zondag 9 februari 2020

voor de storm Ciara uit vissen

Gisteren weer eens een paar uurtjes de polder ingedoken om te gaan vissen. Ik zou eigenlijk vandaag gaan, maar met de verwachte storm heb ik het vissen dus maar een dagje naar voren gehaald.

Ik begin met Ricky the Roach te vissen en binnen 10 minuten wordt deze gegrepen. Ik sla aan en heel even hangt de snoek aan de haak. Helaas weet de snoek al snel de haak te lossen en schiet er vandoor. Ik maak nog wat worpen, maar deze vis laat zich niet meer foppen. 

Na een tijd begin ik te wisselen met kunstaas. Na het een en ander geprobeerd te hebben pak ik mijn eigen imitatie van de miuras mouse. Dat is een stuk kunstaas wat erg mooi gemaakt is, maar een kleine € 40,- kost. Nou is dat nog tot daar aan toe, maar dat ding weegt ook nog eens een vermogen. Veel te zwaar voor mijn hengel en ik heb er dus maar mijn eigen versie van gemaakt. Deze is dan een heel stuk lichter en veel beter te vissen met mijn hengel.



Als ik de bait langs wat drijfvuil haal is er een beuk op de hengel. Ik sla aan en kan aan de bak. Deze snoek is zo sterk als een beer en geeft zich niet zomaar gewonnen. Uiteindelijk win ik toch en haal de snoek de kant op. Ik haal de bait uit de bek van de snoek en meet deze op. Ik kom uit op 83 centimeter. En natuurlijk gaat deze mooie snoek even op de foto. 



Ik zet de vis terug en vis weer verder. Ook nu blijft het weer lang stil. Ik besluit om iets aan de speld te hangen wat voor iets meer kabaal in het water zorgt. Het wordt dus een shad met daarvoor een chaterblade gemonteerd. Ik maak de een na de andere worp en ineens heb ik een volger.  Ik versnel de shad een paar keer en laat hem dan stilvallen. Na dat een paar keer gedaan te hebben pakt de snoek de shad. Ik sla aan en het water explodeert. Na een kort maar fel gevecht pak ik de snoek en onthaak deze. De snoek blijkt 67 centimeter lang te zijn en hieronder het aandenken. 



Als ik ongeveer een half uur na bovenstaande vangst de shad inwerp en binnendraai, is er ineens een schim die vlak achter de shad langs schiet. Snel maak ik nog een worp, maar de snoek laat zich niet meer zien. Ik wissel de shad om voor de big S en werp deze over dezelfde plek heen. Als ik de plug binnendraai wordt deze vlak voor de kant alsnog bruut gegrepen door de snoek. Na weer een mooie dril van een sterke snoek kan ik de vis de kant weer ophalen. Na het hele riedeltje afgewerkt te hebben weet ik dat de snoek 78 centimeter lang is. 



Na het terugzetten van de snoek vis ik nog even door, maar er gebeurt weinig bijzonders meer. Dan is het alweer tijd om richting de auto te gaan en komt er een einde aan de visdag. 

Tot een volgend avontuur.....!!



2 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal weer!
    Leuk dat je eigen Murat vis oplevert!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je! Het is inderdaad altijd leuk om met eigen gemaakt kunstaas vis te vangen.

    BeantwoordenVerwijderen