zondag 5 februari 2017

De laatste vierkante meter

Vanmorgen ben ik rond 8:15 in de auto gesprongen om te gaan vissen. Ik ben begonnen in een woonwijk en om te beginnen heb ik de tubefly aan de speld gehangen.

Deze tubefly is gebonden door Hennie van Traditional Hengelsport. Echt een mooi ding om te zien. Thuis heb ik een dreg, wat verzwaring en wat titanium er aangezet en zo ziet dat ding er dan uit. 



Zo op de foto's is het eigenlijk maar een raar ding, maar in het water ziet het er echt fantastisch uit. 

Op de stek aangekomen maak ik dus wat worpen en ineens zwemt er een snoek achter de tubefly aan. Het voordeel van de tubefly is dat deze erg traag gevist kan worden en ik hou de tubefly lekker lang in beeld bij de snoek. Ineens neemt de snoek de tubefly tussen de kaken. In een reflex sla ik aan en ram de tubefly uit de bek van de snoek. Snel gooi ik weer in en de snoek zwemt tergend langzaam richting de bait. Weer pakt de snoek heel langzaam de tubefly en ik wacht heel even met aanslaan. Want ik wil niet weer de bait uit de bek slaan. Ik had beter wel aan kunnen slaan, want de snoek heeft de bek nog niet helemaal dicht of hij spuugt de bait alweer uit en zwemt daarna weg.  Ik blijf balend achter en sla de volgende keer maar gewoon aan. Maar ja, dat is de volgende keer aangezien deze kans verkeken is. 

Ik vis verder maar helaas blijft het doodstil op deze stek. Op de terugweg zwemt de snoek weer achter de bait aan, maar deze keer met gepaste afstand. De snoek laat zich niet meer foppen. Ik besluit om het op een andere stek te gaan proberen. 

Op de andere stek aangekomen is het water erg bruin en ik pak er maar een aasje bij dat fel van kleur is en tevens een hoop lawaai maakt. Het wordt een knalroze rapper. Na wat aanvoelt als honderd worpen is er ineens een knal op het kunstaas, maar jammer genoeg blijft de snoek niet hangen. Snel nog maar een keer de rapper langs dezelfde stek halen. Op precies dezelfde plek is er weer een knal op de rapper en nu hangt de snoek wel aan de haak. De snoek gaat flink tekeer en weet jammer genoeg de dreg te lossen en voor de 2e keer vandaag sta ik balend langs de kant. 

Maar goed, ik vis gewoon verder. En als het met het vissen niet zo lekker loopt maak ik maar even wat foto's van de omgeving voor in de blog. 






In onderstaand water moet gewoon snoek zwemmen. 


Het loopt al een heel eind richting einde visdag als ik de rapper langs wat resterend waterplanten haal. Als de rapper er voorbij is zie ik wat deining onder de plantenresten. Dan is er ineens een flits onder de plantenresten vandaan en duikt er een snoek op de rapper. Ik sla aan en zie dat de snoek weer erg licht gehaakt zit. Bij de eerste de beste kans die zich voordoet graai ik de snoek uit het water. Deze snoek heeft zich de visjes hier in de sloot goed laten smaken. De vis heeft een lekker buikje namelijk. Het meetlint gaat langs de snoek en deze stopt precies op 80cm. Natuurlijk mag de snoek ook even op de foto. 



Gelukkig toch nog een visje kunnen vangen vandaag. Deze snoek lag verscholen op de laatste vierkante meter water van deze stek, maar ik heb hem gevonden. Hierna probeer ik op de terugweg nog wat te vangen alleen laten de vissen zich vandaag niet meer zien. 

Aangezien de weerberichten voor komende periode voor de vissers niet gunstig zijn, of je moet van ijsvissen houden, is er een grote kans dat dit de laatste keer vissen was met de st.croix hengel. Als de weerberichten echt kloppen en het gaat echt zo hard vriezen zal er voorlopig weer niet gevist kunnen worden op de sloten. Tegen de tijd dat het water weer ontdooit is zal hopelijk mijn nieuwe hengel klaar zijn. Over de nieuwe hengel gesproken.......die krijgt een eigen blog ;-)

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten