maandag 29 juni 2015

Moeizamer dan verwacht

Er stond weer een visdag gepland en ik stond dan ook rond 10:00 paraat om in de auto te stappen. Zoals iedereen wel weet is er volgend weekend de start van de Tour de France in Utrecht en is de stad bijna hermetisch afgesloten. Vanmorgen was er dus de amateurversie met 13.000 fietsers die het dus bijna onmogelijk maakte om bij het viswater te komen. Gelukkig ken ik de weg redelijk goed in Utrecht en via een sluipweggetje toch aangekomen waar ik moest zijn.

Ik begin te vissen, maar na een klein uurtje nog geen enkel teken van leven. Ik besluit om deze stek te laten voor wat het is en richting Breukelen te rijden. Daar aangekomen begin ik vol goede moed met een swimbait, maar na een tijdje kom ik bij een stuk waar erg veel waterplanten zijn. Ik besluit om er maar een kikker aan te hangen en maak weer veel worpen. Ineens is er vanuit de kant een boeggolf en wordt de kikker gegrepen. Helaas blijft de snoek niet aan de enkele haak hangen en laat de snoek de kikker los. Deze snoek laat zich daarna niet meer foppen.

Na een eindje gelopen te hebben zijn de waterplanten op dit stuk weer een stuk minder en wissel ik de kikker voor een jerkbait. Deze kan ik redelijk ondiep binnenhalen en de waterplanten die er zijn op deze manier proberen te omzeilen. Na een aantal worpen is er een tik op het kunstaas maar verder niets. Ik twijfel of het nou een aanbeet was of misschien toch een plant onderwater. Ik gooi de bait weer op dezelfde plek en nog voordat ik de eerste tik op het kunstaas kan geven wordt deze al gegrepen door de snoek. Na een kort gevecht geeft de snoek zich over en ik maak een aantal foto's.


Hierna haal ik de snoek  op de kant en meet deze even op. Deze snoek blijkt 57cm groot te zijn en was na een aantal uur meer dan welkom. Ik maak nog even wat foto's en zet de snoek dan terug. Als de snoek in mijn handen begint te bewegen laat ik de snoek los en deze zwemt zich vast in de waterplanten op nog geen 30 centimeter van de kant af. De snoek staat nu als het ware op zijn kop in het water en zijn staart komt bijna tegen het wateroppervlakte aan. Ik kijk het heel even aan maar de snoek doet geen enkele poging om los te komen. Dat laat ik dus niet gebeuren en haal de snoek heel voorzichtig met mijn hengel mijn kant op. Als ik de snoek mijn kant ophaal zie ik dat de hele kop van de snoek bedekt is met draadalg en zodra ik de kans krijg pak ik de snoek in de nek en haal deze voor de 2e keer de kant op. Ik haal snel al het groen van de kop af en zet de snoek weer in het water. Meteen schiet de snoek er vandoor en deze keer zwemt de snoek wel normaal weg. Hieronder nog even de foto's van de snoek.



Hierna blijft het verder weer erg stil. Wel heb ik vandaag erg veel karpers zien zwemmen en ook een aantal karpers zien paaien. Een erg mooi gezicht, maar had liever een paar snoeken van dichtbij willen bekijken. Hoe je het ook wendt of keert, de vangsten vallen ten opzichte van vorig jaar wat tegen. Dit is welgeteld mijn 11e snoek van het seizoen terwijl de teller vorig jaar al rond de 20 stond.

Maar ik heb gelukkig nog net zoveel plezier in het vissen, dus die vangsten komen vanzelf weer.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten