zondag 9 oktober 2016

Stekeltje

Soms loop je tegen een stuk kunstaas aan en denk je: dat is een pareltje!

Vaak kom je dan van een koude kermis thuis en ziet het kunstaas er geweldig uit, maar heeft niet de gewenste actie. Maar heel af en toe komt er één op je pad. Zo heb ik een tijdje geleden een jerkbait geruild genaamd "stekeltje". 


Vandaag had ik dan eindelijk weer eens tijd om te vissen en stekeltje kon eindelijk worden uitgeprobeerd. 

Op de stek aangekomen werp ik "stekeltje" in het water en tik deze naar me toe. Ik merk gelijk dat de jerkbait een lekkere glide heeft en dit kon wel eens een pareltje zijn. Na een aantal worpen is er een aanbeet van een klein snoekje van een centimeter of 30. Deze blijft helaas niet hangen en ik werp nog maar een keer de jerkbait in het water. Dan is er een ruk aan de lijn en als ik aansla gaat de snoek er vandoor. Na een leuk gevecht komt de eerste snoek van oktober 2016 op de kant. Ik meet deze op terwijl er een aantal toeschouwers staan te kijken. De snoek blijkt 66cm lang te zijn en één van de toeschouwers mag een foto maken. 


Ik zet de snoek weer terug in het water en loop verder. 

Na een tijdje haal ik de jerkbait in een recht lijn naar me toe en zie vanaf de rechterkant een snoek aan komen stormen. De snoek grijpt de bait head-first en stormt er vandoor. Het nadeel als de snoek de bait aan de voorkant grijpt is dat de haakpunten richting de bek staan en als je de haak wilt zetten je deze dus uit de bek kan slaan ipv erin. Na een korte dril schiet "stekeltje" dan ook uit de bek van de snoek. 

Jammer maar helaas, maar die dingen gebeuren nou eenmaal. Ik loop verder en na een tijdje wissel ik de bait voor een andere jerkbait waar een rammelaar in zit. Misschien levert dat wel meer vis op. 

Na wat worpen heb ik de bait vlak voor de kant en laat de lijn wat slap hangen. Op dat moment wordt de jerkbait gegrepen en net zo snel als die gegrepen wordt laat de snoek deze ook weer los en ben ik dus te laat met aanslaan. 

Ik besluit om het op deze stek voor gezien te houden en het in de polder te gaan proberen. 

In de polder aangekomen hang ik "stekeltje" maar weer aan de speld. Ik zie dat de sloot pas gebaggerd is en dat is meestal geen goed teken. 



Het water is dan een stuk troebeler en dat is voor een snoek die op zicht jaagt natuurlijk niet heel erg gunstig. 

Maar aangezien ik nog maar een kleine 1,5 uur kan vissen heeft het geen zin om weer van stek te wisselen en ik neem de gok om te blijven. Ik loop de hele sloot af, maar het blijft angstvallig stil. Als ik aan het eind van de sloot ben gooi ik het stekeltje langs wat overhangende takken. Na een paar tikjes is er een dreun op het kunstaas en als ik aansla ontploft het water. De snoek zwemt met een rotgang mijn kant op en ik draai zo snel mogelijk mijn lijn strak. Na een paar minuten ligt de snoek voor de kant en pak ik deze in de kieuwgreep. Ik haal het meetlint tevoorschijn en deze vis is 1centimeter groter dan zojuist. 


Natuurlijk mag deze vis weer terug en vis ik de sloot weer af, maar nu weer richting de auto. 

Ik haal stekeltje langs de kant naar me toe en ineens ontstaat er een enorme boeggolf achter de bait aan. Ik volg de golf en zie de snoek zo over de jerkbait heenschuiven, wat een schitterend gezicht zeg! Ik zet de haak en de snoek begint meteen met een achterwaartse salto om de haak te lossen. Gelukkig zit deze goed vast en blijft de snoek vastzitten, ondanks een sprong of 5/6. Na een mooi gevecht ligt de snoek voor de kant en maak ik even snel een foto. 


Hierna haal ik de snoek de kant op en het onthaken gaat makkelijker dan de foto zou vermoeden. Ik meet de snoek op en deze is 76 centimeter. Natuurlijk nog even een foto en de snoek mag weer achter echte vissen aan. 


Hierna blijft het stil en besluit ik om richting huis te gaan. Zoals je aan de vangsten kan zien heeft stekeltje vanaf vandaag dus een vaste plek in mijn tas gekregen. 

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten