meter hoog langs de waterkant. Waarschijnlijk zal er in het water ook wel het een en ander aan waterplanten aanwezig zijn, dus op sommige stekken zal er dus niet of nauwelijks gevist kunnen worden. Aangezien ik er alleen langsgereden ben is het natuurlijk onzeker, maar ik zal voor zondag alvast een plan B bedenken.

Zaterdag 31 Mei mag er al gevist worden maar dan kan ik helaas niet. De geslotentijd zal voor mij dus een dagje langer duren.

Plannen zijn er om te wijzigen, dus zaterdagmiddag toch even gaan vissen. Ik was op de fiets dus de eerste stek die in me opkwam was in Overvecht. Daar heen gefietst maar toen ik er eenmaal was stonden de brandnetels tot onder mijn oksels zo hoog. Ik had spontaan de neiging om onderstaand nummer te gaan zingen.

Er waren wel een aantal kleine stukken waar je kon vissen, maar niet veel. Na een half uurtje door de wildernis banjeren was ik het zat en ben naar een andere stek gefietst. Ik leek Bear Grylls wel daar. Op de andere stek aangekomen staat ook daar het gras hoog, maar vergeleken met zojuist stelt het niets voor. Ik zet mijn fiets op slot en begin te vissen. Ik hang de BZN (bait zonder naam) aan de speld en maak een aantal worpen. Er komt een vrouw met een auto aangereden en deze stopt naast me. Ze weet me te vertellen dat ik mijn tijd daar aan het verdoen ben, aangezien er daar geen vis zit. Als ik zeg dat ik op hetzelfde stuk al eens eerder vis gevangen heb gelooft ze het niet en zegt dat ik het dan zelf maar moet weten. Nog geen 5 minuten later is het raak. In het midden van de sloot wordt de bait van achteren gegrepen. Het is een vrij zachte aanbeet, maar als de snoek doorheeft dat hij een haak in zijn bek heeft zitten gaat deze helemaal los. Ik had de slip niet erg strak staan, maar deze snoek gaat wel heel erg door de slip. Ik besluit om deze af te remmen, maar de snoek is echt helemaal door het dolle heen. Deze snoek maakt nog een aantal mooie sprongen uit het water, maar dan is het toch echt klaar en kan deze op de kant worden gehaald. Na het onthaken gaat het meetlint langs de snoek en de eerste snoek van het nieuwe seizoen is 54 cm.

Helaas is de vrouw al weg anders had ik haar kunnen laten zien dat er dus wel vis zit. Na het terugzetten vis ik de sloot verder af en na een kwartier schiet er een snoek uit de kant en één seconde later is de BZN compleet verdwenen in de bek van de snoek. Dat was een totaal andere aanbeet dan daarvoor. Zojuist was het zacht en slap, deze was keihard. Ook deze snoek weet van geen ophouden en gaat flink tekeer, maar kan de snoek uiteindelijk op de kant halen. Na het opmeten stopt het meetlint op 65cm.

 


Natuurlijk mag ook deze snoek na de fotosessie weer zwemmen. Hierna fiets ik nog even naar een andere stek, maar daar aangekomen ligt er veel rotzooi in het water en is het erg troebel. Ik besluit daarom om de rapper aan de speld te hangen, deze heeft een luide ratel en zien ze hem niet dan horen ze hem wel is mijn gedachte. Als ik al een tijdje verder ben vis ik de rapper langs wat plompenbladeren. Ineens schiet er een snoek onder de bladeren vandaan en tikt tegen de rapper aan, maar heeft meteen door dat er iets niet pluis is. Ik besluit om dan ook meteen te wisselen van kunstaas en hang de 4play aan de speld die ik van Quinten heb gekregen voor mijn verjaardag. Ik vis de 4play weer langs dezelfde bladeren, maar de snoek laat zich niet zien. Ik besluit om nog een worp langs de plompenbladeren te maken, maar weer niets. Aan het eind van de worp laat ik de 4play nog even vlak voor de kant bungelen in het water als er uit het niets de snoek vol op de 4play klapt. Ook deze vis is helemaal los en gaat flink tekeer, maar na een aantal sprongen en een paar keer door de slip heen te zijn gegaan is het klaar. Op het moment dat ik de snoek op de kant haal komen er een aantal fietsers langs die belangstellend blijven kijken, dat komt mooi uit want dan kan één van hen mooi even een paar foto's maken.




Na de foto's moet de snoek ook nog even opgemeten worden en met 74cm blijkt de laatste snoek ook de grootste van de dag te zijn. Hierna is het tijd om naar huis te gaan. Wat een begin van het nieuwe roofvisseizoen zeg!!!

Morgen nog een aantal uurtjes vissen met hopelijk net zo'n goed resultaat als vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten