zondag 1 maart 2020

De Feyenoord plug

Vandaag weer eens afgesproken met Kevin en Freek. Nou, eigenlijk hadden we vorige week al afgesproken, maar toen kwam storm Ellen het land onveilig maken. Dus maar even een weekje uitgesteld.

Vandaag dus maar richting de polder. Als we aankomen heb ik binnen een aantal worpen een losser. Helaas laat deze snoek zich niet meer zien, maar het betekent in ieder geval dat er vis zit. Nog geen 50 meter verderop lost ook Freek een mooie vis. Ook deze snoek laat zich op dat moment niet meer zien, dus gaan we weer verder. 

Na wat worpen vangt Freek een snoek op de pikefighter en na het opmeten blijkt deze 75 centimeter te zijn. 



We zetten de snoek terug en vissen verder. Na een tijdje hangt Freek een rood/witte plug aan de speld. Volgens Kevin is dit een Feyenoord plug en omdat het een bolle plug is noemt hij deze al gekscherend Jan Boskamp. Als Freek de plug bij een inham binnen vist is er weer de beuk op het kunstaas en kan hij de 2e snoek van de dag de kant ophalen. Na het meten blijkt deze 60 centimeter te zijn en gaat even op de foto. 



Freek zet de snoek terug en we vissen door. Het waait nog erg hard vandaag, maar we laten ons niet tegenhouden. Is het spreekwoord niet: “Wind op het land, is snoek op de kant” 

We wisselen heel wat kunstaas af, maar dan kies ik voor een Big S. Na wat worpen haal ik hem langs een buis in het water. Ineens is er een ruk aan de lijn  en als ik aansla begint het gespartel. Na een korte dril komt de snoek voor de kant waar Freek hem kan scheppen. Even onthaken en deze snoek blijkt na het meten 66 centimeter te zijn. 



Nog geen 10 minuten na het terugzetten van deze wordt mijn plug weer gegrepen, en hoe! Ik sla aan en meteen merk ik dat het een grote vis is. Ik roep Freek om te komen met het schepnet aangezien ik deze vis niet wil verspelen. Kevin neemt nog even een actiefoto.



Hierna kan Freek de vis in het net scheppen en op de kant tillen. Wat een bakbeest zeg en wat is die schitterend van kleur. Snel onthaken en het meetlint geeft 92 centimeter aan. Hierna volgt natuurlijk nog het fotomomentje.



Ik zet de snoek terug en we vervolgen onze weg. Freek heeft een kolk achter zijn Feyenoord plug en bij de volgende worp wordt die gegrepen. Helaas spuugt de snoek de plug uit, zal wel een vieze smaak aangezeten hebben ;-)

Op de terugweg maken we nog wat worpen over de plek waar Freek de losser had. Ik krijg het ook voor elkaar om de snoek te missen, maar dan komt Freek er weer bij met zijn mooie Feyenoord plug. (ik denk dat die plug na deze blog nooit meer aan de speld komt)

Hij werpt Jan Boskamp een paar keer in het water en dan ineens hangt de snoek aan de plug. Kevin schept de snoek vakkundig en na het hele riedeltje afgehandeld te hebben blijkt de snoek 66 centimeter te zijn. Tijdens de dril kwamen er ook nog wat mensen langs die nog even stopte om naar de snoek te kijken.



Freek zet de snoek terug en we vervolgen onze weg. Kevin is Freek nog even aan het stangen met zijn Feyenoord plug en Freek Kevin op zijn beurt weer dat hij nog niks gevangen heeft.

We lopen koud en wel een paar meter en Freek heeft er al weer een aan hangen. Ook deze vis mag natuurlijk op de foto en was 64 centimeter.


We lopen inmiddels weer naar het beginpunt en op deze plek hadden we vanmorgen een paar lossers. Maar voordat we daar aankomen wordt mijn plug weer gegrepen en kan ik aan de bak. Deze snoek is vol over de plug heen geschoven en het onthaken moet zelfs via de kieuw. Gelukkig gaat dat prima en kan deze snoek van 78 centimeter even op de foto.


Ik zet de vis terug en we beginnen aan de plek waar we vanmorgen de lossers hadden. Na wat worpen wordt wederom mijn plug gegrepen, maar door een kleinere snoek dan ik vanmorgen loste. Maar dat mag de pret niet drukken, dus we halen de snoek gewoon op de kant en ook deze mag op de foto. De snoek blijkt 61 centimeter lang te zijn.


We zijn inmiddels bij het beginpunt van vanmorgen aangekomen en besluiten om nog heel even door te vissen. Na een klein kwartiertje besluiten we om richting de auto te lopen. Bij de auto kiezen we om het nog één keer bij die lossers van vanmorgen te proberen. Dat blijkt een goed besluit!!!

Kevin staat ook eindelijk vandaag met een kromme hengel en heeft er ook een snoek aan hangen. Freek haalt de snoek de kant op en ik onthaak deze voor Kevin. Aangezien hij er niet mee op de foto durft neem ik die honneurs waar.


Deze snoek was 67 centimeter lang, en ja na de foto heb ik het meetlint nog laten zakken.


We zetten de snoek terug en we zijn nu bij de plek waar Freek vanmorgen de losser had. We staan met zijn drieën ons kunstaas in te werpen, als er ineens een ruk aan mijn hengeltop is. Ik sla aan en kan voor de 5e keer vandaag het gevecht met de vis aangaan. Kevin schept de vis, maar de vis is daar niet van gediend en rolt zich helemaal vast in het net. En met vast bedoel ik ook muurvast.


Ik pak op een gegeven moment de kniptang er maar bij en knip beide dreggen door. Op de manier kunnen we wel bij de snoek komen. Deze vis blijkt 83 centimeter lang te zijn en uiteraard mag ook deze vis op de foto.


De snoeken op deze stek waren allemaal erg mooi van kleur en het was dan ook een topdag. Dit was een nieuwe stek voor mij, maar ik weet zeker dat ik hier nog vaker zal komen om te vissen.

Tot een volgend avontuur.....!!



1 opmerking:

  1. Topdag voor jullie mooie polder bak 92cm!
    Dit weekend totaal geen aanbeet gehad ze zitten bij mij in de paai......denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen