zaterdag 3 maart 2018

De knoop doorgehakt.

Ik ben al een tijd aan het twijfelen of ik zou gaan beginnen met het vliegvissen. Ik dacht altijd dat je als vliegvisser erg beperkt was. Je kan namelijk hoofdzakelijk met streamers vissen en ik vond dat nou eenmaal te beperkt.

Na een aantal goede gesprekken bij Traditional Hengelsport kwam ik erachter dat er dus niet 1 streamer is, maar er zijn er wel 10-tallen, als er niet meer zijn. Elke streamer heeft zo zijn eigenschap en er zijn zelfs streamers die als een jerkbait zigzaggend door het water gaan. Dus na dat gesprek had ik weer een reden minder om nee te zeggen tegen dat vliegvissen.

Eenmaal thuis nog eens alles op een rij gezet.

Pluspunt ten opzichte van het vissen met jerkbaits/pluggen.

* het is dressuur doorbrekend.
* dril geeft meer sport i.v.m. de lichtere hengel

Nadelen ten opzichte van het vissen met jerkbaits/pluggen.

* het werpen onder de knie krijgen
* sommige stekken is de ruimte te beperkt
* misschien toch te beperkt met alleen een streamer

Na alles nog eens overdacht te hebben ben ik gaan pluizen op het internet en daar zag ik dat er worpen zijn waarbij je zeer weinig ruimte nodig hebt. Daar komt bij dat ik vind dat alles te leren is, dus de eerste 2 nadelen kon ik al wegstrepen. Bleef alleen over dat ik de keuze voor het kunstaas te beperkt vind. Hoewel de echte kenners dat allemaal tegenspreken, blijf ik toch eigenwijs.

Uiteindelijk na een tijd wikken en wegen besloten dat er meer voordelen dan nadelen zijn. Daar komt nog bij dat er voortaan dus altijd 2 hengels meegaan en ik ter plaatse kan beslissen met welke hengel ik start. Op deze manier zijn er dus geen bezwaren meer. Toen ik ook nog eens te horen kreeg dat ik de hengel van Evelyn kreeg was de beslissing snel gemaakt.

Vandaag richting de hengelsportwinkel gegaan om nog eens even te kijken. Er stond een mooie starters set van Orvis en na een gezellig praatje was het rond. Ton Temming vroeg of ik meteen tijd had voor de 1e werples, dus meteen maar naar buiten met de hengel.

Op het grasveld aangekomen schuin tegenover de hengelsportwinkel doet Ton het even voor en daarna mag ik het zelf gaan proberen. Het is even wennen, maar het gaat beter dan ik had verwacht. Na de aanwijzingen van Ton kan ik de lijn al in de lucht houden en netjes neerleggen. De basis gaat goed en daar ga ik de komende week ook op oefenen. Ik heb het advies gekregen om nog niet met de hengel te gaan vissen maar enkel te oefenen. De kans dat je jezelf verkeerd werpen aanleert is dan vrij groot. Dus elke dag een minuutje of 10 oefenen en dan is er volgende week zaterdag les nr. 2.

Ik heb natuurlijk nog wat foto’s gemaakt van de set.








En natuurlijk moet er ook ergens mee gevist gaan worden en daar zijn deze jongens voor aangewezen.



Maar nu eerst het ijs maar eens van de sloten af en nog even oefenen.

Tot een volgend avontuur.....!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten