zaterdag 20 februari 2016

Speeddate met een valentijnssnoek

De weersverwachting voor vandaag is niet best. Het regent, er valt natte sneeuw en de temperatuur in ook bedroevend laag. Daarnaast maakt de wind dat het ook nog eens kouder aanvoelt en de mensen die na kunnen denken blijven binnen. Helaas kan ik mijn hobby niet binnen uitoefenen en heb ik een valentijnsdate met een dikke dame.

Ik begin in een woonwijk, maar het water staat erg laag. Ik begin te vissen en na een half uur heb ik een snoek die achter de bait aanzwemt. Helaas draait de snoek voor de kant om en laat zich niet meer zien. Aan het eind van de stek steek ik de weg over en vis daar verder. Eigenlijk wil ik alweer omdraaien aangezien hier nog geen 30cm water staat. Ik besluit om het water in een hoog tempo af te vissen. Ik werp na een tijdje de chatterbait langs wat riet en een klein snoekje pakt deze. Helaas pakt deze de staart en niet de haak, dus blijft de vis niet hangen. Ik probeer het nog even maar besluit dan om het ergens anders te gaan proberen.

Ik bedenk waar ik heen kan gaan en bedenk me dat ik vlakbij een stek ben waar ik nog nooit heb gevist, maar wel tekens als ik langsrij denk, daar moet ik eens gaan vissen. Dus nu dan maar eens doen. Daar aangekomen ben ik weer opgewarmd en kan de kou weer in. Ik begin met de pikefighter en maak worp na worp. Inmiddels heb ik al een behoorlijk stuk van de stek gehad en ik wissel naar de 2-delige plug. Na een aantal worpen zie ik voor mijn voeten een grote stofwolk verschijnen en ik heb hier dus iets weggejaagd. Of het nou een snoek was of niet, pleite is hij.

Ik vis weer verder en het is toch wel erg guur vandaag. Die miezerige regen en natte sneeuw met een gevoelstemperatuur van -5 graden. Gelukkig heb ik geen koude voeten in mijn thermolaarzen en heb ik de Buff voor mijn gezicht wat echt scheelt, maar toch.  Ik lijk wel gek! Ik heb echter nog steeds een date staan vandaag, al duurt het wel even voordat ze er is.

Ik loop de bocht om en gooi de plug weer het water in. Ineens is er een gigantische beuk op het kunstaas en de vis trekt meteen lijn van de spoel af. Ik sla aan en probeer de vis tegen te houden, maar deze raast maar door. Deze snoek is erg sterk en geeft een mooi gevecht. Na de dril haal ik de snoek op de kant en onthaak deze. Ik meet de dikke vis op en deze blijkt 81cm te zijn. We gaan samen even op de foto en de date van vandaag is alweer ten einde. Echt een speeddate dus.



Na het terugzetten merk ik dat in weer in de kieuwboog ben blijven hangen met mijn vinger, of zou het toch één van onderstaande tanden zijn geweest??



Hierna rij ik richting huis en stop onderweg nog even bij een andere stek. Ik besluit om hier nog even te gaan vissen. Ook hier blijft het lang stil en op de terugweg naar de auto wissel ik van kunstaas. Dan merk ik hoe koud mijn handen zijn. Ik krijg de speld om het kunstaas aan te hangen namelijk niet meer open. Ik kan gewoon geen kracht meer zetten met mijn duim. Ik pak de tang erbij en los het zo maar op. Onderweg naar de auto maak ik natuurlijk ook de nodige worpen als er ineens een snoek de 4play van achteren grijpt. Ik sla aan en het gevecht kan beginnen. De snoek maakt op een gegeven moment een flikflak en meteen daarachteraan een dubbele salto. Bij het neerkomen op het water weet de snoek de haak uit zijn bek te krijgen en gaat er vandoor. Ik schat deze snoek op ongeveer 65cm, maar helaas is deze verdwenen.

Ik kom bij de auto aan, ruim mijn spullen op en race richting de verwarming!

Tot een volgend avontuur.....!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten