zaterdag 27 juli 2013

even een uurtje de polder in 27-7-2013

Na de boodschappen in huis te hebben gehaald en alle huishoudelijke klusjes weer zijn geklaard, kunnen Quinten en ik gaan vissen. Helaas gooit het weer roet in het eten en het KNMI kondigt zelfs een weeralarm af, code oranje. En inderdaad rond een uur of 12:30 begint het hier flink te waaien, en kort daarna te donderen met daarbij flinke regen. Helaas geen vissen met dit onweer.
Wel nog een mooie foto kunnen maken voordat het losbarstte. 

Maar na regen komt zonneschijn en rond 14:15 vertrokken we alsnog richting de polder. Daar aangekomen zien we dat de kanten gemaaid zijn en we hebben dus redelijk wat ruimte om te vissen. Helaas ligt er ook nog genoeg in het water waardoor er genoeg aan onze dreggen blijft hangen. De temperatuur is door deze bui niet heel erg naar beneden gegaan en schat het toch nog een graad of 26. Na een aantal worpen gemaakt te hebben, besluit ik om vlakbij wat gras/rietresten in het water te gooien. Dat was geen verkeerde keuze want na een aantal keer jerken zie ik de welbekende schim en dáááág Rapper. Er volgt een kort gevecht waarbij de snoek alles geeft en een aantal keer flink boven het water uitspringt. Als ze is uitgedrilt zie ik tot mijn schrik dat de hele rapper is verdwenen. Als ze op de kant ligt moet toch echt de kniptang er aan te pas komen. Na het knipwerk is het tijd voor de release. Helaas heeft alles toch wel even geduurd (bij elkaar niet meer dan een minuut of 4), maar de vis valt langzaam op haar zij in het water. Dan is er dus maar één optie over en dat is zelf het water in om de vis te helpen. Dus daar ga ik dan met schoenen en al het water in om deze snoek te reanimeren. Na een aantal minuten begint ze al met haar staart te bewegen, dus besluit ik om toch maar even snel een foto te maken van de snoek. Terwijl Quinten alles in orde maakt haal ik de snoek nog een aantal keren heen en weer in het water. Als hij klaar gaat de vis omhoog, foto, en weer terug het water in. Als de vis na een tijdje weer begint te bewegen laat ik haar zachtjes los en gelukkig zwemt ze weer weg. Ik heb vorig jaar vaker snoeken gevangen met warm weer, maar deze vis had wel erg veel reanimatietijd nodig. Waarschijnlijk omdat deze vis erg diep gehaakt zat. Gelukkig heb ik altijd een extra lange onthaak en kniptang bij me, en deze hebben vandaag de snoek gered. Quinten heeft de vis tijdens het onthaken nog even opgemeten en de Snoek was 81cm.
Hieronder nog een foto (incl. natte schoenen)
 Na de foto ben ik uitendelijk nog met beide benen het water in te gaan om in iets dieper en zuurstofrijker water te komen. Ik ben blij dat deze snoek uiteindelijk toch nog wegzwom, maar waarschijnlijk is het met deze watertemperaturen beter om onze grote vriend(in) snoek lekker met rust te laten. Morgen ga ik de vaste hengel maar eens optuigen om lekker een paar voorns en brasems te vangen samen met Quinten. Helaas heeft Quinten wederom niets gevangen met zijn nieuwe jerkbaitset, maar dat zal echt een kwestie van tijd zijn. Het werpen met de reel gaat hem al uitstekend af en ook krijgt hij al een mooie aktie uit sommige jerkbaits. Dus wordt vervolgd......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten