zondag 22 juni 2014

weer een leermomentje.

's ochtends in alle vroegte richting Overvecht gegaan om daar de snoeken eens te belagen. Ik besloot om de gele soft 4play aan de speld te hangen. Allereerst kwam ik bij een stek waar ik dacht dat het onkruid niet hoger kon groeien, maar ik had me vergist. Het eerste leermomentje voor vandaag was een feit.

Dan maar verder naar de volgende stek. Voor het gemak de gele soft 4play maar aan de speld gelaten. Na flink wat worpen zie ik naast wat plompenbladeren ineens wat kleine visjes springen. Het wordt een lastige worp om de 4play daar te krijgen, maar tot mijn verbazing gooi ik deze echt perfect op de juiste plaats. Als ik de 4play binnenvis en langs de planten ga gebeurt er niets. Ik denk op dat moment dat het altijd zo is na een perfecte worp, deze leveren bijna nooit vis op. Als ik de bait vlak voor de kant heb zie ik dat er een snoek achter zwemt. Deze heeft de 4play waarschijnlijk gevolgd vanaf de waterplanten, maar hij bijt niet. Als ik de 4play plotseling stil laat hangen in het water slaat de snoek ineens toch toe. In een reflex sla ik aan en het eerste gevecht kan beginnen. Na een korte dril kan ik de snoek in de nek pakken en kan ik deze onthaken. Na het meten blijkt de snoek 56cm te zijn. Natuurlijk krijgt ook deze snoek zijn fotomomentje.



Hierna Mag de snoek weer achter echte vissen aan, en ga ik ook weer verder met vissen. Helaas zie ik na een tijdje een behoorlijke dode zeelt in het water, ik schat deze op een cm of 45. Toch zonde om dat te zien, maar dat is de natuur.


Ik besluit om weer naar een andere stek te verkassen en begin daar te vissen met de blauwe soft 4play. Het blijft erg lang stil en dan ga je ook even om je heen kijken of je nog wat leuke foto's kan maken voor de blog. Allereerst was er een vlinder die lange tijd om me heen aan het fladderen was, die mocht dus ook even op de foto.


Foto is wat wazig geworden door het inzoomen, maar dat mag de pret niet drukken. Ondertussen ook gewoon doorgevist, maar het was erg taai. Toen kwam ik op een mooi stukje waar een aantal mooie paarden stonden, dus ook daar maar even een foto van gemaakt.


Helaas bleef het erg lang stil, en had ik liever een foto van een snoek gemaakt maar dan moet ik ze wel vangen natuurlijk. Aangezien op deze plek de snoeken zich ook niet laten zien ga ik het maar weer verderop proberen. Als ik daar aankom staat er nog een andere visser. We maken even een praatje en hij heeft net een ruisvoorn gevangen (het is namelijk een vliegvisser). Daarna gaan we beide een andere kant op en maak ik weer een aantal worpen met de blauwe soft 4play. Als ik deze tussen wat planten binnen vis schiet er een klein snoekje tegen de bait aan en pakt de staart van de bait. Aangezien daar geen haak zit is deze ook zo los. Ik maak nog een aantal worpen, maar deze snoek heeft door dat de soft 4play geen echte vis is. Dan snel even een andere plug aan de speld hangen en dat wordt de rapala J-11. Bij de eerste worp duikt de snoek er meteen weer bovenop en het blijkt een kleine druktemaker van 41cm te zijn.


Daarna loop ik een stukje door en wissel de rapala weer voor de soft 4play. Als ik deze na een worp binnenhaal is de weerstand ineens verdwenen. Het blijkt dat het pinnetje waar de shad mee vastzat is afgebroken. De blauwe shad ligt nu dus ergens op de bodem. Weer een leermomentje, het pinnetje dus regelmatig even nakijken.
Ik hang dan maar een streamer aan de speld. Als ik bij een steiger aankom maak ik een aantal worpen en als de streamer vlakbij de steiger is schiet er een snoek vlak voor langs. Ik maak nog een flink aantal worpen, maar de snoek laat zich niet meer zien.

Dan is het weer tijd om te verkassen, maar er wordt niets meer gevangen.

Vanmorgen weer naar een andere stek gereden, maar daar was het water zo troebel dat als ik de bait 2cm laat zakken in het water deze niet meer zichtbaar is. Het is trouwens een stek waar eigenlijk niet gevist mag worden en dat in samenwerking met het erg troebele water maakt me besluiten om weer eens te verkassen. Aangezien ik vandaag niet heel erg lang kan vissen besluit ik om voorlopig voor de laatste keer naar de stek te gaan waar ik mijn dagrecord heb behaald (zie vorige blog). Daar aangekomen zie ik dat er andere vissers op "mijn" stek zijn geweest. Natuurlijk mag iedereen er vissen, maar het voelt aan als mijn stek. Het lijkt wel of er een volledig bataljon soldaten gemarcheerd heeft. Er is echt enorm veel onkruid platgetrapt en een stuk verderop drijft een dode snoek. Het waren in ieder geval geen oostblokkers, want dan had die snoek niet in het water gelegen maar in de pan. Erg jammer dat er zo met de natuur wordt omgegaan. Nou ben ik ook geen heilige, maar trap alleen het hoognodige plat en laat de rest gewoon staan. En wat die snoek betreft kan deze natuurlijk ook ergens anders aan gestorven zijn, maar 1+1=2.

Ik besluit om maar eens te beginnen met de spinnerbait en na een tijdje maak ik een worp in het midden van de sloot. Als de spinnerbait in het water komt is er meteen een enorme kolk in het water, maar er gebeurt verder niets. Bij de volgende worp over hetzelfde stuk is het dan wel raak. Een erg felle snoek heeft de spinnerbait gegrepen en levert een leuk gevecht. De slip van de reel moet een aantal keer zijn werk doen, maar dan geeft de snoek zich gewonnen. Als de snoek rustig op zijn zij ligt besluit ik om eerst de onthaaktang en het meetlint uit mijn tas te halen. Op deze manier hoeft de snoek weer minder lang op de kant te zijn denk ik op dat moment. Helaas verslapt de greep op de hengel heel even bij het pakken van de tang en de snoek gaat er nog eenmaal vandoor. Omdat ik geen tegendruk kan geven met de hengel zwemt de snoek 2 meter verderop de kant in en komt vast te zitten in de planten. Helaas komt één haak van de spinnerbait ook vast te zitten in de planten en als de snoek een keer flink met zijn kop schud werkt hij de andere haak van de spinnerbait uit zijn bek. Dat was dus wel even een irritatiefactortje, maar ook weer een leermomentje. Dat gaat me dus niet nog een keer gebeuren (hoop ik). Ik schat deze snoek op een cm of 60/65. Helaas niet gevangen, maar toch een leuk gevecht mee gehad.

Daarna blijft het helaas weer erg lang stil, volgens de die-hard vissers komt dat door de noorden wind. Dat geeft nou eenmaal de slechtste vangsten, maar als je niet gaat vissen vang je sowieso niets is mijn mening. Na een aantal keer wisselen van kunstaas mag de BZN weer eens aan de speld. Na wederom een flink aantal worpen wordt deze ineens gegrepen. Het is het 2e felle gevecht van vandaag en deze moet echt op de kant komen. Ook deze snoek gaat een aantal keer door de slip van de reel heen, maar zodra deze rustig is haal ik de snoek op de kant. Het onthaken gaat erg makkelijk en de vis is 72cm lang. Ik maak nog even een foto en de snoek mag weer zwemmen.


Als ik de vis net heb teruggezet belt Quinten. Hij vraagt of ik zo met hem mee wil naar de stad om een nieuwe headset voor de playstation te kopen. Ik besluit dat het voor vandaag genoeg is geweest en ga richting huis.

Ik zag op internet deze mooie foto voorbij komen, deze wilde ik jullie niet onthouden dus heb de foto even gekopieerd.


Ik weet niet waar deze foto gemaakt is, maar het kan zomaar in Nederland zijn. Ik weet trouwens niet zeker wat voor een vogel het is, maar als het een zeearend is kan deze foto dus in de Oostvaardersplassen gemaakt zijn. Daar heeft de zeearend sinds 2006 namelijk weer een nest. Tot zover dus een leermomentje voor jullie.

Tot een volgend avontuur, groeten JP

Geen opmerkingen:

Een reactie posten