zondag 14 juli 2013

ochtendje roofvissen in de polder op 14-07-2013

Gisteren heeft Quinten van zijn spaargeld zijn eerste jerkbaitset aangeschaft. De hengel is er een geworden van Savage Gear, een MPP jerkbait met een max werpgewicht van 75 gram. Hierbij komt een mooi reel van Shimano een Shimano Caenan 101 met daarop 25/00 gele power pro gevlochten lijn. Kortom een Super setje om mee te beginnen.
Vanmorgen moest het setje dus uitgetest worden en dat ging gebeuren in de polders rond Breukelen. Daar aangekomen Heb ik even de rem en slip afgesteld en kon hij beginnen met de wereld van de jerkbaits. Hij heeft gisteren ook nog een jerkbait gekocht namelijk de halve liter van Arjan Willemse, deze ging dus meteen aan de speld. Na een aantal worpen is er ineens een enorme kolk naast de halve liter, maar mist de jerkbait helaas. Als Quinten aangeeft dat ik de rapper erbij moet gooien is het bij de eerste worp raak (jammer dat hij niet nog één keer de halve liter erlangs haalde). Het water explodeert en er springt een aantal maal een leuke vis boven het water uit. Na de dril pak ik de vis uit het water en onthaak de vis na het opmeten blijkt deze 57 cm te zijn. Quinten vind het erg jammer dat hij deze niet op zijn nieuwe set heeft gevangen, dus zeg ik dat hij er wel mee op de foto mag. Hij heeft ten slotte wel de voorzet gegeven.
Hierna lopen we verder en passeren we een bruggetje. Hier maken we een aantal worpen, maar het blijft stil. Als ik iets voorbij de brug loop en verderop weer een aantal maal ingooi zie ik ineens een enorme muil om de rapper heen slaan. Nou dan sla ik ook maar aan, BAM. Het water explodeert voor de 2e keer vandaag. Als de vis dichterbij komt zie ik dat deze een flinke verse wond heeft aan de rechterzijde van zijn rug. De wond is echt kakelvers en is te groot voor een aalscholver, een bek van een flinke snoek past echter precies in het plaatje. Als je de bek van een flink 80-er over de wond zou zetten past deze precies namelijk. Maar na de korte en hevige dril is het tijd voor het onthaken. De rapper zit keurig voorin de bek en de snoek kan makkelijk worden bevrijdt van mijn grote vriend de rapper. (De rapper is trouwens een slow sinking variant in de kleur Glitter Shad.) Na het opmeten blijkt de vis uit te komen op 73cm.

 We besluiten om na de release weer verder te gaan en vissen dus verder de sloot af. Ondertussen blijkt dat de rem van de reel van Quinten wel erg strak staat en deze zet ik dus iets losser (met het gevaar op pruiken). Maar de pruiken vallen reuze mee en als Quinten een pruik gooit is deze klein en erg makkelijk te verwijderen. Ook krijgt hij steeds meer aktie in de jerkbaits, dus het is een kwestie van tijd voordat hij zijn eerste vis aan de jerkbaithengel zal vangen. Maar we doen nog een aantal worpen en ineens wordt mijn rapper weer aangevallen. Als ik aansla blijft de vis heel even diep en zie ik de lijn naar links lopen, maar dan heeft ze door dat er toch iets niet klopt en explodeert het water voor de 3e keer vandaag. Ook deze vis levert een leuke strijd, ze waren vandaag wel erg fel zeg. Maar na een tijdje geeft ook dit exemplaar het op en kan uit het water getild worden. Bij het onthaken blijkt dat deze vis erg rottig gehaakt zit. De achterste dreg van de rapper is namelijk via de buitenkant aan de onderkant van de kaak naar binnen gegaan en zit met alle 3 de dregpunten vast. Nou kan ik wel als een wezeloze aan de dreg gaan trekken, maar het welzijn van de snoek staat voorop, dus knippen. Ik heb een aantal weken geleden een nieuwe lange kniptang van fox aangeschaft en ik kan zeggen, dat ding werkt perfect. Even alle dregpunten verwijderen en daarna kan het restant van de dreg er gemakkelijk uitgehaald worden. De snoek nog even opgemeten en is precies 77cm. Tijdens de release moet ze toch nog even bijkomen van het hele gebeuren, maar zwemt dan krachtig weg.
We besluiten om weer richting de auto te lopen en maken op de terugweg nog een aantal worpen, maar krijgen geen aktie meer op de terugweg. Bij de auto aangekomen eten en drinken we wat en rijden een eindje richting de grote weg, waar ook een aantal mooie sloten lopen. Daar aangekomen beginnen we weer met vissen. Als we aan het werpen zijn met onze jerkbaits zie ik een leuk schouwspel in het water, namelijk vader en moeder waterkip samen met hun kroost.
Even later zie ik ook nog een klein kikkertje wegspringen (wat dus een pad blijkt te zijn) en Quinten besluit om deze ook even op de foto te zetten.
Hierna gaan we weer verder met vissen, want daar zijn we ten slotte voor gekomen. Na een half uurtje klapt er kei en keihard iets op de rapper. Dit was echt de hardste aanbeet van vandaag, maar als ik de snoek zie die dit geweld teweeg heeft gebracht moet ik wel even lachen. Wat een klein brutaal snoekje is dit zeg. Quinten haalt deze uit het water en onthaakt hem. Ik zeg tegen hem, nu je hem toch beet hebt maak ik meteen wel even een foto.
Na het opmeten blijkt deze snoek 36cm groot te zijn, maar zijn aanbeet maakte veel goed. Hierna lopen we weer richting de auto en gaan allebei met een grote glimlach huiswaarts.
Helaas heeft Quinten vandaag niets gevangen met zijn nieuwe set, maar daar komt binnenkort hopelijk verandering in. Komende week loopt de temperatuur flink op tot wel 27 graden, dus hij zal echter nog even geduld moeten hebben tot de temperatuur weer wat gedaald is.

Groeten JP





Geen opmerkingen:

Een reactie posten