zondag 12 maart 2017

Op zoek naar poldersnoek

Vandaag was het heerlijk weer om te vissen en dat werd er dan ook gedaan. Zoals velen weten is het nu gesloten seizoen voor snoek. Wat dus inhoudt dat je er wel gericht op mag vissen, maar na de vangst meteen weer terug in het water moet zetten. Aangezien ik dat toch altijd al doe is het dus niet anders dan anders. Eind deze maand gaat echter het "echte" gesloten seizoen van start. Dan mag je namelijk niet meer met kunstaas en/of doodaas vissen. Dus zolang ik nog mag vissen ga ik er dan ook voor. 

Vanmorgen stond ik dan ook in de polder om achter de Hollandse poldersnoek aan te gaan. Ik begin te vissen met een jerkbait en na een tiental minuten is er een bonk op de jerkbait. Ik sla aan en kan meteen aan de bak. Het is een leuk formaat voor in de polder en na een tijdje pak ik de snoek in de kieuwgreep uit het water. Ik haal de jerkbait uit de bek van de snoek en het meetlint hou ik langs de snoek en zie dat deze vis 78cm lang is. Na dit alles volgt de fotosessie. 



Ik zet de snoek weer in het water en deze schiet weg. Ik loop verder, maar het blijft een tijd stil. Ik wissel de sybebait om voor de Pig shad jr. en na wat worpen is er een dreun op de shad. Ik sla aan, maar jammer genoeg schiet de snoek los. Ik maak nog wat worpen, maar de snoek laat zich niet meer zien. 

Nadat het weer even stil is wissel ik de shad om voor de rapper en na een aantal worpen haal ik de rapper mijn kant op. Als deze vlak voor mijn voeten is duikt er een snoek vol op de jerkbait en laat mij met hartkloppingen aanslaan. Deze snoek had zich dus al die tijd al onder mijn voeten schuilgehouden en ik zag deze pas toen deze mijn kunstaas aanviel. Na een leuke dril pak ik de snoek uit het water en na het hele riedeltje blijkt deze vis 68cm lang te zijn. Hieronder de foto. 


Ik zet de snoek weer in het water en na een tijdje gooi ik de rapper onder een brug. Na een aantal tikken is er een hele laffe aanbeet en ik ben dan ook te laat met aanslaan. Ik wissel een tijdje later de rapper om voor de Pig shad jr en maak worp na worp. Dan wordt de shad gegrepen, maar weer schiet de snoek los. Ik werp snel de shad weer over dezelfde plek heen, maar de snoek laat zich niet meer zien. 

Ik maak nog wat worpen en na een aantal minuten zeg ik tegen mezelf; dit is de laatste worp, en dan loop ik verder. Als ik de Pig shad jr. binnendraai is er zo'n harde klap op de shad dat Rico Verhoeven er jaloers op zou zijn. Ik sla aan en sta met een kromme hengel in mijn handen en kan alleen maar tegendruk geven. Deze sterke snoek trekt veel lijn van de spoel af, maar na een tijdje wordt deze moe en haal ik de snoek mijn kant op. Als de vis moegestreden voor de kant ligt pak ik deze uit het water. Ik haal de shad bij dit monster uit de bek en het meetlint geeft aan dat de snoek 90cm lang is. Natuurlijk mag deze polderhaai even op de foto. 


Als ik de vis weer in het water zet gaat deze er als een raket vandoor. Ik loop verder en wat verderop staan wat koeien. Als ik nog een meter of 20 bij de koeien vandaan ben merken ze me op en komen ineens rennend mijn kant op. Ik hou daar niet zo van en loop maar weer terug. Als ik ineens een hoop gestamp achter me hoor en ik me omdraai zijn de koeien wel heel dichtbij. Één van de koeien maakt zelfs een aantal sprongen als ze mijn kant opkomen. Hier wordt ik niet heel vrolijk van en besluit om het stuk  van ongeveer een kleine honderd meter achteruit te lopen. Op deze manier kan ik de koeien in de gaten houden, en als ze te dichtbij komen ze met wat armgebaren hopelijk op andere gedachten brengen. Ik haal de telefoon uit mijn zak tijdens het achteruit lopen en maak maar even een foto. 


Zodra ik bij het hek ben klim ik in recordtijd over het hek heen. Ik vraag me toch af hoe een boer zo kalm blijft tussen zulke grote springende koeien. Maar goed, er zijn misschien nog snoeken die nog op de foto willlen dus ik vis weer verder. 

Na een tijdje wissel ik met kunstaas en er komt van alles aan de speld te hangen. Na heel wat kunstaas verder hang ik de Pig shad jr. maar weer aan de speld. Dan is er toch weer een aanbeet, maar weer blijft de snoek niet hangen. Ik controleer de haken, maar deze zijn gewoon vlijmscherp dus gewoon botte pech. Wat verderop heb ik een volger achter de shad aanzitten, maar ik kan deze niet verleiden tot een aanbeet. Ik ga maar weer eens wisselen en hang de sybster maar weer eens aan de speld. 

Als ik de jerkbait langs wat overhangende takken vis wordt deze gegrepen en sta ik voor de 4e keer vandaag een snoek richting de kant te halen. Als de vis voor de kant is maak ik even een foto. 


Het is geen hele grote snoek, maar ik ben de laatste tijd dan ook erg verwend met telkens snoeken boven de 70cm. Deze vis is 66cm lang en hieronder de afbeelding. 


Na het terugzetten van de snoek gaat de timer dat het tijd is om richting huis te gaan. Ik maak nog wat worpen onderweg naar de auto, maar er gebeurt niets meer. 

Tot een volgend avontuur......!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten