zondag 17 maart 2019

Klootviool

Ik rij al vroeg richting de polder en daar aangekomen waait het behoorlijk stevig. De vliegenhengel blijft dus lekker in de auto en de baitcaster gaat dus richting de waterkant. Ik begin, zoals de laatste tijd vaak, met Ricky the Roach te vissen. Het water is wat troebel door de regenval van afgelopen week, maar het is gelukkig geen modderstroom. Het blijft een tijdje stil en ik moet echt rekening houden met de wind als ik de bait inwerp. Ik mik standaard een meter of twee naast de plek waar ik de bait wil hebben. Natuurlijk wel 2 meter tegen de wind in werpen anders ligt de bait op het weiland. Maar zoals ik zei, het blijft lang stil. Zou de snoek dan toch al aan de paai begonnen zijn??? Als ik na een kleine 45 minuten nog geen enkel teken van leven heb gezien begin ik toch te twijfelen. 

Ineens is alle twijfel weg als ik een snoek achter de bait op zie duiken en Ricky the Roach tussen 2 enorme kaken te grazen neemt. Ik sla aan en kan aan de bak. Ik zie meteen dat het om een mooi formaat poldersnoek gaat en dril de snoek naar de kant. Ik pak deze in de kieuwgreep en haal de bait uit de bek van de snoek. Het meetlint kan ik uitrollen tot 86cm en de vis mag natuurlijk op de foto. 


Echt een schitterende snoek die klaar is voor de paai en aan het formaat te zien voor veel nakomelingen gaat zorgen. Belangrijk om de snoek zo snel mogelijk en ongeschonden terug te zetten dus! Ik zet de vis terug en ga verder. Een paar honderd meter verderop wordt de shad weer gegrepen.  Na een korte maar heftige dril, waarbij de snoek met een mooie salto uit het water springt, ligt de snoek voor de kant. Ik wil deze in de kieuwgreep pakken maar de snoek schud nog een keer met de kop. Één van de loshangende haken komt in een rietstengel vast te zitten en de snoek weet zich los te wurmen. Deze snoek schat ik ergens eind 60cm. Maar helaas, de exacte afmeting zal ik nooit te weten komen. 

Ik loop verder en ik kan alvast zeggen dat het klootviolen is begonnen. Het begon dus met de geloste snoek. 10 minuten later gooi ik een stuk kunstaas in de boom. Na wat gepiel krijg ik deze er weer uit, maar moet wel alles opnieuw knopen. Hierna begint het uit het niets kort maar heftig te hagelen. Gelukkig nu, want een paar minuten eerder hing ik nog in de boom........ 

Na een tijdje wordt de shad uit het niets gegrepen, maar de snoek blijft niet hangen. Ik werp weer in en weer pakt de snoek de shad, maar bij het aanslaan vliegt de shad uit het water. Ik loop iets verder en werp de shad weer over de plek van de aanbeet heen en nu pakt de snoek de shad wel goed. Als deze voor de kant ligt maak ik even een foto en dat is maar goed ook. 



Ik haal de snoek uit het water en haal de shad uit de bek. Na het meten blijkt de snoek 67cm te zijn. Ik ben weer aan het klootviolen en wil de statief klaarzetten voor een foto. Als ik de greep op de snoek iets laat verslappen gaat deze flink schudden en ik laat de snoek vallen. Plons, en weg is de vis. Ik moet er eigenlijk wel om lachen en ben blij dat de grootste en mooiste snoek van vandaag wel op de foto staat. 

Ik wissel na een tijdje met wat kunstaas en dan is er ineens een snoek die tot 5x toe de jerkbait pakt, maar ik niet kan haken. Deze is voor de terugweg denk ik dan maar. 

Helaas blijft het stil en op de terugweg is dezelfde snoek er weer. Deze snoek is erg voorzichtig en schiet een paar keer vol langs de jerkbait, maar pakt deze niet. Ik hang de shad er maar weer aan, maar de snoek is er klaar mee en is de winnaar van vandaag. 

Na een tijdje wissel ik weer wat met kunstaas en er hangt weer een jerkbait aan. Deze gaat erg mooi zigzaggend door het troebele water, maar de snoek pakt deze niet. Als ik de jerkbait langs wat riet haal is er dan toch een aanbeet. Ik sla aan en de jerkbait vliegt het water uit. Snel gooi ik nog een keer in, maar de snoek laat zich niet zien. Ik wissel de jerkbait om naar de supervanger van deze stek. Het is heel raar, maar op deze shad vang ik hier als een malle, terwijl ander kunstaas het echt minder goed doet. Is natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen, als het even stil is hang je natuurlijk al snel iets aan de speld waar je vertrouwen in hebt. Hoe dan ook, ik werp de shad langs de rietstengels en binnen een aantal seconden is er een flits gevold door een beuk op de hengel. Ik sla aan en kan na een tijdje een snoek uit het water halen. Na het hele riedeltje afgehandeld te hebben blijkt de laatste snoek van de dag 61cm lang te zijn en mag ook even op de foto.



Ik zet de snoek terug en besluit richting de auto te lopen, het is mooi geweest voor vandaag.

Tot een volgend avontuur.....!!

1 opmerking: