donderdag 14 maart 2019

Nu al einde seizoen??

Zoals velen weten hebben we in Nederland het gesloten seizoen in de hengelsport. Nou is dat allemaal niet zo eenvoudig. Er zijn namelijk verschillende gesloten seizoenen. Namelijk een gesloten seizoen voor vissoorten en een gesloten seizoen voor aassoorten. Vanaf 1 maart is het gesloten seizoen voor snoek, wat veel mensen verwarren met het gesloten seizoen voor kunstaas en het vissen met een dode vis. Op het moment van schrijven is het dus gesloten seizoen voor snoek. Dat houdt in dat de gevangen snoek meteen weer teruggezet moet worden in het water, maar dat deedt ik toch altijd al. Eind deze maand is het gesloten seizoen voor kunstaas groter dan 2,5cm en kunnen we dus niet meer met kunstaas op pad en is het definitief einde seizoen.

Voor die tijd natuurlijk nog een aantal keer op pad om de laatste snoeken van het seizoen te vangen. Afgelopen zondagochtend stond ik dan ook in de stromende regen langs de waterkant, maar er was geen enkel teken van leven te bekennen. Toen ik compleet verregend was heb ik de spullen maar ingepakt en het voor gezien gehouden.

Gisteren was er weer een kans om de waterkant op te zoeken en weer was het van dat heerlijke weer. Op de stek aangekomen hang ik een shad aan de speld en begin te vissen. Na een worp of 500 heb ik een volger, maar kan deze niet overhalen tot een aanval op het kunstaas. Na verloop van tijd zie ik 2 snoeken zwemmen, deze zijn duidelijk met de paai bezig. Tijd om de spullen op te ruimen en het op een andere stek te proberen. Als de snoek aan het paaien is heeft deze namelijk geen zin in eten.

Op een andere stek begin ik met de vliegenhengel en ook hier blijft het lang stil. Zou de snoek al midden in de paai zitten? In dat geval is het einde seizoen en kan het onderhoud aan hengels, molen, reels en kunstaas beginnen. Ik besluit om het nog op één stek te proberen, zie ik dan paaiende snoek is het klaar en ruim ik de spullen op.

Daar aangekomen is het water erg troebel door de vele regenval, maar ik besluit het er toch op te wagen. Na een kleine 10 minuten wordt de streamer gegrepen, maar de snoek blijft niet hangen. Ik werp deze nogmaals in en nu slaat de snoek wel genadeloos toe. Ik sla aan en sta met een kromme vliegenhengel. Na een korte dril pak ik de snoek uit het water en het blijkt een snoek te zijn die ik in januari ook gevangen heb. 75cm lang en toen nog lekker dik. Dezelfde snoek is nu een stuk magerder en duidelijk dus al klaar met de paai.



Ik zet de snoek terug in het water waar deze met een flinke slag met zijn staart mij gedag zwaait. Zo zie je maar dat op elke stek de paai op een ander tijdstip begint. Op bovenstaande stek is het al klaar,  terwijl het op eerdergenoemde stek vol aan de gang is. Ik besluit om vanaf nu dus elke keer dat ik ga vissen het per stek te bekijken en hoe dan ook is het over ruim 2 weken het eind van het roofvisseizoen.

Ik roep elk jaar dat ik in de geslotentijd op karper ga vissen en het komt er eigenlijk nooit van. Dit jaar moet het er echt maar eens van komen, dus wie weet.

Of een volgende blog nou over roofvissen of karpervissen gaat is dus nog de vraag, hoe dan ook: Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten