woensdag 20 augustus 2014

Zomer of toch al herfst??

Wat een slechte zomer is het toch dit jaar, gisteren was het zelfs de koudste dag van de zomer tot nu toe. Op sommige plaatsen was het maar een graad of 14 en dat midden in Augustus. Tel daarbij de gevallen regen bij op en het lijkt wel herfst. Ook tijdens het vissen merk je dat de natuur er ook zo over denkt. Onderstaande foto heb ik vandaag gemaakt op 20-08-2014.


Zoals je kan zien is de paddenstoel al flink gegroeid, en het zijn trouwens geen kastanjes die ernaast liggen, maar een of andere bes. Maar er is natuurlijk ook gevist, anders was er geen blog gekomen. Vanmorgen naar een nieuwe stek gereden die ik via streetview had gevonden, en ik kan jullie zeggen, het is weer een mooi plekje. Helaas voor vandaag stonden er nog erg veel waterplanten, waardoor er op sommige plekken niet of nauwelijks te vissen was. In de "echte" herfst zijn deze echter afgestorven en kan ik me dus helemaal uitleven daar. Vandaag toch zo goed en zo kwaad als het ging gevist daar. Ik was echter niet de enige visser. Als ik de bait al een aantal keer binnen heb gehaald hoor ik een vogel kraaien. Het blijken zelfs 3 aalscholvers te zijn die luid wegvliegen als ik dichterbij kom. Wat verderop staat er een jonge stier in de wei, waar ik even een foto van maak.

Als ik uiteindelijk voor de 3e keer de boskabouter (voormalig BZN) langs wat planten haal, schiet er een snoek op volle snelheid onder vandaan. Dit blijft echt het mooiste van het vissen op snoek. Wat blijft dat een schitterend gezicht als je een snoek ziet aan komen stormen die dan je bait pakt en meteen daarna er vandoor sprint. 

Maar goed, deze snoek hing dus aan de andere kant van de lijn en een kort maar hevig gevecht barstte los. Als de snoek vlak voor de kant is maak ik nog een foto.


Zoals je kan zien is de foto wat wazig. De snoek begon op het moment van de foto weer flink te spartelen en toen ik deze in de nek wou pakken schoot helaas de haak los. Ach ik heb er een leuk gevecht mee gehad, zag de schitterende aanbeet en krijg nu geen vieze handen. Dit was dus een auto-release. Ik schat de snoek op een cm of 50 / 55. Tijdens het vissen op de nieuwe stek moet ik telkens aan een andere stek denken en besluit om daar naartoe te gaan.

Daar aangekomen zie ik dat er behoorlijk wat planten in het water liggen en besluit om de spinnerbait in te zetten. Na een tijdje wordt deze gegrepen door een snoek, maar deze bijt naast de haken. Helaas heeft deze snoek het spelletje nu door en laat zich niet meer zien. Als ik verder loop worden de planten wat minder en ik besluit te wisselen naar een jerkbait. Het blijft weer een tijdje stil, maar dan is daar ineens een schim langs de jerkbait. Gggrrr, MIS. Ik gooi snel nog een keer de jerkbait langs dezelfde plek, maar ook deze snoek laat zich niet meer zien. Dat gaat lekker denk ik. Na een tijdje verruil ik de jerkbait voor de soft4play en maak een aantal worpen vanaf een bruggetje. Daar is alweer een schim langs de bait, het moet nu niet gekker worden. Ik gooi de bait weer naar dezelfde plek en als ik deze binnen vis wordt deze gegrepen en nu hangt de vis wel aan de haak.....niet dus. De snoek schiet los en peert hem. Gloeiende, Gloeiende, het gaat lekker!

Ik draai me om en gooi de soft4play dan maar naar de andere kant van de brug. Als ik de bait binnendraai wordt deze ineens vanuit het niets aangevallen en opgeslokt. Ik sla meteen aan en de snoek gaat het gevecht aan door naar de bodem te zwemmen, maar dat gaat mooi niet door. Na een korte dril komt de snoek boven en zie ik dat de soft4play bijna geheel is verdwenen. Ik besluit om de snoek zo snel mogelijk op de kant te halen zodat ik deze kan onthaken. Kijk maar eens naar de foto wat deze snoek met mijn soft4play heeft gedaan.

 
Een echte vis had geen schijn van kans gehad bij zo'n aanval. Ook zijn de tanden van de snoek mooi te zien op deze foto. Het onthaken heb ik via de kieuwbogen gedaan en dat ging gelukkig erg makkelijk. Nog even opmeten en deze zoetwaterwolf blijkt 57cm lang te zijn. Nog even snel een foto en de snoek mag weer zwemmen.


Als ik de snoek in het water hou om bij te komen begint ze al met haar/zijn staart te slaan en als ik de snoek loslaat schiet deze weg. Gelukkig denk ik, niet voor niets naar deze stek gereden. Als ik richting de auto loop maak ik nog een aantal worpen met de soft4play. Plotseling is er weer een schim en wordt de soft4play in de staart gegrepen. Helaas net naast de haak en de vis laat los en laat zich niet meer zien. Er was dus genoeg actie op deze stek, ik heb er echter maar 1 kunnen vangen.

Aanstaande zondag ga ik weer vissen en waarschijnlijk gaat Quinten ook weer eens mee.

Tot een volgend avontuur, hopelijk zondag al!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten