maandag 29 september 2014

Plannen zijn er om te wijzigen!

Er zou afgelopen weekend eigenlijk niet gevist worden, maar zaterdagmiddag werd duidelijk dat ik zondag in de middag wel een uurtje zou kunnen vissen. Het liep uiteindelijk toch anders en ik stond afgelopen zondag al vroeg in de polder. Ik besloot om naar dezelfde polder te gaan als vorig weekend, aangezien ik nog een appeltje te schillen had met meerdere snoeken welke ik toen niet kon vangen.

Als ik aankom in de polder hangt er nog een klein beetje mist boven de weilanden en is het nog erg stil in de wijde omgeving. Zelfs de boeren zijn nergens te bekennen en het enige geluid dat te horen is komt van de watervogels en het geplons van mijn kunstaas wat het water raakt. Wat verderop is een zwaan zich aan het wassen in het water wat een leuk gezicht is. Als ik wat dichterbij kom zwemt deze er langzaam vandoor.



Helaas dus geen foto van een badende zwaan, maar wat een rust hier in de polder zeg. Het wordt tijd voor wat adrenaline. Na een 10-tal worpen wordt ik op mijn wenken bedient. Als ik de bait naar rechts toe werp en deze vlak langs de kant binnenvis is er ineens die bekende bonk op het kunstaas. Dat is het moment dat je bloed ineens sneller gaat stromen en de adrenaline bijna uit je poriën komt, het blijft een geweldige kick als er een snoek op je kunstaas duikt. Als ik aansla begint het gevecht en de snoek vecht voor wat hij waard is. Na een tijdje moet deze het toch opgeven en kan ik de snoek in de kieuwgreep pakken, althans dat denk ik. De snoek begint hevig met de kop te schudden en ik laat snel los. Daarna probeert de snoek nogmaals los te komen en zwemt meerdere rondjes met de bait in de bek. Uiteindelijk geeft deze het dan toch op en maak ik eerst maar even een foto van de snoek.


Na de foto haal ik de snoek op de kant en onthaak de snoek en meet deze op. Het meetlint stopt bij de 63cm. Snel maak ik nog wat foto's en dan mag de snoek weer terug het water in.



Het is misschien voor de volgende keer een beter idee om de camera niet meer plat op de grond te leggen voor de foto. Ik moet er, zoals jullie kunnen zien, behoorlijk boven gaan hangen om enigszins op de foto te komen. Maar goed, ik sta ik ieder geval op de foto, hetzij weer met een chagrijnig gezicht. Als je naar de foto's kijkt lijkt het echt of ik helemaal niet blij ben dat ik een vis vang, maar schijn bedriegt zullen we maar zeggen.

Nadat ik de vis dus heb teruggezet komt er langzaamaan wat meer leven in de polder waar ik aan het vissen ben. Aangezien het mooi weer is lijkt het of de tour de polder begonnen is, binnen een uur heb ik werkelijk wel 150 wielrenners langs zien komen. In datzelfde uur ook nog 2 groepen motorrijders en het feest was weer compleet. Maar goed, het was dus ineens een gezellige bedrijvigheid daar in de polder. Na verloop van tijd zie ik ineens een snoek mijn kunstaas volgen om daarna stil te gaan hangen in het water. De snoek laat de jerkbait een stuk bij hem vandaan zwemmen en stormt dan als een bezetene op de bait af. Als deze vlakbij de bait is zie ik zijn bek opengaan en met een noodgang sluit hij zijn kaken........naast de bait. De snoek draait zich om en laat zich niet meer zien. Helaas er zwemmen hier dus ook schele snoeken. Als ik na een kwartiertje de bait langs wat waterplanten haal schiet er weer een snoek op. Na wat gespartel van de vis schiet deze echter van de haak af en weer sta ik met lege handen. Na verloop van tijd besluit ik te wisselen van kunstaas en mag de vertrouwde rapper weer even aan de speld. Als ik deze na 2 worpen onder wat overhangende takken werp wordt deze heel kort aangetikt door een snoek, maar niet gegrepen. Ik maak nog een aantal worpen maar de snoek heeft het spelletje door. Als ik snel van kunstaas wissel en weer op dezelfde plek neergooi wordt de toppie gegrepen, maar het noodlot wil dat de bait ook vastzit aan een tak net onder water. Ik kan dus niet goed aanslaan en de snoek is dan ook zo los. Ik haal de bait met tak en al binnen en loop al mompelend verder. Het loopt al langzaam tegen de middag aan en onderweg terug naar de auto besluit ik om de boskabouter maar weer aan de speld te hangen. Vlakbij de auto aangekomen op de plek waar ik de eerste snoek ving maak ik een aantal worpen en dan voel ik ineens een aantal rukken aan de lijn. Als ik aansla zie ik dat ik een snoek gevangen heb die wel erg veel honger had. De snoek is slecht 38cm en heeft de jerkbait gegrepen van 14cm. De snoek is dan ook snel uitgedrild en kan snel op de kant gehaald worden. Natuurlijk even meten en een aantal foto's.



Na de fotosessie mag ook deze snoek weer zwemmen. Ik heb nog wel even een kwartiertje de tijd en besluit om de TeezTail te water te laten. Na een tijdje zie ik weer een kleine snoek de bait volgen. Deze was nog kleiner dan de zojuist gevangen snoek en dit maal was de bait echt te groot voor dit snoekje, maar hij blijft waarschijnlijk uit nieuwsgierigheid de bait volgen. Als ik verder loop zie ik weer een zoetwaterwolf achter de bait zwemmen en in een reflex de bait pakken en eigenlijk ook meteen weer uitspugen. Dat is waarschijnlijk een snoek met kunstaaservaring, want hij draait om en laat zich helaas niet meer zien.

Het waren weer een paar mooie uurtjes in de polder, tot een volgend avontuur....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten