zondag 29 december 2019

Ruim je zooi op!

Vandaag eindelijk weer eens tijd om de polder in te gaan. Gisterochtend was ik er al bang voor, alles lag onder een laagje ijs. Ik had mezelf voorgenomen dat wanneer ik vanmorgen weer de ruiten van de auto moest krabben ik de gok niet ging nemen en de polder zou laten schieten. Nou, vannacht had het dus wederom gevroren en in alle vroegte besluit ik om eerst even snel naar een polderslootje in de buurt te rijden. En ja hoor, het water ligt helaas al helemaal dicht. Het is een dun vliesje maar zelfs het dunste laagje ijs is al teveel. Ik besluit om niet een eind te gaan rijden om er daar achter te komen dat het daar ook dichtgevroren is en rij dus richting een woonwijk.

Daar aangekomen hang ik eerst het nieuw gekregen kunstaas aan de speld om eens te kijken wat voor actie er allemaal in zit. Als ik alles een keer getest heb begin ik met de shadteez te vissen. Maar hoeveel ik ook werp het blijft stil. Zelfs in de woonwijken ligt er op sommige plekken al een laagje ijs. 



Gelukkig is er ook nog voldoende water dat wel vloeibaar is gebleven dus werpen we vrolijk verder. Het heeft afgelopen 2 nachten gevroren dus de vis zal hier weer even aan moeten wennen. Ik denk dat dat de reden is waarom het erg lang stil blijft.

Na 2 uur vissen heb ik nog geen teken van leven gezien in het water. Ik wissel het ene na het andere stuk kunstaas. Na wat wissels hang ik een ander kerstcadeau maar eens aan de speld. Namelijk de Quantum Tiny Tinca. Het is wat wennen om deze swimbait te kunnen vissen, maar na wat worpen heb ik door hoe ik deze kleine swimbait het beste binnen kan halen. Na wat worpen is er uit het niets een snoek achter de swimbait en ik zie de bek van de snoek om de swimbait heen slaan. Ik zet de haak, en sta vandaag eindelijk een snoek te drillen. De kant is goed te doen, dus pak ik de snoek in de kieuwgreep en haal de bait uit de bek van de snoek. Even opmeten en op de foto. 



De snoek blijkt 73 centimeter lang te zijn en mag na het fotomoment weer terug het water in. 

Ik loop verder als ik ineens iets zie glinsteren in het gras. Ik ga kijken en tot mijn verbazing zie ik een bevroren nylon vislijn liggen. Ik rol de lijn op en verbaas me dat mensen dit laten slingeren. Straks zit er een dier in verstrikt en met deze kou zal die dat niet lang volhouden. De hengelsport is al een aantal keer het onderwerp van discussie geweest in de gemeenteraad dus laten we ze geen stok geven om mee te slaan. Dus medevissers, RUIM JE ZOOI OP!!

Ik weet dat er gelukkig ook genoeg zijn die het wel opruimen, maar lees dit dan maar als wie de schoen past trekt hem aan. 

Hieronder dus de lijn waar het om ging. 



Ik besluit om richting een andere stek te rijden en ook daar blijft het lang stil. Na wat wissels hang ik de Big S maar weer eens aan de speld en na een aantal worpen wordt deze gegrepen. Als een klap van Badr Hari knalde deze snoek op de plug. Ik sla aan en dril de snoek richting de kant. Ik zie dat de snoek nog maar met 1 haakpunt vastzit dus geen risico. Scheppen dus. 

Ik dirigeer de snoek het schepnet in en haal deze uit het net. Even onthaken en het meetlint geeft 63 centimeter aan. Ook deze mag op de foto natuurlijk. 



Ik zet de vis terug in het water en bedenk ineens dat een filmpje met de release ook wel eens leuk is. Dus zo gezegd is zo gedaan. 



Hierna besluit ik om aan de terugweg te beginnen. Er gebeurt echter niets noemenswaardigs meer dus bij de auto aangekomen ruim ik de spullen op. 

Ik wil iedereen alvast een gezond en uitstekend 2020 wensen. 

Tot een volgend avontuur in 2020.....!!




1 opmerking:

  1. Leuk verhaal weer!

    Ben het met je eens ruim je rommel op!
    Ik neem vis troep altijd mee en gooi het thuis weg anders gaan die boom knuffelaars weer zeuren!
    Ze vergeten 1 ding dat wij wel voor het water betalen en zij niet!
    En dat Nederland 1 van het beste viswateren heeft van Europa!

    BeantwoordenVerwijderen