zondag 14 augustus 2016

Haat-liefdeverhouding met een kikker

Vandaag weer even een Vinex-wijk onveilig gemaakt met kunstaas. Aangezien de maaiboot ook nog met vakantie is staan er waterplanten volop in de sloten. Dus dan de kikker er maar weer aan. Ik werp deze op wat leliebladen en laat deze dan in het water springen als een echte kikker. Ik haal de kikker naar me toe en dan wordt die gepakt door een flinke snoek. Ik wacht even met aanslaan en zet de haak. Jammer genoeg weet de snoek de haak te lossen en is er vandoor. Erg jammer, dit was een mooi exemplaar geweest. 

Ik loop wat verder en weer is er een aanbeet op de kikker. Ik zie dat het een snoekje is van een centimeter of 25 en de kikker paste waarschijnlijk niet helemaal in de bek, dus ook hier weer geen snoek aan de haak. 

Als ik de kikker langs wat bossage haal wordt deze gepakt, maar de snoek blijft niet hangen. Jammer genoeg laat de snoek zich niet meer zien. 

Een stuk verderop haal ik de kikker recht naar me toe en vlak voor de kant wordt deze gegrepen, maar weer blijft de snoek niet hangen. Ik gooi de kikker weer in en haal deze mijn kant op. Vlak voor de kant is er weer een ram op de kikker, maar weer is de haak niet gepakt. Jammer genoeg laat de snoek zich nu niet meer zien. 

Ik wordt zo langzamerhand stapelgek van die kikker. Het mooie ervan is dat je op plekken kan vissen die je met ander kunstaas aan je voorbij moet laten gaan, maar ik weet zeker dat ik met ander kunstaas deze snoeken wel zou hebben gevangen. Maar ja, met ander kunstaas had ik er dus niet kunnen vissen. Ik hou het voorlopig dus maar op een haat-liefdeverhouding. 

Ik wissel voor de terugweg om naar een jerkbait die ik dan maar in de bovenste waterlaag naar me toe vis. Na een aantal worpen wordt de jerkbait gegrepen. Het is een kleine snoek en die geeft dan ook niet genoeg weerstand om van een gevecht te spreken. Deze jeugdige delinquent blijkt 34cm te zijn. 



Deze mag een stuk groter groeien en gaat het water weer in. Na een tijdje wissel ik ivm de waterplanten weer om naar de kikker en vis verder. 

Ik vis verder maar het blijft erg lang stil. Ik maak maar even een foto van wat eenden. 


Ik besluit om de Vinex-wijk achter me te laten en fiets richting een fort. Daar aangekomen hang ik de Westin rawbite aan de speld en na flink wat worpen is er een beuk op de plug en als ik aansla spartelt de vis of zijn leven er vanaf hangt. Dat spartelen doen meestal alleen de kleinere vissen en dat blijkt ook nu weer het geval. Ik haal de snoek naar de kant en maak even een foto. 


Ik haal de plug uit de bek van de snoek en maak het meetlint tot 42cm nat. Nog even een fotootje en de snoek mag weer de fortgracht in. 

Hierna blijft het stil en al waren de vangsten erg moeizaam, wat in de zomer meestal het geval is, kan ik er toch weer 2 bijschrijven.  

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten