vrijdag 30 maart 2018

Het seizoen afsluiten met een mooie vis.

Vandaag is het 30 maart en is het de laatste keer dat ik kan vissen voor de gesloten tijd. Vandaag een vrije dag en ik stond dan ook al vroeg in de polder.

Op de stek die ik uitgekozen had heb ik in het verleden al mooie snoeken gevangen, en deze stek is bovendien geschikt om met de vliegenhengel te vissen. Ik heb besloten om de ochtend met de vliegenhengel het water te bestoken en de in middag komt de baitcaster te voorschijn.

Het blijft op de eerste stek erg lang stil, maar dan is er een snoek die in de staart van de streamer hapt.   Snel werp ik de streamer weer op dezelfde plaats en weer hapt de kleine snoek in de staart. Hierna laat de staarthapper zich niet meer zien. Ook hierna werp ik me een tennisarm, maar het blijft doodstil. Dan heb ik ineens een volger en steeds als ik denk dat die toeslaat bedenkt de snoek zich. Na een keer of 6 de streamer gevolgd te hebben besluit ik dat het genoeg is. Bij de volgende splitsing zie ik ineens 2 paaiende snoeken. Nu valt het kwartje waarom het hier zo taai is. Ik besluit in te pakken en het ergens anders te gaan proberen.

Het is inmiddels middag geworden, dus de vliegenhengel wordt omgeruild voor de baicaster. Ik begin met Ricky the Roach te vissen. Na een aantal worpen is het raak. Onder wat overhangende takken duikt een snoek vol op de softbait. Ik heb deze gerigd met een shallow rig en in de staart een rateltje geplaatst. De snoek geeft lekker tegengas maar legt het dan toch af. Als ik de snoek op de kant haal zie ik dat deze snoek onder de paaiwonden zit. Deze vis is dus al klaar met de paai, terwijl de gesloten tijd nog moet beginnen. Ik meet de snoek op en deze blijkt 72cm te zijn.



Ik zet de snoek terug en vis verder. Na een tijdje wordt de shad weer gegrepen, maar de snoek blijft niet hangen. Ik werp de shad nog een keer in en nu volgt de snoek de shad. Die trapt er dus niet meer in. Snel wissel ik om naar een jerkbait en bij de eerste worp schuift de snoek vol over de jerkbait heen. Wat een schitterende aanbeet zeg. De snoek gaat er vandoor, maar uiteindelijk kom ik als winnaar uit de bus. Ik maak nog even een foto als de snoek voor de kant ligt en haal deze dan uit het water. Na het opmeten blijkt deze snoek een centimeter kleiner dan de eerste snoek van vandaag. En met 71cm een mooi polderformaat.




Na het terugzetten van de vis blijft het stil en ik besluit om naar de laatste stek van dit seizoen te rijden. Daar aangekomen begin ik weer met Ricky the Roach maar na een tijdje wissel ik naar de spigg. Een geweldige plug met een luide ratel. Ineens staat de spigg stil in het water. Ik sla in een reflex aan maar denk heel even dat ik vast zit. Dan krijg ik ineens een aantal bonken op de hengel en weet ik dat het een vis is aan de andere kant van de lijn. Deze vis is beresterk En geeft zich niet zomaar gewonnen. Na een mooi gevecht kan ik de snoek pakken en onthaken. Ik meet de snoek op en  ik denk dat het dezelfde is als 2 weken geleden op de vliegenhengel. Het is namelijk ook een snoek van 92cm en niet ver van de plek waar ik deze ving. Hoe dan ook, ik ben dolblij met de snoek en dit is dan ook een waardige afsluiter van een mooi seizoen.



Ik zet de snoek weer terug en dan besluit de snoek toch nog even een kunstje uit te halen. Ik schiet daarbij met 2 vingers langs de tanden van de snoek, met een aantal kleine sneetjes als gevolg. Tja, als je een vis wilt vangen met ongeveer 700 tanden kan het wel eens mis gaan. Ik plak even 2 pleisters op de wondjes zodat niet alles onder het bloed komt en ik vis weer verder. Helaas gebeurt er daarna niets spectaculairs meer en is het tijd om richting huis te gaan.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten