zaterdag 17 juni 2017

Sterke zomersnoek is gek op kikkers!

Vanmorgen met Quinten en Evelyn eerst naar het stadskantoor geweest om de id-kaart van Quinten te vernieuwen en daarna even de stad in om wat kleding te kopen. We waren voor de middag de stad al weer uit en na de lunch ben ik dus op de fiets gesprongen om even te vissen.

Eenmaal op de stek aangekomen begin ik met een jerkbait, maar begin na een tijdje te wisselen met kunstaas. Het blijft lange tijd stil, maar er moet hier gewoon snoek zitten. Als je al een uurtje aan het vissen bent zonder enig teken van leven verslapt de concentratie soms, en even denk ik dat ik een aanbeet gemist heb. Als de plug dan boven komt zie ik dat er een stuk van een plant aan de dreg hangt, dus zal het wel geen aanbeet geweest zijn. Ik loop verder en wat verderop zie ik een mooi slootje waar ik snoek verwacht, maar hier is eigenlijk alleen maar met kunstaas te vissen waar de haken in verstopt zit zoveel planten liggen er hier. Ik kijk eens wat ik zoal bij me heb en kies voor de kikker.

Na een aantal worpen is er een boeggolf onder de waterlelies en kort daarna een beuk op de kikker. Ik sla aan en er begint meteen een schitterend gevecht met de snoek. De snoek gaat een aantal keer door de zwaar afgestelde slip heen en trekt de traditional hengel echt hoepeltje krom. Na de mooie dril ligt de snoek voor de kant en pak ik deze in de kieuwgreep. Ik haal de kikker met enkele haak uit de bek met de tang en de snoek besluit om nog even lekker te gaan spartelen. Ik voel mijn hand langs de kieuwbogen schuren en weet dat ik aan deze snoek weer een week wat mooie aandenkens op mijn hand over hou. Ik meet de vis op en zie dat ik het meetlint kan uittrekken tot 83cm. Hierna mag de snoek nog even snel op de foto en zet ik deze weer terug in de sloot.




Na het terugzetten van de snoek moet ik de haak en kikker even fatsoeneren aangezien de snoek deze echt heeft willen slopen. Gelukkig zijn de kikkers van Z-man erg taai en nadat ik de haak weer op de juiste plaats heb gezet vis ik weer verder. Na een aantal worpen is er een schim en wordt de kikker gepakt. Ik sla echter te vroeg aan en sla de kikker uit de bek van de vis. Ik werp de kikker snel weer over dezelfde plek heen en weer pakt de snoek vol overgave de kikker en deze keer hangt de snoek wel. Ook deze snoek geeft een mooi gevecht en kan ik na een tijdje de kant ophalen. Pas als ik de snoek op de kant heb zie ik dat de haak voor in de bek van de snoek zit en slecht aan het uiterste puntje vastzit. Maar ik heb de snoek al op de kant, dus maakt het het onthaken alleen maar makkelijker. Ik meet de vis op en deze blijkt 91cm lang te zijn en mag natuurlijk snel op de foto.



Na de foto gaat de snoek snel het water weer in en heeft even tijd nodig om bij te komen, maar zwemt dan weer krachtig richting de waterlelies waar de vis uit het zicht verdwijnt.

Ik begin aan de terugweg richting de fiets en werp tijdens het lopen wat plekken af. Als ik de kikker inwerp en binnendraai vliegt er een reiger vlak boven me langs en ik kijk even naar de reiger. Dan voel ik ineens een enorme ruk aan de hengel en in een flits sla ik aan en moet ik bukken voor een langs vliegende kikker. Ik was weer eens iets te enthousiast en was dan ook te snel of te laat met aanslaan. In ieder geval laat deze snoek zich niet meer foppen en loop ik weer verder. Wat verderop maak ik vlakbij de fiets ook weer wat worpen en uit het niets zwemt er een snoek van een centimeter of 60 achter de kikker aan. Ik kan de vis echter niet overhalen om aan te vallen en na een aantal worpen is de snoek er klaar mee en laat zich niet meer zien. Aangezien ik bijna bij de fiets ben besluit ik er ook klaar mee te zijn en ga richting huis.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten