zondag 4 februari 2018

Nog even vissen voor de ijstijd.

Vandaag nog maar even gaan vissen. Volgens de weerberichten breekt er na het weekeind namelijk een nieuwe ijstijd aan.

Afgelopen week heb ik, zoals je in mijn vorige blog hebt kunnen lezen, een flinke snoek gelost. Ik begin dus op die stek om te kijken of deze dame nog zin heeft om te bijten. Jammer genoeg doet de snoek alsof ze niet thuis is en druip ik na 1,5 uur vissen af. Op naar een andere stek dan maar!

Daar aangekomen begin ik te vissen met Ricky the Roach van Westin. Ik kan iedereen deze shad aanraden trouwens. Na een aantal worpen klappen er een paar kaken om de shad heen en sta ik met een kromme hengel. Na een leuk gevecht pak ik de snoek uit het water. Ik onthaak de vis en het meetlint geeft 71cm aan, en er volgt natuurlijk een fotomomentje.



Ik zet de snoek terug en vervolg mijn weg. Binnen 5 minuten is er weer een klap op het kunstaas en na wederom een leuk gevecht ligt de snoek moegestreden voor de kant. Deze blijkt iets groter te zijn en meet 75cm.



Ik ga langzaam bevriezend verder en als ik langs wat drijfvuil loop denk ik dat het een perfecte plek is voor een snoek. Lekker verscholen, wachtend op een nietsvermoedend visje. Alleen zijn de rollen vandaag omgedraaid. Er wordt vandaag namelijk gejaagd op de jager uit het zoete water. Ik vis Ricky the Roach tergend langzaam langs het vuil en daar is de flits en beuk op het kunstaas. Heerlijk als je een snoek verwacht en deze er ook daadwerkelijk ligt. Het gebeurt natuurlijk ook vaak genoeg dat er niets gebeurt. Maar nu dus wel en snoek nummer 3 mag zich laten meten. Met 54cm zal dit de kleinste van de dag blijken te zijn, maar zeker niet minder welkom.




Hierna wordt het water een stuk troebeler en eigenlijk wil ik wisselen naar iets met een ratel erin. Ondanks de handschoenen heb ik te koude handen om van kunstaas te gaan wisselen en vis dus gewoon door. Ricky the Roach heeft zijn vangkracht vandaag weer eens bewezen, dus laat ik het lekker zo. Dan is er ineens toch de aanbeet en sta ik weer met een kromme hengel. Deze snoek blijkt 72cm lang te zijn en heeft ook goed gegeten aan de buik te zien. De vis staat hieronder op de foto.



Als ik daarna de vis heb teruggezet kom ik bij een mooi stukje aan waar ik ook snoek verwacht. Het is een lastig hoekje om te bereiken en ik gooi Ricky dan ook in een boom. Wat ik ook probeer ik krijg de shad niet meer los en kom er ook niet meer bij. Ik baal enorm! Niet alleen omdat ik nu een shad + takel en onderlijn kwijt ben, maar de vanger van de dag hangt ook nog eens in de boom. Helaas, niets meer aan te doen.

Ik kijk even tussen mijn meegenomen kunstaas, maar heb geen 2e Ricky bij me. Eens even kijken wat ik aan de speld ga hangen. Ik heb veel vertrouwen in shads vandaag en hang er een knaloranje Pig shad aan.

Als ik bij een duiker aankom zie ik allemaal kringen en beweging in het water. Ik werp de Pig shad er tussen en meteen is er een grote kolk, maar verder niets. Ik werp nogmaals de shad naar de plek en draai deze binnen. Ineens is er een grote bek achter de shad en het volgende moment is mijn shad verdwenen. Ik sla aan en deze vis is behoorlijk sterk. Waarschijnlijk gooit deze zijn gewicht in de strijd want het is geen dunne jongen. Na een mooi gevecht heb ik de vis voor de kant. Ik pak deze uit het water en haal de dreggen los. Het meetlint stopt bij 88cm en ik maak natuurlijk even wat foto's.



Ik zet de vis terug en zie dat de shad flink gehavend is, maar ik laat deze er toch aanhangen. Het is op sommige momenten behoorlijk fris, maar met deze vangsten krijg je het vanzelf warm. Ik loop weer verder en uit het niets is er een aanbeet vlak voor mijn voeten. Helaas schiet de vis bijna meteen weer los en ik werp snel nog een keer in. Ik kijk om me heen of ik de plek kan markeren voor de terugweg, zodat ik weet waar ik deze vis gelost heb. Ik hoef niet verder te zoeken want ineens is daar de ruk aan de hengel weer. Ik sla aan in een reflex en de vis hangt aan de andere kant. Na een korte dril haal ik de snoek uit het water en deze is 67cm lang.



Ik zet de vis terug en ben pas halverwege de stek, maar het is nou eenmaal tijd om richting huis te gaan. Op de terugweg maak ik nog een aantal worpen met een jerkbait, maar de snoek heeft hier geen trek in. Bij de auto aangekomen heb ik lichte bevriezingsverschijnselen, maar mij hoor je niet klagen.

Nou ja, ik wil eigenlijk wel klagen over de kou. Het gaat de komende dagen/week flink vriezen, dus het volgende avontuur zal wel even op zich laten wachten.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten