dinsdag 11 augustus 2015

1e werkdagsnoek

Na een aantal keren vreselijk geblankt te hebben, moest ik toch echt na mijn 1e werkdag na mijn vakantie even achter de snoek aangaan. Maar ik zal eerst nog even kort de andere keren vissen beschrijven.......

Na terugkomst uit Turkije een aantal dagen later naar de polder gegaan om te vissen. Het was warm, maar niet gevist is niets vangen dus toch een poging wagen. Ik maak een aantal worpen en zie een snoek van een cm of 70 de jerkbait volgen, maar wat ik ook probeer, deze vis trapt er niet in.

Wat verderop haal ik de bait langs wat planten en er komt een snoekje van een cm of 40 met een noodgang onder vandaan en grijpt de bait. Deze zit heel licht gehaakt en spartelt zichzelf dus los. Na 1,5 uur besluit ik om het ergens anders te gaan proberen.

Daar aangekomen heb ik na een tijdje een tik op het kunstaas en ben ik te laat met aanslaan en mis deze vis dus. Hij kwam met een mooie boeggolf uit de kant zetten, maar deze helaas dus niet gevangen. Wat verderop heb ik weer een volger en als ik de bait wat zenuwachtig heen en weer haal pakt de vis dus heel voorzichtig de bait. Ik sla aan en het gevecht kan beginnen. Ik zie dat ook deze snoek weer heel licht gehaakt is en dan maakt de snoek een mooie sprong en schud de haak uit de bek. Ik had deze dag dus voldoende actie, maar ga dus zonder vangst naar huis.

Afgelopen zaterdag ben ik in de middag ook nog even gaan vissen en ben op de fiets naar een stek gereden vlakbij huis. Op deze stek licht een snoek die ik al een paar keer heb proberen te vangen, maar deze is me telkens te slim af. Deze snoek volgt de bait tot een punt waar je deze wel omhoog moet halen en buigt dan af om zich daarna niet meer te laten zien. Ook heb ik deze vis een aantal keer gemist omdat deze in de staart van de bait beet.

Dus op de stek aangekomen dus maar eens proberen of ik mijn unicorn kan vangen. Bij de eerste worp zit de snoek dan ook alweer achter de jerkbait aan, maar pakt deze natuurlijk niet. Wat ik ook probeer en met welk kunstaas ook, de snoek laat zich daarna niet meer zien en is me dus alweer te slim af. Dan maar verder met de boel uitkammen. Tot overmaat van ramp gooi ik in een ongecontroleerde worp ook mijn favoriete jerkbait in een boom inclusief de titanium onderlijn hangt er al snel voor €30,-. Aangezien ik op de fiets ben en ik mijn kunstaasredder achterin de auto heb liggen kan ik er dus niet bij. Aangezien het één van mijn favorieten is besluit ik om toch maar heen en weer te gaan fietsen om de jerkbait weer te pakken te krijgen.

Als ik na een half uurtje weer terug ben maak ik een aantal worpen, maar zie dat ik vanaf het erf van de boerderij er beter bij kan komen. Ik loop dus naar de boerderij en bel aan, maar er wordt niet opengedaan. Ik loop een eindje het erf op maar zie verder ook niemand. Ik besluit om de stoute schoenen aan te trekken en het dus maar gewoon vanaf het erf van de boer te gaan proberen. Als ik de kunstaasredder na een aantal worpen om de bait heen heb gegooid kan ik deze dus uit de boom halen. Ik ruim de kunstaasredder op en ik hoor achter me een stem die vraagt wat ik aan het doen ben. Ik verontschuldig me en leg uit wat ik aan het doen ben en dat ik nog had aangebeld, maar dat er niet open werd gedaan. De beste man zegt dat hij er niets mee te maken heeft en dat de jerkbait nu van hem is, want de boom staat op zijn erf. Als ik hem terug wil kost me dat €10,-. Ik vraag of hij een grapje maakt, maar hij is bloedserieus. Ik was al geïrriteerd door het hele gebeuren, maar bereik nu toch wel een kookpunt. Ik zeg dat ik de bait al terug heb, en dat als hij de bait wil hebben hij hem kan komen halen bij me. De man ziet er toch maar vanaf en zegt dat ik van zijn erf af moet. Ik zeg dat ik er verder ook niets meer te zoeken heb en wens hem nog een fijn weekend. Aangezien ik een hoop tijd heb verloren met het heen en weer fietsen en het redden van mijn kunstaas is er dan ook weer niets gevangen deze dag.

Gisteren was er dus de eerste werkdag na mijn vakantie en als ik deze achter de rug heb ben ik echt aan een portie vissen toe. Ik ga na het avondeten dan ook nog even met Quinten op pad. We rijden eerst naar leidsche rijn om er daar achter te komen dat er op deze stek niet te vissen valt door het hoge riet langs de waterkant. We rijden dus door naar de stek van afgelopen zaterdag.

Daar aangekomen maken we wat worpen en ik zeg tegen Quinten dat hij het op die ene plek moet proberen waar mijn Unicorn ergens moet liggen. Hij maakt een aantal worpen en de snoek duikt op zijn kunstaas, maar weet zich hier ook meteen weer van te bevrijden. Zoals ik al zei, dit is echt de Houdini onder de snoeken. We vissen nog wat verder, maar dan is het alweer tijd om richting de auto te lopen om huiswaarts te keren. Ik ga eigenlijk alweer van de 3e blank op rij uit, maar maak op de terugweg nog een aantal worpen. Als ik de bait langs een beschoeiing gooi is het raak. De bait wordt tegengehouden en ik sla aan. De snoek stormt daarna mijn kant op en het gevecht kan beginnen. Na een mooi gevecht waarbij de snoek nog een aantal keer mooi uit het water springt heb ik deze op een gegeven moment voor de kant liggen. Quinten maakt nog een paar foto's en ik kan aan de afdaling beginnen tussen de brandnetels in mijn korte broek.




Omdat de achterste dreg precies tussen de kieuwdeksel zit kan ik deze snoek dus niet veilig in de kieuwgreep pakken en pak deze snoek dus in de nek uit het water. Daarna haal ik de achterste dreg los en pak de snoek over in de kieuwgreep en verlos de snoek van het kunstaas. Na het onthaken en opmeten blijkt deze snoek 62cm lang te zijn. Dan is het natuurlijk tijd voor een korte fotosessie.






Na de foto's ga ik weer aan de afdaling beginnen om de snoek weer los te laten. De snoek ligt heel even stil en schiet dan als een raket weer weg. We ruimen de spullen hierna op en gaan richting huis. Het heeft dus echt tot de laatste worp geduurd voordat ik vis had, maar ik heb er gelukkig weer een gevangen.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten