dinsdag 10 juni 2014

Bijna (niet) gevist

Afgelopen weekend was het pinksterweekend en we hadden eigenlijk geen plannen. Dus we zouden wel zien wat er ging gebeuren. Er was goed weer voorspeld dus we zouden zaterdag gaan barbecueën. Maar dat is pas in de avond en we hebben natuurlijk de gehele dag. We besloten om te gaan vissen. Alles in de auto geladen en met de vaste hengels naar Breukelen gereden om daar even te vissen. We zijn er tot een uur of 14:00 gebleven, maar de vangsten waren ronduit slecht. We hebben een paar kleine voorns gevangen en daar bleef het dan ook bij. Ook de vissers om ons heen vingen erg weinig.

Ach, zei mijn vriendin, dan ga je morgen toch nog even snoeken. Dat was een goed plan, maar zaterdagavond na de barbecue werd er gebeld of we thuis waren. Mijn zwager, schoonzus en nichtje kwamen nog even op visite. Het was een gezellige avond en na afloop werd er afgesproken dat we de volgende dag een dagje naar hun zouden gaan om daar te zwemmen en te barbecueën. Het snoeken werd dus verplaatst naar de maandag.

Maandag 2e pinksterdag was het in de ochtend nog schitterend weer. Dus stelde Evelyn voor om lekker naar Maarsseveen te gaan om te zwemmen en te zonnen. Als ik dat van te voren had geweten had ik om 5:00 uur aan de waterkant gestaan om te vissen, hadden we daarna gaan zwemmen. Maar goed Quinten vond het wel een goed plan en belde een vriendje of deze ook meeging. Uiteindelijk zijn we dus rond 9:30 bij de maarsseveenseplassen aangekomen. Rond een uur of 14:00 wordt het toch wel erg donker en besluiten we naar huis te gaan, voordat het gaat regenen. De voorspelde regen blijft uit en ik besluit om alsnog even te gaan vissen. Tegen de tijd dat ik langs de waterkant sta is het al rond 15:30, maar dat mag de pret niet drukken. Helaas zijn er door hevige plantengroei een groot aantal stekken niet meer te bevissen en zal ik naar andere stekken uit moeten kijken. Op de eerste stek waar ik aankom staat het onkruid langs het water behoorlijk hoog en is er bijna geen doorkomen aan. Dat wordt dus door naar een volgende stek. Daar aangekomen ligt er een groene drab over het water, wat het vissen ook niet makkelijker maakt.


Zoals je kunt zien is hier niet normaal te vissen, dus door naar een volgende stek. Ik had maar heel even tijd om te vissen, maar op deze manier schiet het natuurlijk niet op. Als ik dan uiteindelijk een stek gevonden heb waar ik wel kan vissen (nadat ik het onkruid vakkundig heb platgetrapt) begin ik dan ook vol goede moet te vissen.

Na een tijdje komt er een vrouw van eind 50 aangefietst en vraagt of ze iets mag vragen. Ik zeg glimlachend dat ze dat al gedaan heeft, maar dat ze nog wel een vraag mag stellen. Ze vraagt of ik weet of het gaat regenen. Ik zeg haar dat ik denk dat het straks wel zal gaan regenen, maar weet niet hoe laat precies. Ze verteld dat ze onderweg is naar het naaktstrand, maar dat ze liever niet alleen gaat als het regent. Heb ik dat weer is het eerste wat ik denk. Nou zeg ik, ik ben Piet Paulusma niet maar voorlopig blijft het wel droog. Was het nou een lekker wijf geweest had ik gezegd dat het zou gaan stortgieten en had ik haar wel even gezelschap gehouden daar ;-). Mijn oma zei altijd: onze lieve heer heeft vreemde kostgangers. En ze heeft nog gelijk ook.

Toen was het echter alweer tijd om naar huis te gaan. Hierbij heb ik dus ook de eerste blank van het nieuwe seizoen te pakken. Helaas hoort dat ook bij het vissen, maar ik heb weer een leuk avontuur beleeft om met jullie te delen.

Ik ben vorige week ook nog heel even gaan vissen toen ik de hond naar de trimsalon moest brengen. Daar heb ik nog een snoek van 63cm gevangen op de 4play in de kleur golden ambulance.



Als er komende zondag geen wijzigingen in de plannen zijn ga ik weer wat langer vissen, maar eerst moet ik eens goed nadenken over de stekkeuze. De laatste tijd is het onkruid enorm uit de grond geschoten. Dat is enigszins nog wel plat te trappen, maar dan heb je ook nog de plantengroei (riet) aan de oever en natuurlijk de plantengroei in het water nog. Kortom het wordt de komende tijd wat lastiger om goede stekken te vinden, maar dat gaat zeker lukken. Voor dit soort momenten is het jammer dat ik een kantoorbaan heb, anders had ik onderweg mijn ogen goed de kost kunnen geven. Nu is het zoeken via streetview en blijkt na aankomst dat er toch niet te vissen is. Dat gaat dan natuurlijk weer ten koste van de vistijd en dat moeten we niet hebben. Maar ook dat zal best goed komen.

Vaya con dios en tot een volgend avontuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten