donderdag 20 maart 2014

Laatste loodjes

Nog maar 1,5 week en dan is het definitief gesloten tijd voor de roofvis. Zodra de kans er is dus naar de waterkant om de snoek nog even van dichtbij te bekijken.
 
Wederom ben ik een aantal keer wezen vissen, waarbij er gelukkig ook vis op de kant is gekomen. Op de Facebook pagina van Jochem Meyer zag ik een leuke uitspraak van hem staan nadat hij 3 dagen al niets had gevangen. De uitspraak ging als volgt: paaiende snoeken kunnen beamen, neuken en eten gaat niet samen.

De vissen die ik de laatste tijd gevangen heb zijn niet erg dik meer en kunnen dus al afgepaaid zijn. Ze hadden echter geen paaiwonden, dus weet het niet zeker. Wat wel zo goed als zeker is, is dat het zachte weer zeker voor een vroege paai periode zorgt dit jaar.

Ruim een jaar geleden heb ik mijn ratling funfish tegen een brug kapot gegooid en heb na lang zoeken deze weer via het roofvisforum weten te bemachtigen. Dus zo blij als een kind was ik ermee. Maar nu eerst maar eens over het vissen zelf.

Aangekomen op de stek begin ik meteen met de ratling funfish te vissen en deze gaat meteen weer vertrouwd door het water. Het blijft echter lang stil, maar gezien het grote vertrouwen in de ratling funfish mag deze aan de speld blijven zitten. Dit vertrouwen wordt uiteindelijk uitbetaald met een mooie aanbeet en een leuke kleine freggel op de kant.


Na het onthaken wordt deze snoek even gemeten en deze blijkt 44cm te zijn.



Hierna gooi ik mijn ratling funfish in een boom en ben ik even onverwacht als ik deze kreeg weer kwijt. Erg jammer en was er wel even ziek van, maar helaas hoort dit er nou eenmaal bij. Soms neem je wat risico om op die mooie plek te kunnen werpen. No guts, No glory.

Een paar dagen later ook weer even tijd om wat te gaan werpen. Op de eerste stek iets meer dan een uur gevist, maar werkelijk helemaal niets. Dan maar verkast naar een andere stek. Na een aantal worpen zie ik ineens wat beweging   in het water. Als ik dichterbij kom zie ik een snoek jagen. Deze schiet een aantal keer door een school speldaas heen, maar wat ik ook probeer hij laat mijn kunstaas met rust. 

Ik twijfel even of ik naar rechts of links zal lopen, maar besluit om linksaf te gaan. Het blijft lange tijd stil tot ik in mijn frustratie de soft 4play met een verre worp een zijsloot in werp. Als ik deze binnendraai voel ik een kleine aanbeet, of was het toch een waterplant???
Ik wil de bait op dezelfde plek gooien, maar mijn motoriek laat me in de steek en de bait beland aan de andere kant van de zijsloot. De volgende worp komt de bait wel weer op de juiste plek terecht. Als ik langs dezelfde plek kom wordt deze nu wel goed gegrepen. Het is een leuk fel snoekje en deze biedt flink weerstand. Uiteindelijk kan ik de snoek in de kieuwgreep pakken. Als ik de vis uit het water til komen er 2 dames aanlopen. Ze zijn erg onder de indruk van de snoek en vragen of ze er een foto van mogen maken. Natuurlijk mag dat, maar alleen als ze er ook één met mijn camera maken. De foto's worden snel gemaakt en daarna meet ik de vis nog even op. De snoek blijkt precies 60cm te zijn. Hier nog even de foto van de vis(ser).

Hierna besluit ik om terug te lopen, om het aan het eind van de stek nog even te proberen. Als ik terugloop zie ik iemand geheimzinnig bij een verkeersbord staan en zie hem er ook iets achter stoppen. Hij stapt snel weer in zijn auto en rijdt weg. Aangezien ik zeer nieuwsgierig ben ga ik dus achter dat verkeersbord kijken. Ik vind een koker met daarin een papier. Op dat papier staan verschillende namen met daarachter een datum. Ik denk dat het iets met een speurtocht te maken heeft????

Als ik aan het eind van de stek aankom zie ik dat er bijna geen water in de sloot staat.

Daar valt dus niet normaal te vissen. Iets verderop staat iets meer water en ik gooi mijn plug er toch een keer in. Op het moment dat ik deze binnendraai springen er wel 10-tallen kleine visjes weg voor de plug. Een leuk gezicht, maar daar blijft het dan ook wel bij, op naar een nieuwe stek.

Dit is de stek waar ik afgelopen zondag ook nog een uurtje met Quinten heb gevist, maar helaas niets gevangen. Afgelopen zondag had Quinten een streamer aan de speld en kreeg een volger van een snoek. Toen de snoek de streamer volgde kwam er ook nog een 2e snoek aan. Beide snoeken schrokken waarschijnlijk van elkaar en gingen er toen vandoor. Zo ging het bijna ook deze keer, weer de volger (waarschijnlijk dezelfde vis) maar ook deze keer wilde deze snoek niet toehappen.

Dat was het weer even voor nu, komende zondag maar weer eens kijken of er nog wat snoeken uit het water gehaald kunnen worden.

Tot een volgend avontuur......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten