zaterdag 7 september 2013

Kunstaas testen

Afgelopen week een nieuwe Rozemeijer Loki aangeschaft en een jerkbait overgenomen van vismaat Kees v/d Laak, namelijk een jerkbait van MaTo. Deze moesten natuurlijk getest worden, maar helaas had ik vrijdagavond pas tijd hiervoor.

Gisteren moest het er dan uiteindelijk toch van komen, ik had maar 2 uurtjes de tijd inclusief het reizen naar de betreffende stek. Wat dus overeenkomt met zo'n 1,5 uur vissen. Op de stek aangekomen besluit ik om de Loki aan de speld te hangen. Wat een zenuwachtig ding is dat zeg, gaat mooi door het water heen en als je stopt blijft deze mooi stil in het water hangen op de diepte waarop je gestopt bent. Moet wel zeggen dat ik de plug behoorlijk aan de hengel vind trekken, maar dat zou ook kunnen komen door de stek. Moest de hengel namelijk een stuk voor me uit houden om over/ langs wat waterplanten te kunnen vissen. Na een klein kwartiertje is daar de eerste volger, als deze plotseling inhoudt denk ik dat ze klaar is, maar dan stormt ze richting Loki om er vlak voor af te buigen naar rechts. Dit alles gebeurt in een paar seconde, maar de adrenaline is er weer. Helaas laat de snoek zich niet meer zien.

Tijd voor een aaswissel! De jerkbait van MaTo mag aan de speld.
Het is wel even wennen voor mij aangezien ik gewent ben om mijn jerkbaits flink binnen te harken. Bij de MaTo kan dat ook wel, maar de bait draait dan bijna helemaal om zijn as heen. De jerkbait is een floating model en loopt vlak onder het wateroppervlak. Soms heeft deze zelfs een skitterpop-achtige actie en zigzagt de jerkbait op het wateroppervlakte. Na een 5 à 10 minuten testen weet ik er de juiste actie uit te krijgen op deze stek. Niet al te lang daarna duikt er vlak voor de kant een dappere strijder op de jerkbait. Na een korte dril waarbij deze dappere dodo nog 2x uit het water springt is het klaar. Even op de foto,onthaken en opmeten en ze kan weer zwemmen. Het meetlint stopt bij 40 cm. Dus het kan echt een kleine dappere strijder genoemd worden.


Ik besluit om nog even door te vissen met de MaTo, maar helaas is er geen actie meer en het is tijd om weer richting de auto te lopen. Op de terugweg besluit ik om mijn oh zo geliefde rapper maar weer even aan de speld te hangen. Als ik bij een mooie splitsing aankom maak ik een aantal worpen, eerst naar rechts, dan een aantal door het midden, maar wederom geen actie. Als ik de eerste worp naar links maak zit er plotseling geen actie meer in de rapper en deze komt ook niet meer vooruit. Dat is een teken om aan te slaan, en het water explodeert voor de 2e keer vandaag.


Na wederom een korte dril zie ik dat deze iets groter is dan de snoek van zonet, maar veel groter is het niet. Na het onthaken,meten en de foto kan ook deze vis weer van zijn vrijheid genieten. Het meetlint stopte deze keer bij 52 cm.

Na een aantal meter verder te hebben gelopen maak ik nog een aantal worpen als ik plotseling weer een volger achter de rapper aan heb. Ook deze vis is van het formaat 40/50 centimeter. Helaas kan ik deze niet verleiden om de rapper te pakken. Dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. Het waren maar een korte 1,5 uur vissen, maar aan actie heb ik niet te klagen gehad.

Op naar een volgend avontuur en keep fishing met tight lines ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten