woensdag 2 december 2015

Sinterklaas stemming.

Vandaag was er een mogelijkheid om in de middag even te vissen. Ik heb deze kans dan ook maar meteen gegrepen en ben op pad gegaan.

Op de stek aangekomen begin ik met de lichtblauwe jerkbait van Sybe. Ik vis de sloot bijna helemaal tot het eind uit en als ik de bait langs een grote treurwilg naar me toe haal zie ik ineens een boeggolf onder de boom vandaan komen. Kort daarna is er een beuk op het kunstaas en als ik aansla hangt de snoek aan de andere kant van de lijn. Er liggen hier nog heel wat waterplanten en de snoek duikt er dan ook vol in. Ik krijg deze gelukkig los, maar de bait en de kop van de snoek zijn nu volledig bedekt met planten. Ik haal de snoek naar de kant en omdat ik nu niet kan zien waar de dreggen zitten pak ik de snoek in de nek uit het water. Ik leg de snoek op het natte gras en haal de planten weg en kort daarna kan ik de snoek onthaken. Dan gaat het meetlint langs de snoek en kan ik hier noteren dan deze snoek precies 60cm was. Snel nog wat foto's en de snoek kan weer terug.



Hierna loop ik nog naar het eind van de sloot, maar er gebeurt niets meer. Ik besluit om het wat verderop te gaan proberen en als ik daar aankom loopt er een basisschoolklas langs. Ik hoop voor de kinderen, en voor mezelf natuurlijk, dat ik een snoek vang. Kunnen ze meteen even de vis van dichtbij bekijken. Als de schoolklas net om de hoek is schiet er een snoek uit de kant vol op de 2-delige plug. Na een kort maar fel gevecht kan ik ook deze op de kant halen. Ik pak de snoek en voel een klein prikje. Ik haal de snoek op de kant en onthaak de snoek, meet deze op en maak wat foto's. Als ik de snoek weer in het water terugzet merk ik dat ik een klein sneetje in mijn vinger heb. Ik ben waarschijnlijk met mijn vinger over een tand heen geschuurd en heb deze dus opengehaald. Het is een klein sneetje dus laat ik het maar zo. Deze snoek was iets groter als zojuist en met 68cm weer een mooi formaat.



Als ik verder vis merk ik dat het allemaal wat begint te plakken en zie ik dat mijn hand toch behoorlijk onder het bloed zit. Ik kijk nog eens goed en zie dat ik naast de snee redelijk geperforeerd ben. Er zitten namelijk een stuk of 4 kleine gaatjes in mijn vingertop. Het is bekend dat er in de bek van een snoek een bepaald enzym zit dat de bloedstolling een beetje remt dus het blijft allemaal wat langer bloeden. Om een hoop geklieder te voorkomen dus toch maar even een pleistertje geplakt.

Maar goed, we vissen gewoon door, ik ben ten slotte niet van suiker en ik wissel de plug voor een jerkbait. Ik maak een worp langs een oude fiets die in het water ligt en ineens is er een snoek die de jerkbait pakt. Ik sla te laat aan en de snoek is alweer verdwenen. Na een aantal worpen zie ik een andere snoek van een centimeter of 70 langzaam de bait volgen, maar voor de kant buigt de snoek af en zwemt weg. Helaas heb ik deze daarna niet meer gezien. Een aantal worpen later is er ineens een kleine trilling in het kunstaas en ik geef een extra tik met de hengeltop. Dan merk ik dat die trilling vis is en dit snoekje begint een hoop stampij te maken. Ik haal de snoek zonder al te veel moeite naar de kant en deze snoek van 38cm mag ook even op de gevoelige plaat.



Na het terugzetten van deze dappere dodo twijfel ik even wat te doen. Ik heb nog wel heel even tijd en ik ga dus richting een fortgracht. Ik weet dat hier mooie en sterke snoeken zwemmen, dus wie weet. Aangekomen bij het fort begin ik met de boskabouter, maar het blijft stil. De laatste keer dat ik hier was had ik veel succes met een 2-delige plug dus die hang ik nu ook maar aan de speld. Dat blijkt een gouden greep te zijn geweest want bij de eerste worp met de plug wordt deze al tegengehouden in het water. Ik sla aan en de vis wordt meteen helemaal lijp. Ik sta echter niet op een handige plek om de snoek te pakken, maar het kan nou eenmaal niet anders. Ik sta namelijk bij een kluit riet en heb de hengel er tussendoor gestoken om een worp te maken. Ik haal de snoek dus richting het riet en zoals je wel kunt raden zwemt de snoek zich vast. Ik stap in het water en kan net bij de kieuw van de snoek komen.  De snoek blijkt na het onthaken en opmeten trouwens 62cm lang te zijn.


Als ik de plug langs wat drijvend vuil haal wordt de plug weer gegrepen en kan ik voor de 5e! keer deze middag aan de bak. Deze snoek is behoorlijk sterk en gaat een aantal keer door de slip heen. Uiteindelijk kan ik ook deze snoek op de kant halen en het meetlint geeft maar liefst 76cm aan. Ik bekijk de snoek en merk een lelijke wond op aan de achterkant van de snoek. De snoek heeft plekken aan beide kanten van het lijf dus ik denk dat een nog groter exemplaar deze heeft gegrepen. Ik maak wat foto's en de snoek mag weer achter echte vis aangaan.




Ik maak nog een aantal worpen, maar dan zit de vistijd er alweer op. Ik heb vandaag in korte tijd echt enorm veel actie gehad en ben hierdoor helemaal in een Sinterklaas stemming gekomen. Zaterdag dus de goedheiligman en zondag de meeting van het DutchPredatorFishing forum.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten