zondag 11 maart 2018

Pike on the Fly, of toch niet...

Zo, na de werplessen en het oefenen kan het echte werk beginnen. Bij de stek aangekomen merk ik dat het moeilijk gaat worden vandaag. De wind staat vol in mijn gezicht en in mijn gedachten stonden die bomen toch wat verder uit elkaar.

Maar goed, ik heb ook mijn jerkbaithengel bij me. Ik besluit om deze hengel toch in de auto te laten, want nu dwing ik mezelf om vandaag alleen met de vliegenhengel te vissen.

De eerste worpen zijn wat onwennig, maar dan begin ik hardop in mezelf te tellen. Dat helpt en de valse worpen worden een stuk rustiger. Na heel wat oefenen krijg ik zelfs het dubbel strippen onder de knie. Waar ik gisteren nog te weinig tijd had om bij de voorwaartse worp te strippen, lukt het nu wel. Het lijkt wel of het werpen met een streamer makkelijker is dan met zo’n licht stukje wol. Hoe dan ook, het gaat lekker.

Wel baal ik een beetje van de stek keuze, die is verre van ideaal met een vliegenhengel. Maar goed, ik ben er nou eenmaal dus moeten we het er maar mee doen. Ik moet helaas veel “echte” snoek hotspots onbevist laten. Met de jerkbait hengel kan je jezelf tussen de takken wurmen en heb je natuurlijk geen of nauwelijks ruimte nodig om een worp te maken. Maar met een vliegenhengel heb je nou eenmaal ruimte nodig, en ik als beginner helemaal.

Na al een paar keer aan de overkant van de weg in de boom gezeten te hebben met mijn streamer, is het ineens raak. Nou bijna dan. De snoek duikt onder de streamer door op het moment dat ik deze uit het water til. Snel gooi ik deze weer terug en na wat tikjes wordt de streamer gegrepen. Het is even onwennig aanslaan en ik sla nog maar een keer aan voor de zekerheid. Na de dril til ik de snoek uit het water en de streamer zit keurig vooraan in de bek. Ik heb geen tang nodig en wip de streamer uit de bek van de snoek. Even opmeten en de eerste vis op de vliegenhengel is 54cm lang.




Deze snoek heb ik vandaag op een streamer gevangen van Ronald Pop. Echt een kunstwerkje.



Ik zet de snoek terug en vis verder. Helaas gaat het op deze stek steeds harder waaien en ik besluit om het nog even op een andere stek te gaan proberen.

Daar aangekomenen heb ik wat meer ruimte om te werpen en dat komt de worpen ten goede. Het gaat lekker, maar dan zit de lijn naast me ineens om allerlei takken heen. Ik ben dat aan het loshalen als ik een bonk voel in mijn hengel. Ik sla in een reflex de hengel omhoog, maar bij een vliegenhengel werkt dat nou eenmaal niet. Heel even zie ik dat een flinke baars de streamer heeft gegrepen, maar door het verkeerd aanslaan schiet deze los. Hierna is het tijd om huiswaarts te keren.

Als ik de afgelopen week ga evalueren waren er ups en downs tijdens het werpen. Het is vooral een kwestie van rustig werpen in het juiste ritme. Ook moet ik de pols strak houden, terwijl ik juist veel dingen makkelijk uit de losse pols schud. Ook het dubbel strippen valt achteraf mee, als je maar met het juiste ritme werpt. Natuurlijk ben ik nog maar een beginnende beginner, maar het begin is er en tot slot nog een wijze les.

Succes krijg je niet zomaar, het is hard werken, doorzetten, teleurstellingen verwerken, blijven leren en vooral doen wat je leuk vind: vissen!

Tot een volgend avontuur.....!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten