maandag 29 juli 2013

29-07-2013

Zo allereerst stop ik met die titels, elke keer maar weer iets leuks en origineels verzinnen is niets voor mij. Voortaan staat hier dus alleen de datum !

Gisteren vroeg Quinten of we vandaag weer even gingen vissen, en of de buurjongen dan ook mee mocht. Aangezien het de 1e dag van mijn 4 weken durende vakantie is, en er nog geen plannen waren voor vandaag, was dat in orde.

We besluiten om rond 10:00 naar de stek te gaan waar ik gisteren een mooie dikke vis heb gevangen. Een extra hengel meegenomen voor de buurjongen en we kunnen beginnen. Eenmaal aan het vissen roept Quinten dat hij een kleine pruik heeft op zijn reel, maar deze krijgt hij er zelf uit. Daarna is het de beurt aan Donny (onze buurjongen) die zit met een plug gigantisch in de knoop met zijn eigen lijn. Vraag me niet hoe dit hem gelukt is, maar ik moest knippen. Alles weer aan het vissen, behalve JP. Maar goed, na een tijdje kon ik dus ook beginnen met vissen.
Als Quinten en Donny vlak bij elkaar aan het vissen zijn, besluit ik om iets verder door te lopen. Verderop liggen namelijk veel plompebladeren en daar kan altijd wel een snoekje onder liggen. Bij de 3e worp schiet er dan ook een snoek onder een blad vandaan en tikt tegen de rapper aan, maar schiet dan helaas weer weg. Nog een aantal worpen gemaakt met verschillend kunstaas, maar deze was verdwenen. Na een tijdje heeft Quinten ook de 1e misser te pakken, maar verder blijft het stil. Quinten stelt voor om naar een andere stek te rijden en na de boterhammen vertrekken we dus naar andere visgronden.

Daar aangekomen beginnen Quinten en Donny meteen weer te vissen. Ik heb eerst nog een praatje met een Poolse sportvisser, die me trots zijn gevangen vissen laat zien (gelukkig wel vanaf de fotocamera) Hij was met de fiets op weg naar een grote plas verderop en wist niet dat je daar mocht vissen. Hij liet me zijn vispas zien en had ook al op visplanner gekeken, maar kon niets vinden. Ik heb hem gezegd dat ik ook op visplanner kijk, en is het water blauw mag ik er vissen, bij rood niet, maar als er niets staat lijkt het mij het meest op blauw. Ik wens hem succes met de vangsten en ga ook maar eens vissen.

Wat en prachtig gebied is dit toch, zo vlakbij de grote stad.

Maar we zijn gekomen om te vissen, dus doen we dat ook. Als het met de aanbeten alweer een tijdje stil is sta ik bovenop een inrit. Hieronder loopt een buis die in verbinding staat met de andere sloot. Als ik mijn rapper voor de buis een beetje heen en weer haal wordt deze plotseling gegrepen. Als ik aansla explodeert het water onmiddellijk en kan het gevecht beginnen. Ook deze snoek springt weer een aantal keren flink uit het water en gaat zelfs een aantal keer door de zwaar afgestelde slip heen. Omdat de watertemperatuur aan de hoge kant is, is lang drillen niet goed voor de vis. Dus de slip wordt snel helemaal dichtgedraaid en de vis wordt geland. Na het onthaken, wat gelukkig vrij makkelijk gaat, even meten en een foto. Het meetlint stopt bij 72 cm.
 Op onderstaande foto heb ik mijn ogen bijna helemaal dicht, maar de snoek staat er wel goed op ;-)
Tijdens het drillen fietst er een vader langs met 2 kleine kinderen die natuurlijk vol bewondering naar de vis staan te kijken. Normaal laat ik die kinderen dan altijd even de bek van de snoek bekijken en vertel wat over de snoek. Maar met deze temperatuur gaat het welzijn van de snoek voor en deze mag dus weer zwemmen. Al na een paar seconden in het water zwemt de snoek krachtig weg.

Als we verder lopen ligt de sloot helaas helemaal vol met kroos dus lopen we nog verder. Eenmaal bij een schoon stuk aangekomen vissen we weer door. Plotseling roept Donny dat hij vast zit, en geloof me vast zat hij. De sloot is op dat stuk een meter of 4,5 breed en hij zit vast in een overhangende boom op een meter of 8 hoog !!!
Wat we ook proberen, hij komt niet meer los helaas. Dus na een flinke ruk breekt de lijn en blijft de onderlijn en de 4play plug achter in de boom. Aangezien ik er een beetje klaar mee ben zet ik er geen nieuwe onderlijn aan en het vissen is op dat moment dus afgelopen voor Donny. (heeft hiervoor ook al een keer of 6 vastgezeten)
Nadat Quinten en Donny een kreeft proberen te vangen maak ik nog een aantal worpen richting een zijslootje. Plotseling wordt de rapper weer tegengehouden, nou ja tegengehouden. De vis doet een poging met veel gespartel en lawaai in het water. Als de vis dichterbij komt schat ik het snoekje op een centimeter of 30. Helaas lost deze vlak voor de kant en schiet er als een haas vandoor. Aangezien Quinten en Donny in een baldadige bui verkeren na 3 uur vissen, besluit ik dat het tijd is om naar huis te gaan.

Tot de volgende keer..........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten