zondag 5 november 2017

Een stokvis gevangen

Na het succes van afgelopen woensdag stond er vandaag weer eens een wat langere visdag op de planning. Ik was vandaag echter wat later dan normaal als ik ga vissen, dus stond pas om 10:30 langs de waterkant. Ik hang de big S aan de speld en begin te vissen.

Helaas staat het water op een lager peil vergeleken met het vorige bezoek van deze stek, maar er staat nog voldoende water om te kunnen vissen. Het blijft lang stil en ik ga dus van kunstaas wisselen. Ik twijfel even tussen een jerkbait en een timber tiger, maar kies voor de timber tiger.

Na weer heel wat worpen wordt de plug tegengehouden en sla ik aan. De vis gaat even lekker tekeer, maar geeft zich dan over. Ik pak de snoek in de nek aangezien de dreggen niet goed zichtbaar zijn. Ik ga dus geen risico nemen dat ik met de kieuwgreep in een dreg grijp. Eenmaal op de kant haal ik deze los en meet de snoek op. Deze blijkt 71cm lang te zijn en mag op de foto.


Ik zet de snoek terug en vis verder. Als ik bij een overhangende boom sta maak ik wat extra worpen, want dit is nou eenmaal een plek waar ik snoek verwacht. Ineens is er een snoek die vlak voor de kant de timber tiger arresteert. Ik sla aan en het water ontploft. Na een kort gevecht heb ik de snoek voor de kant liggen en pak deze in de kieuwgreep het water uit. Even onthaken, opmeten en op de foto en de vis mag weer zwemmen. De snoek was 62cm lang en hieronder de foto.


Hierna blijft het lang stil en blijf ik eigenlijk te lang vissen zonder van kunstaas te wisselen. Als ik dan uiteindelijk de plug toch omwissel naar een jerkbait, de Savage Gear jerkster in de kleur firetiger, is er binnen een aantal worpen een volger. De volgende worp weet ik deze volger zelfs over te halen om de jerkbait te pakken, maar helaas schiet deze snoek los.

Wat verderop gooi ik de jerkbait langs wat riet en haal deze naar me toe. Ik voel de aanbeet, maar de snoek hangt niet. Ik vis de jerkbait in hetzelfde tempo door en weer wordt deze gegrepen, maar weer kan ik de snoek niet haken. Bij de volgende worp duikt de snoek gewoon weer op de jerkbait en nu zit deze wel gehaakt. De snoek spartelt heel even een paar seconden, maar laat zich dan als een stok richting de kant slepen. Ik sta hier verbaasd naar te kijken, dat heb ik namelijk nog nooit meegemaakt.

Dit is waarschijnlijk een snoek die denkt dat hij een stokvis is. Al is stokvis niet echt een vissoort, maar stokvis is de benaming voor gedroogde vis. Stokvis wordt meestal gemaakt van kabeljauw, maar soms ook van leng, lom, heek, koolvis of schelvis. In dit rijtje kan je voortaan dus ook snoek zetten blijkbaar. Door het drogen is de vis veel langer houdbaar, afhankelijk van hoe koel en droog de vis bewaard wordt, kan de houdbaarheid oplopen tot wel een jaar. Tot zover het les momentje.

De snoek komt vlak voor de kant wel even tot het besef dat hij waarschijnlijk nog wat moest tegenstribbelen, maar geeft snel op. Ik maak even een foto en haal de snoek de kant op.


Op de kant blijkt de stokvis 61cm lang te zijn en mag even op de foto voordat deze weer het water in mag.


Als ik de snoek weer heb teruggezet gaat mijn telefoon. Het is Quinten met de vraag of ik zo even mee wil naar de mediamarkt. De nieuwe Call of Duty is namelijk uitgekomen en die wil hij even gaan halen. Ik heb gisteren nog aan hem gevraagd of ik even met hem mee moest, maar dat was op dat moment natuurlijk niet nodig.....

Ik wil ook nog wel het grootste gedeelte van Ajax - FC Utrecht kijken, dus moet ik nu toch wel richting de auto gaan als ik dat allemaal nog wil halen. Op de weg richting de auto maak ik nog wat worpen, maar als het dan ook nog begint te gieten loop ik in één rechte lijn naar de auto.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten