zaterdag 26 januari 2019

Vliegvissen in Holland

Na vorig jaar met vliegvissen te zijn begonnen was het tijd om mijn vliegenhengel te upgraden. Na het een en ander overwogen te hebben kwam ik wederom bij het merk Orvis terecht. Een schitterende vliegenhengel voor de streamer in mijn bezit, maar helaas waren de weergoden niet zo vrijgevig. Een koufront gooide roet in het eten,of ijs in de sloten in dit geval. Het vissen met deze hengel zou dus nog even op zich moeten wachten.

Vandaag had ik een kleine 1,5 uur de tijd om te vissen, maar er waren nog veel sloten dichtgevroren. De stek die ik op het oog had lag nog met ijs bedekt, niet veel maar voldoende om er niet te kunnen vissen. Uitwijken naar een andere stek dan maar. Op de terugweg rijdt ik langs wat water waar ik in het verleden ook wel eens wat gevangen heb en dit water is voor een groot deel inmiddels ijsvrij. Ik parkeer de auto en maak voor de eerste keer mijn nieuwe hengel klaar. Afgelopen week heb ik ook wat streamers gebonden en er mag naast een nieuwe hengel dus ook een nieuwe streamer getest worden.

Het blijft een tijdje stil, maar dan is er uit het niets een hele voorzichtige aanbeet. Ik sla de streamer uit de bek van de snoek en wil snel weer inwerpen. Omdat ik dit snel wil doen kijk ik niet goed uit en geef bijna een langsfietsende man een piercing. Even "sorry" geroepen en doorgaan. Bij de volgende worp wordt de streamer weer gegrepen en nu kan ik de haak wel goed zetten. Na een leuk gevecht haal ik de snoek op de kant en kan ik deze onthaken. Ik haal de streamer uit de bek van de snoek en deze mag natuurlijk op de foto.



De snoek blijkt 64cm lang te zijn en mag weer zwemmen. Op bovenstaande foto zie je een sticker zitten op de linebasket. Ik had vandaag weinig tot geen inspiratie voor een titel van deze blog, dus vandaar dat ik deze blog dan maar (bijna helemaal) naar een sticker vernoem ;-).

Aan de overkant van de weg loopt hetzelfde soort water en na het terugzetten van de vis loop ik naar de overkant. Na een aantal worpen denk ik dat ik vastzit en ik stop met binnenstrippen. Ik had beter de haak kunnen zetten, want ik zie de snoek nu de streamer uitspugen. 2 worpen later pakt de snoek de streamer gelukkig alsnog tussen zijn kaken en nu is er geen ontkomen meer aan voor deze vis. Na een tijdje kan ik de snoek in de kieuw pakken en haal de streamer uit de bek. Bij het opmeten kan ik het meetlint uitschuiven tot 75cm, een mooie snoek voor dit kleine water. Ook mag de vis op de foto, en zoals je kunt zien heeft deze snoek een erg mooie tekening op zijn lijf.



Na het terugzetten is het tijd om de spullen weer op te ruimen en richting huis te gaan. Dit was trouwens de vanger van de dag.



2 zonkerstrips gebonden op een owner haak. De kop is van wat witte bucktail met daar overheen wat flash. Als laatste wat roze monsterdubbing om de kop af te maken, oogjes erop en klaar. Onder de kop heb ik nog een glasratel ingebonden zodat de streamer ook nog wat herrie maakt onderwater. Eigenlijk vrij simpel maar zeer effectief bleek vandaag maar eens!

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten