zondag 3 januari 2016

Na wat bloopers, toch een mooie dag.

Ik zou vandaag eigenlijk met Marc richting de polder gaan, maar Marc stuurde een app dat het in zijn rug geschoten was en niet kon vissen. Ik ben vanmorgen dus alleen richting de polder gegaan. Onderweg bedacht ik me en besloot om toch naar een andere stek te rijden dan dat ik in gedachten had. Daar aangekomen begin ik met de pikefighter te vissen en eigenlijk sla ik het eerste stuk van de stek altijd over, maar vandaag doe ik toch al alles anders dus begin meteen al te vissen.

Het eerste stuk is een grote plas en als de pikefighter vlakbij de kant is laat ik deze langzaam naar boven drijven. Op dat moment schiet er een snoek op de pikefighter, maar ik ben te laat met aanslaan.  De eerste aanbeet van 2016 en ik sla te laat aan, het was ook nog eens een grote vis. Blooper nummer 1 van 2016 heb ik alvast in the pocket.

Ik loop verder en kom op de plek aan die ik eigenlijk voor ogen had. Na een aantal worpen gooi ik de bait midden, maar dan ook echt middenin een bos drijvend vuil. Bijna de hele sloot is schoon, dus het is eigenlijk best knap. Ik haal de hele plantenbende mijn kant op en maak de bait schoon. Blooper nummer 2 is ook binnen.

Na weer een aantal worpen zie ik een snoek aan komen stormen en de pikefighter grijpen. Ik sla aan en het eerste gevecht van 2016 kan beginnen. Na een mooi gevecht pak ik de snoek in de kieuwgreep en haal deze op de kant. Ik meet de snoek op en deze blijkt 58cm te zijn. Ik maak nog wat foto's en zet de snoek daarna weer terug in het water.




Bij het terugzetten slaat de snoek nog even met haar staart in het water en aangezien ik met mijn gezicht vlakbij het water ben krijg ik de volle lading. Blooper nummer 3 is ook in the house en levert me een kleine douche op.

Na weer wat worpen besluit ik om van bait te wisselen en vis verder met een jerkbait. Dan heb ik ineens een volger, maar kan deze niet overhalen om te bijten. Het blijft een tijdje stil en ik wissel de jerkbait voor de grote 2-delige plug. Dat blijkt de gouden greep voor vandaag!!

Na een paar worpen wordt de plug gegrepen op het moment dat er een grote hond naast me is komen staan. De eigenaar grijpt de hond meteen vast aangezien die al aanstalten maakte om het water in te springen. Ik dril de snoek en pak deze in de kieuwgreep. Ik pak het meetlint uit mijn tas en deze wordt nat tot 79cm. Het is een mooie dikke snoek en als ik het meetlint oprol en op het gras gooi begint de snoek met spartelen. Ik laat de snoek uit mijn klauwen glippen en plons......weg snoek. Wel gevangen, maar geen bewijs. Blooper nummer 4 voor vandaag staat ook in de boeken.

De man met de hond staat nog te kijken en hij zegt dat we deze wel tellen als vangst aangezien hij nog nooit zo'n grote vis hier uit het water heeft zien komen. Alle vis die op de kant komt tel ik, foto of geen foto, en snoek nummer 2 van 2016 is dus ook gevangen.

Bij de eerstvolgende splitsing heb ik weer een volger, maar weer wil deze niet bijten. Ik loop een paar passen verder en gooi dan vanaf een andere kant de bait over de plek heen. Na een aantal slagen met de reel is er een bonk op het kunstaas. Ik sla aan en de snoek gaat meteen vol door de slip heen. Na een fel gevecht heb ik de snoek rustig voor de kant en pak deze. Als ik de snoek beet heb gaat deze nog even helemaal los. Maar het gaat me vandaag niet nog een keer gebeuren dat ik een snoek uit mijn klauwen laat vallen. Ik haal de dreggen uit de bek van de snoek en na het opmeten kan ik zeggen dat de snoek 85cm is. Een wandelaar wil wel even een foto maken.





Na het terugzetten loopt de sloot de bocht om en hier is het water wat ondieper. Toch ga ik hier verder want er staat een mooie rietkraag langs dit water en hier moet gewoon snoek liggen. Dat dit ook zo is blijkt na een aantal worpen als de 2-delige plug ineens wordt gegrepen. Ook deze snoek is lekker fel en na een mooi gevecht ligt de snoek voor de kant. Ik maak snel even wat foto's als de snoek in het water ligt.




Hierna mag ook deze snoek het water uit om even opgemeten en gefotografeerd te worden. Het meetlint stopt op 63cm en hieronder de foto's.




Hierna gaat de sloot weer een bocht om en gooi ik de plug langs wat overhangend riet. Als ik de plug in beweging breng wordt deze gegrepen. Voor de 5e keer sta ik met een kromme hengel en begint het gevecht weer met de snoek. Ik kom als winnaar uit de bus en deze snoek van 69cm mag ook op de foto. Helaas heb ik met mijn natte handen waarschijnlijk aan de lens van de camera gezeten en heb ik weer een blooper te pakken. Hierdoor zijn de foto's niet helemaal helder.




Hierna moet ik een veld oversteken om bij een volgende stek te komen en als ik het veld doorloop schrik ik me de tyfus. Er springt ineens een haas zo groot als een jonge herdershond vlak langs me. Wat zijn die krengen snel zeg. Niet dat ik hem wou vangen, maar het viel me gewoon op.

Het blijft op de volgende stek een tijd stil, maar dan is er weer een volger. Ik heb op de 2-delige plug al behoorlijk wat aanvallen van een snoek weten uit te lokken en de drijvende plug is nu dus lek en een zinkende plug geworden. Maar goed, de snoek blijft de plug dus volgen en als ik vlak voor de kant ben laat ik deze heel langzaam zinken en geef hele kleine tikjes met de hengeltop. De snoek komt steeds dichterbij en pakt op een gegeven moment de plug. Ik sla in een split-second aan en de snoek hangt aan de haak. Het blijft altijd een risico om zo snel aan te slaan. Je kan de bait ook uit de bek slaan, maar als je niet aanslaat merkt de snoek dat het geen echte vis is en spuugt de bait weer uit. In dit geval is het dus alles of niets en vandaag had ik dus geluk. Na een mooi gevecht haal ik de snoek op het droge en maak wat foto's.




Hierna meet ik de snoek nog even op en het meetlint geeft precies 70cm aan. Hierna mag de snoek weer zwemmen en ik vis verder.

Als ik verder loop zie ik een sloot die me op deze stek nog niet eerder is opgevallen en ik besluit om het hier te gaan proberen. Het blijft een tijdje stil maar dan klapt er vlak voor de kant een snoek op de plug, maar wonder boven wonder blijft deze niet hangen. Jammer genoeg laat de snoek zich niet meer zien en ik loop weer verder. Ik maak nog even een foto van de sloot die me nooit eerder was opgevallen. Kunnen jullie ook eens zien waar ik zoal terecht kom.



Na een tijdje zie ik een snoek jagen en ik gooi de plug tussen de wegspringende visjes. Helaas heeft deze snoek ook geen zin om de plug te grijpen en er gebeurt niets meer. Ik probeer het nog een tijdje maar krijg geen actie meer. Wat een geweldig begin van 2016 met 6 gevangen snoeken!

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten