zondag 4 augustus 2013

04-08-2013

Gisteren nog even zitten twijfelen over wat we vandaag zouden gaan doen, roofvissen of witvissen. De weerberichten waren gunstig voor het roofvissen. Namelijk flink bewolkt en een graad of 24 met een ZW-wind kracht 3. Ideaal dus om lekker struinend door de polder te trekken.

Helaas hebben onze weergoden van de televisie het niet helemaal goed voorspelt. Het weer is namelijk iets anders. Namelijk vrijwel onbewolkt en met een heel zacht windje voelt het in de volle zon toch snel een paar graden warmer dan de 24 graden die ze opgegeven hebben. Maar omdat we geen maaien en lokvoer in huis hebben gaat het witvissen sowieso niet lukken. Dan toch maar even lekker struinen. Als we rond 10:30 in de polder aankomen schijnt de zon al flink, maar we beginnen toch te vissen. Quinten hangt een 4play aan de speld en (hoe kan het ook anders) ik de rapper. Na een klein half uurtje is er nog geen aktie geweest, op een enkele baars die de 4play van Quinten achtervolgde. Als we het eerste gedeelte hebben afgevist lopen we terug richting de auto, als vlakbij de auto in het water wat witvis omhoog springt maken we daar nog wat worpen. Quinten demonstreert zijn werpkunsten en gooit een aantal keren vlak onder en langs een tak een achterliggende sloot in. Ik zeg tegen hem kijk uit, als het fout gaat zit je vast in de boom. Het gaat echter een hele tijd goed, maar dan toch het onvermijdelijke VAST.
Gelukkig na een aantal worpen met de zelfgebouwde kunstaasredder komt hij los en besluiten we om in de auto te stappen om het verderop nog even te proberen.

Als ik de auto een heel eind verderop parkeer beginnen we weer te vissen. Ik zeg tegen Quinten dat hij er beter een jerkbait aan kan doen, want daar heb ik meer vertrouwen in dan in een plug met al die planten op de stek. Ik heb het nog niet gezegd of mijn rapper wordt tegengehouden. Als ik aansla begint het gevecht. Het lijkt wel of ze helemaal gek zijn met dat warme weer. Ik zie in de verte al dat het om een klein snoekje gaat, eerst denk ik nog aan een dikke paling zo is deze vis aan het kronkelen. Maar zo klein als deze is, hij trekt toch door de strak afgestelde slip heen. Als hij zich probeert vast te zwemmen in de waterplanten moet ik flink druk zetten op de spoel om hem er weer uit te krijgen. Als dat gelukt is komt hij rustig naar de kant. Even snel onthaken, meten, foto en weer terug het water in.

Zoals je ziet is het een klein mager snoekje van 51cm groot. Hierna besluiten om weer richting huis te gaan om even lekker wat te eten.

Na het eten besluit ik om nog even naar een oude stek te gaan om daar nog even te vissen. Op een gegeven moment zie ik mijn pr vis liggen (110cm). Ze ligt vlak voor de kant met haar bek bijna in de kant, dus zal ze mijn kunstaas niet zien aankomen. Er zit echter een luide ratel in de rapper, dus ziet ze hem niet, dan hoort ze hem wel. Helaas schiet ze er als een speer vandoor als mijn kunstaas dichterbij komt. Verder is er geen aktie meer, dus besluit ik om te stoppen in dit onbewolkte weer.

Wordt vervolgd...............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten