zondag 1 januari 2017

Nieuw jaar, nieuw kunstaas.

Allereerst wil ik iedereen een goed en gezond 2017 wensen!

Na in december slechts 1x gevist te hebben was de vangdrang natuurlijk erg hoog opgelopen en moest ik vandaag dus echt even naar de waterkant. Ik heb voor de kerst erg mooi kunstaas gekregen en dat lag nog onaangeraakt in de tacklebox, dus vandaag eindelijk maar eens testen.

Als ik in de auto stap denk ik waar ik naartoe zal gaan en omdat ik op nieuwjaarsdag ook niet al te lang weg wil zijn wordt het een stek in de buurt. Daar aangekomen hang ik een shad aan de speld, namelijk de Pig shad Jr. Bij de eerste worp is er al een kolk in het water en 3 worpen later wordt de shad tussen de kaken genomen. Ik sla aan en ik kan meteen aan het werk. De snoek gaat lekker tekeer, maar moet zich dan toch overgeven. Ik haal de snoek op de kant en maak even een foto.


Ik haal de dreg uit de bek van de snoek en meet deze op. Met een respectievelijke 83cm een erg mooi begin van 2017. Natuurlijk mag de vis nogmaals op de gevoelige plaat.


Zoals je kan zien mist deze snoek een stuk van zijn staartvin en heeft deze een kleine wond op zijn zij. Aangezien het gras hier pas is gemaaid vermoedt ik dat ze ook een gedeelte gedregd hebben, of er moet nog een ander monster in dit water zwemmen.

Ik zet de snoek terug en prepareer de shad weer. Zoals je op de eerste foto ziet schieten de haken uit de shad zodra er een snoek aanhangt. Op deze manier blijft de shad zoveel mogelijk buiten de bek en kan de snoek de rubber shad niet slopen.

Ik loop iets verder en na wat worpen is er weer een knal op het kunstaas. Ik hoef eigenlijk niet aan te slaan zo hard was de klap op de shad weer. Natuurlijk sla je in een reflex altijd wel aan, maar dat was in dit geval dus niet noodzakelijk. De snoek vecht voor wat hij waard is en springt nog een aantal keer mooi uit het water. Als ik de snoek voor de kant heb pak ik de lijn met mijn hand en haal deze een beetje naar me toe. Dan gaat het fout! De snoek begint weer een enorme stampij te maken en draait zich om de lijn heen met shad en al. Ik pak de snoek snel in de nek uit het water, maar alles zit zodanig in de knoop dat ik toch echt moet knippen. Eerst maar even de snoek afhandelen. Ik haal de haak uit de bek en het meetlint stopt bij 71cm. Nog even op de foto natuurlijk en de snoek mag weer zwemmen.



Dan is het tijd om alles uit de knoop te halen. Aangezien de lijn inclusief onderlijn volledig om de dreggen en shad heenzit ben ik genoodzaakt om alles los te knippen, om alles daarna weer opnieuw vast te knopen.

Na alles weer op orde te hebben maak ik nog geen 4 worpen of er klapt alweer een snoek op de Pig shad Jr. Dit kunstaas is dus goedgekeurd!!!

Voor de 3e keer sta ik in 2017 met een kromme hengel en weer is het een lekkere felle snoek. Ook hier kom ik als winnaar naar voren en ik haal de snoek op het droge. Na het onthaken en opmeten blijkt de snoek 66cm lang te zijn. En gelukkig hebben we de foto's nog.



Ik vis na het terugzetten nog even door, maar er gebeurt helaas niets spectaculairs meer. Het begint ook nog eens te regenen, dus is het mooi geweest.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten