zondag 8 december 2013

Vissen na de Sinterklaasstorm

Vandaag stond al een lang geleden afgesproken visdag op de agenda. Enkele weken geleden bleek namelijk dat dit zo goed als zeker het laatste "vrije" weekend is, dus er moest gevist worden.

Vandaag had ik afgesproken met Robbert-Jan, maar het zou een taai dagje worden. Aangekomen op de stek is het water erg troebel en drijft er bovendien enorm veel vuil in het water. Tijdens de storm van afgelopen 5 december (ook wel sinterklaasstorm genoemd) zijn er ook veel takken en bladeren het water in gewaaid welke natuurlijk altijd aan je kunstaas moeten blijven hangen.

Ik begin maar eens met de oude vertrouwde rapper en na een tijdje zie ik wat speldaas wegschieten onder een overhangende boom iets verderop. Daar moet ik dus wezen denk ik op dat moment, maar na een 10-tal worpen is er nog steeds geen snoek. Dan moet ik het verderop maar gaan proberen. Ik blijf fanatiek doorwerpen langs hele bossen takken welke in het water drijven, onder bruggen en verder alles wat onder water staat, maar het blijft stil. Aangezien het water echt verschrikkelijk troebel is besluit ik om er een triple devil aan te hangen in de kleur redhead. Dat witte in samenwerking met rood en de luide ratel moet toch opvallen in deze koffiesloten. Bij de eerste worp zie ik ineens dat ik niet alleen ben aan de waterkant, maar dat er een aantal nieuwsgierige dames mijn kant op staan te kijken vlak aan de overkant van de sloot.


Na een aantal worpen wordt de triple devil uiteindelijk gegrepen. Na een korte dril ligt deze mooie snoek voor de kant om gepakt te worden. Ik besluit om nog even een foto te maken voordat ik haar de kant ophaal.


Na de foto beseft de snoek pas dat er iets niet in de haak is (klopt, ze hing er zelf aan). Ze begint me daar toch een stampij te maken in het water zeg. Ze springt zelfs nog 2x uit het water en maakt daarna nog een mooie deathroll. Uiteindelijk geeft ze zich alsnog gewonnen en kan ik de snoek in de kieuw pakken. Het onthaken gaat vrij makkelijk en er komen gelukkig 2 hardlopers aan die wel even een foto willen maken.



Na de foto gaat het meetlint er even langs en deze geeft aan dat deze snoek 69cm. lang is. Hierna maak ik zelf nog even een foto aangezien je nooit weet hoe een ander de foto maakt, en deze voor hetzelfde geld mislukt is.


Kort daarna komt Robbert-Jan aanrijden en we maken eerst even een gezellig babbeltje en daarna moet er natuurlijk gevist gaan worden. Wat we ook proberen, het blijft stil. Als ik op een gegeven moment achterom kijk zie ik dat Robbert-Jan een andere vismaat heeft gevonden, namelijk een rode kat. Dit beestje blijft hem nog een hele tijd volgen, maar op een gegeven moment gaat de kat/poes zijn/haar eigen weg. Tot op dat moment is en blijft het rustig in het water. Als ik kijk hoe laat het is zie ik dat het al bijna tijd is om weer richting huis te rijden, maar dan hoor ik Robbert-Jan ineens roepen dat hij beet heeft. Als ik dichterbij kom zie ik dat de spanning ineens van de hengel af is en de snoek heeft de plug van Robbert-Jan helaas weten te lossen.

Na nog een aantal vruchteloze pogingen besluit ik dat het tijd is om richting huis te gaan. Robbert-Jan was wat later dus hij besluit om het nog even op een andere stek te gaan proberen. Eenmaal thuis krijg ik een whatsapp bericht dat hij er toch nog een heeft weten te strikken vandaag.

 
Het was weer een gezellige dag maar moeizame qua vangsten, maar we moeten dit snel nog een keer overdoen.

Tot een volgend avontuur
 


1 opmerking:

  1. Ha, ja die kat! Die was wel gezellig en aanhalig, maar had ook een hoop interesse voor mijn kunstaas! Moest dus uitkijken met werpen en inhalen!

    BeantwoordenVerwijderen