zondag 15 september 2013

Het kan niet altijd feest zijn

Vandaag had ik een kleine 2 uur de tijd om te gaan vissen. Ik heb afgelopen week een nieuwe bait van Maurice Toet binnen gekregen en deze wilde ik gaan testen.
Hieronder een mooie foto van de nieuwe jerkbait.

Thuis was ik nog aan het twijfelen naar welke stek ik zou gaan, maar uiteindelijk besloten om lekker dicht bij huis te gaan vissen. Daar aangekomen is het vrij druk op de weg, er is namelijk open monumenten dag en er zijn dus genoeg mensen die een molen willen bezichtigen. Ik besluit om meteen de nieuwe jerkbait maar aan de speld te hangen en begin de rustig binnen te vissen. Zoals bij elk nieuw stuk kunstaas is het altijd weer even aftasten hoe je er het beste mee kan vissen. harde tikken,zachte tikken, strakke lijn of juist met een beetje slack op de lijn. als ik een beetje aan het uitproberen ben merk ik dat deze jerkbait ook "gewoon" binnengevist kan worden. als je de hengel stilhoudt en de lijn binnendraait gaat de jerkbait een klein beetje met een zig-zag beweging door het water heen. Als ik dat gezien heb werp ik nogmaals de bait in en draai hem wat sneller binnen om te kijken of dat ook werkt. Nou ik kan je zeggen dat het wel en niet werkt. Het werkt wel, want er kwam een snoek op af. Nee het werkt niet, want ik draaide te snel en de snoek beet zijn kaken dicht achter de bait. Nu ik dit zo aan het typen ben zie ik er de humor wel van in, maar vanmiddag nog even niet.

Toen ik eenmaal alles wel zo'n beetje geprobeerd had begon ik de bait op mijn eigen manier binnen te vissen. Na een kleine 20 minuten zie ik dat er een flinke snoek vlak achter de jerkbait aanzwemt, maar deze hapt niet toe. Als ik nog een aantal worpen maak zie ik haar weer achter de jerkbait aanzwemmen, als ik ineens de bait versnel haakt ze alweer af. De volgende worp is ze er weer als de kippen bij om de jerkbait te achtervolgen, dan besluit ik om ineens te stoppen met binnenvissen en de bait komt heel langzaam omhoog. Plotseling zwemt ze naar voren en tikt ze met haar bek dicht de jerkbait aan. Op dat moment beseft de snoek waarschijnlijk dat er iets niet juist is en schiet weg helaas.

Ik besluit na een kwartiertje om er een ander stuk kunstaas aan te doen, namelijk de rozemeijer Loki.

Na een aantal worpen besef ik dat ik voor dit kunstaas nog een paar maanden geduld moet hebben. De Loki loopt namelijk net iets dieper en haakt hier nu nog erg veel waterplanten. Nog even geduld en deze zijn weer een heel eind afgestorven. Ik besluit om de oude vertrouwde spro rapper maar weer aan de speld te hangen.
Op bovenstaand kunstaas heb ik al heel wat gevangen en heb hier ook mijn grootste vis van 110 cm. op gevangen. Als ik na de aaswissel weer sta te vissen komen er een aantal oldtimers langs op de vrij smalle landweg. Aangezien ze allemaal voorzien zijn van nummers voor en achterop de auto's zal er wel een of andere rally zijn denk ik. Na een tijdje vissen komt er een man in een scootmobiel aan en vraagt of ik al iets gevangen heb. Ik moet helaas zeggen dat ik nog niet heb gevangen. De man in kwestie kan mij haarfijn vertellen waar de snoeken liggen zegt hij. Verderop bij de molen heeft hij vorige week namelijk een snoek gevangen van 1 meter en 70 centimeter. hahaha, dat is dan een wereldrecord, maar ik laat hem maar in die waan. Snoeken kunnen hooguit 140/150 cm worden, maar dat zijn dan wel de uitzonderingen. Maar goed hij gaat vrolijk verder met zijn verhaal dat er ook nog een snoek van over de 2 meter moet zwemmen die zijn vismaat een keer heeft gevangen.  Ik luister nog maar met een half oor en roep af en toe ja en nee, en vis gewoon verder. Als er plotseling weer een aantal oldtimers aankomen staat de beste heer in zijn scootmobiel natuurlijk in de weg. Hij rijdt deze dan ook naar de rand van de weg en gaat aan de andere kant van mij weer verder met zijn verhaal. Als de 2e oldtimer hem voorbij wil gaan gilt er ineens een vrouw uit de auto. Het scheelt namelijk maar een haartje of ze hadden aan de andere kant van de weg in een kleine sloot gelegen. Bij het inhalen is deze auto namelijk met zijn rechter voorband in de zachte berm gekomen en precies op dat stuk is de berm verzakt. Als de bestuurder toch gas geeft hoor je een schurend geluid, want de auto schuurt met de onderkant over het asfalt heen. Na een paar meter krijgt de bestuurder de auto weer op de weg en rijdt verder. De man in de scootmobiel zegt dat het zijn eigen schuld is en dat hij daar maar niet moet gaan rijden. Na een aantal minuten komen er nog een aantal auto's aan en dan gebeurd het nogmaals. Deze bestuurder besluit om achteruit te gaan, maar ook hier hoor je een schurend geluid als de bodem van de auto over het asfalt schuurt. De man in de scootmobiel begint te vloeken en zegt dat ze ergens anders moeten gaan rijden. Nu ik dit zo opschrijf lijkt het wel een aflevering van benidorm basterds. Ik zeg tegen de man dat ik het verderop ga proberen en hij wenst me succes en geeft gas met zijn scootmobiel.

Na een tijdje wordt dan eindelijk de rapper gepakt door een snoek. Helaas lost de vis na een aantal seconde en sta ik nog steeds met lege handen. De snoeken waren erg voorzichtig vandaag. Eerst de snoek die achter de jerkbait hapte en zich daarna niet meer liet zien, toen de snoek die alleen maar achter de bait aanzwom en als laatste een snoek die heel voorzichtig in het kunstaas heeft gehapt waardoor hij alleen maar met één haakpunt vastzat en helaas losschoot.

Helaas geen vis gevangen, maar toch een paar leuke uurtjes buiten gespeeld. Hopelijk komt er in een volgend verslag weer vis op de kant. 

1 opmerking:

  1. Super verhaal weer. Ondanks dat je niets gevangen hebt heb ik zitten genieten van je verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen