zondag 23 november 2014

Het gele gevaar.

Vandaag zou ik eigenlijk naar het tuincentrum gaan. Dat ging echter op het laatste moment toch niet door en mijn vriendin zei dat ik ook wel even kon gaan vissen. Er moest in de middag alleen nog wel het een en ander gedaan worden, dus ik had ongeveer 2 uur de tijd. Snel de spullen gepakt en in de auto gelegd, brood klaar gemaakt, wat te drinken gepakt en gaan met die banaan!

Op de stek aangekomen staan er al 2 mannen te vissen, maar het is een lang polderstelsel dus ik rij wel een stuk door. De auto zet ik naast een weiland en pak mijn spullen en begin met de gele Sybebait. Ik heb hier pas 1x gevist en heb toen niets gevangen, maar het ziet er gewoon erg goed uit hier en er moet echt snoek zitten. Na een aantal worpen zit ik ergens aan vast. Wat ik ook probeer er zit geen beweging in. Er zit maar één ding op en dat is het hek over klimmen en het weiland door. Op die manier kan ik vlakbij de bait komen en kan ik de kunstaasredder gebruiken om de bait los te krijgen. Het is er echter één grote modderbende. Ik probeer zo goed en zo kwaad mogelijk bij de rand van het weiland te komen, maar ik zak een aantal keer flink weg en moet echt moeite doen om los te komen en dan natuurlijk niet om te vallen.



Gelukkig kom ik zonder om te vallen bij de kant aan en krijg ik gelukkig ook de bait los. Na wederom een enerverende terugweg kan ik weer beginnen met vissen.

Ik maak links en rechts een aantal worpen en dan is daar ineens de bonk op de hengel. Ik sla aan en de snoek gaat echt helemaal los. Deze gaat zelfs een keer door de slip heen en zwemt zich bijna vast in de laatste waterplanten. Gelukkig krijg ik deze snoek uit de planten en haal ik deze naar de kant toe. Na flink wat kopschudden ligt deze dan eindelijk stil voor de kant en maak ik even een foto (met kerstversiering om de snoek heen).



Ik haal de snoek op de kant en haal de bait uit de bek. Ik meet de snoek op en deze is 63cm en begint al een klein buikje te krijgen, dus deze snoek is bijna winterklaar. Snel nog even wat foto's en de snoek mag weer zwemmen.



Hierna blijft het weer een tijdje stil. Plotseling zie ik een hoop tumult in het water en zie ik een snoek jagen. Snel gooi ik de bait in het water, maar deze wordt genegeerd. Ik wissel het een en ander aan kunstaas, maar deze jagende snoek had geen trek in jerkbaits, swimbaits, spinnerbaits of welk ander kunstaas dan ook. Inmiddels hangt de gele boskabouter weer aan de speld en als ik deze langs een brug naar me toe vis wordt deze gegrepen, nou ja gegrepen....
De snoek is langs de bait gedoken en heeft deze gemist. Er is echter 1 dreg net naast de bek terecht gekomen en daar hangt de snoek nu aan vast. De dreg zit dus aan de buitenkant van de bek en deze snoek gaat ook als een dolle tekeer. Vlak voor de kant maakt de snoek nog even een deathroll en wikkelt heel wat gevlochten lijn om zich heen. Gelukkig gebeurde dit vlak voor de kant en kan ik de snoek daarna snel op de kant halen. Even een korte puzzel en de snoek is van de lijn + bait verlost. Ik meet de snoek even op en deze blijkt 56cm lang te zijn. Daarna even op de foto en deze snoek mag ook weer zwemmen.


Als ik kijk hoe laat het is zie ik dat het tijd is om aan de terugreis te beginnen. Op de terugweg maak ik natuurlijk ook nog wat worpen, maar er wordt helaas niets meer gevangen. De 2 gevangen snoeken zijn beide gevangen op gele jerkbaits, dus de snoeken zijn gewaarschuwd, het gele gevaar komt eraan!

Tot een volgend avontuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten