zaterdag 19 oktober 2013

Ouwe snoeken uit de sloot halen

In deze blog zal ik jullie uitleggen hoe Quinten en ik bij het roofvissen belandt zijn. Daarnaast zal ik een aantal foto's plaatsen van onze eerder gevangen snoeken en tot slot nog 2 filmpjes.
Vandaar de titel: ouwe snoeken uit de sloot halen.

Ik heb in mijn jeugd wel met de vaste hengel gevist op witvis. Dit was op de camping waar ik samen met mijn broertje en mijn ouders stond, maar toen ik een jaar of 14/15 was kreeg ik toch andere interesses en stopte het vissen dus voor mij. Mijn ouders hebben intussen de chalet verkocht, maar mijn vader gaat af en toe nog wel eens naar de waterkant met de vaste hengel. Mijn zoon Quinten wist dat mijn vader af en toe nog wel eens ging vissen en vroeg toen op 10 jarige leeftijd of hij eens mee mocht met opa. Dat was natuurlijk geen probleem en zo gezegd, zo gedaan. Toen Quinten thuiskwam van het vissen met opa was hij helemaal lyrisch over het vissen en wou eigenlijk elke keer wel mee. De week erop heb ik dus de hengels van mijn vader geleend en zijn we samen naar de waterkant gegaan om te vissen. Voor mij was het zo'n 20 jaar geleden dat ik voor het laatst gevist had, maar ook ik had de smaak te pakken. En niet zozeer voor mijzelf, maar eigenlijk meer omdat ik Quinten zag genieten als hij een vis aan de haak had. Natuurlijk lieg ik als ik zou zeggen dat ik het vissen zelf niets aan zou vinden.

Maar nu is nog steeds niet duidelijk hoe we op het roofvissen gekomen zijn......

Er was eens......Op een dag......In een land hier heel ver vandaan..... Oh, sorry het is natuurlijk geen sprookje :-).
We waren een keer aan het vissen met de vaste hengel en de dobber van Quinten schiet ineens keihard onder. toen hij aansloeg begon het gevecht met de vis. Op dat moment dacht ik dat hij een dikke brasem aan de haak had, maar dit was wel een behoorlijk gevecht met deze vis. Uiteindelijk bleek het dus om een snoek te gaan van 51cm groot.


Quinten had nog nooit zo'n grote vis gevangen (en ik trouwens ook niet) en was dus helemaal in de ban van de snoek. Hij heeft ik weet niet hoeveel filmpjes op internet bekeken en vroeg toen of we ook niet konden gaan snoeken. Aangezien het mij ook erg leuk leek en na het kijken van een aantal filmpjes is er besloten om voor het roofvissen aparte hengels en molens aan te schaffen. We zijn inmiddels al vele hengels en euro's later, maar elke hobby kost geld.

Toen we eenmaal de spullen hadden zagen we door de bomen het bos niet meer en ben ik veel wijzer geworden op http://www.roofvisforum.nl/forum/. Quinten en ik zijn zeker een uurtje of 30/40 aan het vissen geweest zonder ook maar één snoek te zien, laat staan vangen. Maar we gingen stug door en toen kwam de dag dat we er maar liefst 3 in één middag vingen. de vissen waren respectievelijk 46,66 en 68 centimeter groot.

 

Dat waren dus onze eerste gevangen snoeken na een paar weken vissen. Er is nog wel een speciaal geval aan de vis van 68cm. Quinten had deze vis namelijk gevangen en meteen na de aanbeet vroeg hij of ik de vis wilde pakken met het schepnet. Ik zei dat hij nog even moest wachten en de vis uit moest drillen, aangezien de snoek nog erg wild was. Net toen ik de vis wilde pakken brak de stalen onderlijn af. Weg kunstaas en nog erger, deze zat nog vast in de bek van de snoek. Quinten was hier best wel van slag van, maar we zijn toch doorgegaan met vissen. Achteraf natuurlijk een erg goed besluit, want ook ik ving mijn eerste snoek (66cm) en Quinten ving de snoek van 46cm. Na een tijdje had Quinten weer beet en toen de snoek dichterbij kwam zagen we dat het dezelfde snoek was. We konden dat namelijk zien aan het andere stuk kunstaas in zijn bek ;-). Dat was nog eens voor beide geluk. Quinten had alsnog die grote snoek gevangen en de snoek was meteen van de haken in zijn bek verlost.

Nou na deze vangsten was het niet zo dat we daarna wekelijks wat vingen, maar het ging wel telkens beter en de resultaten kan je in mijn eerdere blogs terugvinden.

Hieronder zal ik nog een aantal foto's plaatsen.

 

Vreemde vangst op een plug, brasem van 51cm.

                                                          Gewoon een erg grappige foto

                          Quinten houdt voor de eerste keer zelf een snoek in de kieuwgreep vast

                               Een snoek met een erg mooie kleur, in het echt leek het wel goud.

                                                   De kleinste gevangen snoek 36 centimeter


                                        En natuurlijk de grootste snoek van 110 centimeter.


Ik heb ook nog 2 filmpjes uit de oude doos gevonden, veel kijkplezier.

Volgende keer hoop ik weer een verhaal te kunnen plaatsen met daarin recent gevangen snoeken, maar het is ook wel eens leuk om ouwe snoeken uit de sloot te halen.

Tot een volgend avontuur!

1 opmerking: